پنج‌شنبه 9 فروردین 1403
خانهخبراقتصادیهمتی: نرخ دلار به زیر ۲۰ هزار تومان می‌رسد

همتی: نرخ دلار به زیر ۲۰ هزار تومان می‌رسد

این پیمانه تیتر‌هایی همچون با یک غوره سردی کرده و با یک مویز گرمی؟!، نرخ دلار روز گذشته چه تغییری کرد؟، بیتکوین پایین رفت، واردکننده موز هیچ وقت صادرکننده سیب نمی‌شود، سبد نفتی اوپک با بالاترین قیمت یک سال گذشته چندان فاصله ندارد و ورود سکه به کانال ۱۱ را در بر دارد.

به گزارش رتبه آنلاین از تابناک،  این پیمانه تیتر‌هایی همچون با یک غوره سردی کرده و با یک مویز گرمی؟!، نرخ دلار روز گذشته چه تغییری کرد؟، بیتکوین پایین رفت، واردکننده موز هیچ وقت صادرکننده سیب نمی‌شود، سبد نفتی اوپک با بالاترین قیمت یک سال گذشته چندان فاصله ندارد و ورود سکه به کانال ۱۱ را در بر دارد.

با یک غوره سردی کرده و با یک مویز گرمی!!

سهامداران خرد که روز شنبه به دنبال رشد بیش از ۳ درصدی شاخص کل، پس از غیبت ۴‌روزه مجددا در سمت خرید سهام فعال شده و خالص خرید ۵۵۰ میلیارد تومانی را نیز رقم زده بودند، روز گذشته مجددا هراسان تصمیم به نقد کردن سهام خود گرفتند. به این ترتیب دیروز در مجموع سهامی به ارزش ۱۴۳ میلیارد و ۷۶۰ میلیون تومان از سبد سهام این گروه از بازیگران سهام به پرتفوی حقوقی‌ها منتقل شد. افزایش تعداد سهامداران حقیقی در یک سال گذشته که عمدتا ناآشنا با مفاهیم مالی و برخلاف ماهیت بازار سهام، ریسک‌گریز هستند سبب شده تا موج‌های هیجانی نیز در بازار افزایش پیدا کند. به نقل از دنیای اقتصاد؛ به اصطلاح سهامدارانی که «با یک غوره سردی کرده و با یک مویز گرمی» در تالار شیشه‌ای آنچنان زیاد هستند که سبب شده‌اند تا بازار حتی بدون وجود دلیلی منطقی تغییر مسیر دهد. در این راستا روز گذشته بیشترین خروج نقدینگی از سهام سرمایه‌گذاری رقم خورد. این گروه روز یکشنبه شاهد ثبت خالص فروش ۶۴ میلیارد تومانی از سوی حقیقی‌ها بود. گروه‌فلزات اساسی نیز در این روز انتقال سهامی به ارزش ۴۷ میلیارد تومان در مسیر حقیقی به حقوقی را تجربه کرد. در آن سوی بازار اما گروه شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی با محوریت «شستا» در مرکز توجهات سهامداران خرد قرار داشتند. نمادی که عامل اصلی سبزماندن شاخص کل طی معاملات این روز نیز بود. در مجموع صنعت مزبور روز یکشنبه با خالص خرید ۱۰۸ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومانی سهامداران خرد همراه شد.

همتی: نرخ دلار به زیر ۲۰ هزار تومان می‌رسد

عبدالناصر همتی در برنامه گفت وگوی ویژه خبری گفت: تغییر در بازار ارز بیشتر روانی است و انتظارات بالا و پایین می شود. مسوولان باید در اظهارات خود مراقبت کنند و جو روانی بر بازار حاکم است که برگرفته از مسائل سیاسی و تحریم و مسائل خارجی است. انتظارات تعدیل و مثبت می شود و قیمت ارز به زیر ۲۰ هزار تومان هم خواهد رسید. نگران رشد نقدینگی بودیم و تلاش داریم رشد نقدینگی منطقی باشد. به سرکوب نرخ ارز اعتقادی ندارم، اما انتظارات تعدیل خواهد شد و نرخ ارز به زیر ۲۰ هزار تومان می‌رسد. رییس کل بانک مرکزی افزود:  از ابتدا با ارز ۴۲۰۰ مخالف بودم، ولی در زمانی ۴۲۰۰ بود و ارز نیمایی ۷ هزار تومان بود، فشار تحریم، کاهش منابع ارزی و اثر آن بر اقتصاد سبب شد تا ارز نیمایی به تدریج با فاصله بیشتر رشد کند. در حال حاضر نمی‌توانیم نرخ سود را افزایش دهیم، یک دلیل آن ناترازی سیستم بانکی است که افزایش نرخ سود باعث ناترازی بیشتر بانک‌ها می‌شود، دلیل دیگر این است که تورم فعلی ناشی از عرضه و تقاضا نیست، بلکه ناشی از شوک ارز و انتظارات تورمی است که باید انتظارات تورمی را کنترل کنیم و بعد از آن برای نرخ سود بانکی تصمیم بگیریم اما نرخ سود بین بانکی را حتما پیگیری می‌کنیم تا به ۱۸ تا ۱۸ و نیم درصد برسد که خود به خود نرخ سود سپرده‌ها را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.

نرخ دلار روز گذشته چه تغییری کرد؟

در معاملات دیروز (یکشنبه دوازدهم بهمن ماه 99) بازار ارز، هر اسکناس دلار آمریکا در صرافی های بانکی و مجاز سطح کشور به نرخ 23420 تومان از مردم خریداری و در مقابل به نرخ 23920 تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته شد که نسبت به روز قبل، 200 تومان گران تر شده است. همچنین در این صرافی ها، هر اسکناس یورو به نرخ 28550 تومان از مردم خریداری و در مقابل به نرخ 29050 تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته شد که نسبت به روز شنبه، 250 تومان افزایش نرخ دارد.

ورود سکه به کانال ۱۱

هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید دیروز (یکشنبه) با افزایش ۱۱۰ هزار تومانی نسبت به روز شنبه ۱۱ میلیون و ۵۰ هزار تومان معامله شد. سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۱۰ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان معامله شد. همچنین نیم‌سکه بهار آزادی ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، ربع سکه چهار میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی هم دو میلیون و ۳۰۰ هزار تومان معامله شد. علاوه براین، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۱۰۲ هزار تومان و هر مثقال طلا به چهار میلیون ۷۷۵ هزار تومان رسید.

بیتکوین پایین رفت بیتکوین در ادامه روند نزولی خود وارد وارد کانال ۳۲ هزار دلاری شد.

 

اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

بیشترین بازدید