جمعه 10 فروردین 1403
خانهخبراقتصادیطلا پشتوانه امن سرمایه‌گذاری ۲۰۲۰

طلا پشتوانه امن سرمایه‌گذاری ۲۰۲۰

مومن زاده

با رسیدن به پایان سال ۲۰۲۰، بررسی وضعیت شاخص‌های فعالیت اقتصادی، شاخص‌های بازارهای مالی و قیمت کامودیتی‌ها نشان می‌دهد که وضعیت این متغیرها در انتهای سال نسبت به آغاز سال ۲۰۲۰ بسیار بهتر شده است.

به گزارش رتبه آنلاین از بازارسرمایه (سنا) و به نقل از عصر مالی، محمد مهدی مومن زاده، مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری سامان مجد با بررسی وضعیت بازارها در سال ۲۰۲۰ میلادی گفت: با رسیدن به پایان سال ۲۰۲۰، بررسی وضعیت شاخص‌های فعالیت اقتصادی، شاخص‌های بازارهای مالی و قیمت کامودیتی‌ها نشان می‌دهد که وضعیت این متغیرها در انتهای سال نسبت به آغاز سال ۲۰۲۰ بسیار بهتر شده است. از این رو، اگر روند فعلی ادامه پیدا کند، بسیاری از خسارات ناشی از کرونا به سرعت جبران خواهند شد.
وی ادامه داد: البته این امر ممکن است در برخی کشورها صادق نباشد، اما شاخص‌های اقتصادهای بزرگ جهان نشان از بهبود وضعیت اقتصادی دارند.
مومن زاده با اشاره به تغییرات شاخص S&P ۵۰۰، ابراز داشت: روند این شاخص نشان می‌دهد پس از مشخص شدن رئیس جمهور آینده امریکا، واکنش منفی از سوی بازار سرمایه این کشور شاهد نبودیم و آغاز واکسیناسیون و امید به افزایش فعالیت‌های اقتصادی موجب شد که شاخص S&P ۵۰۰ به رکوردهای جدیدی برسد.
مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری سامان مجد در ادامه افزود: طی ماه پایانی سال ۲۰۲۰ بررسی روند شاخص PMI اقتصادهای بزرگ جهان از جمله آمریکا، اروپا یا چین نشان می‌دهد که وضعیت فعالیت‌های اقتصادی در آن‌ها نسبت به ابتدای سال ۲۰۲۰ افزایش چشمگیری داشته و حتی از سال ۲۰۱۹ نیز بهتر شده است.
این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به وضعیت بیت کوین در بازارها تصریح کرد: یکی از ابزارهای مالی که رشدی بسیار بالاتر از سایر ابزارها داشت و حتی از نقاط اوج تاریخی خود نیز فراتر رفت، بیت کوین بود که در انتهای سال ۲۰۲۰ شگفتی ساز شد.

مومن زاده با اشاره به اینکه  طی سال ۲۰۲۰ روند قیمتی بیت کوین تا حدی مشابه قیمت طلا بود و تحلیل گران علت این امر را شباهت این دو به عنوان لنگرگاه‌های امن می‌دانستند، تاکید کرد: اما در ماه‌های پایانی سال که بهبود وضعیت اقتصادی موجب تعدیل قیمت طلا شد بیت کوین از روند مشابهی پیروی نکرد و افزایش چشمگیری از خود نشان داد. هم اکنون برخی از تحلیلگران نسبت به قیمت بیت کوین در سال ۲۰۲۱ خوش بین هستند و قیمت آن را بین ۳۰ تا ۳۵ هزار دلار پیش‌بینی و علت آن را محدودیت در عرضه در مقابل رشد تقاضا عنوان می‌کنند.

بیت کوین برای سرمایه گذاری امن نیست

وی با بیان اینکه نظرسنجی‌ها نشان می دهد که نزدیک به ۸۰ درصد از بانک‌های مرکزی کشورهای دنیا هم اکنون در حال کار بر روی نوعی از رمزارزها هستند، گفت: به ویژه، چین پیشرفت‌های زیادی در این زمینه به سمت یوان دیجیتال داشته و ممکن است برای فراگیر شدن رمزارز خود به سایر رمزارزها و به ویژه بیت کوین فشار بیشتری وارد کند.
مومن زاده در ادامه اشاره داشت: به دلیل ذات غیرمتمرکز بیت کوین که هیچ نهاد یا کشوری متولی آن به شمار نمی‌رود، این رمز ارز نوسانات بالایی دارد و ممکن است نوسانات آن قابل پیش بینی یا قابل توضیح براساس رویدادهای اقتصادی مهم دنیا نباشد؛ لذا پیشنهاد سرمایه گذاری در بیت کوین به سرمایه‌گذاران محافظه کار با توان تحمل ریسک پایین شاید چندان مناسب نباشد؛ زیرا با وجودی که نمی‌توان با اطمینان بالا روند آتی قیمت بیت کوین را پیش‌بینی کرد، اما تقریبا با اطمینان بالایی می‌توان گفت که همچنان آینده پرنوسانی خواهد داشت.
مدیرعامل سرمایه گذاری سامان مجد به روند قیمت‌ها در بازارهای کامودیتی اشاره‌ای داشت و واکنش قیمتی کالاهای اساسی را در بازار، نسبت به انتشار واکسن ویروس کرونا مثبت ارزیابی کرد.

وی ابراز داشت: فعالیت‌های اقتصادی چین که بسیار زودتر از دیگر کشورها واکسیناسیون با واکسن چینی را آغاز کرده و فعالیت‌های خود را از سر گرفته است نیز بر این امر تاثیر بسزایی داشته است.

مومن زاده با اشاره به اینکه قیمت برخی کامادیتی‌ها مانند متانول رشد بسیار خوبی داشته است، ابراز داشت: وضعیت برای سنگ آهن و فولاد نیز کلا متفاوت بود و این دو نه تنها طی بحران کرونا کاهش قیمت چندانی نداشتند و سریع‌تر از بقیه کامودیتی‌ها به قیمت‌های پیشین برگشتند، بلکه سایر موارد در عرضه و تقاضای آن‌ها باعث شد که به رکوردهای قیمتی جدیدی نیز برسند.

نفت در ۲۰۲۰
وی در ادامه، به نوسان بازار نفت اشاره‌ کرد و گفت: قیمت نفت نیز با وجود اینکه همچنان مازاد عرضه در بازار می‌تواند وجود داشته باشد و اوپک همچنان سقف تولید خود را محدود نگه داشته، رشد قیمتی مناسبی داشته و به سطح بالای ۵۰ دلار بازگشته است. در مجموع، در سال ۲۰۲۰ تنها قیمت پایانی نفت از قیمت آن در ابتدا سال ۲۰۲۰ کمتر است و سایر کامادیتی‌ها بازده مثبتی در سال ۲۰۲۰ داشتند. به ویژه اتیلن، متانول و مس بازده سالانه بیش از ۳۰ درصد را در سال ۲۰۲۰ ثبت کردند.

سمت و سوی کامادیتی ها

وی توضیح داد: در مورد مس همبستگی آن با وضعیت اقتصاد جهانی و روند بازار سهام کاملا مشخص است و این کامادیتی همزمان با بازار سهام در ابتدای سال ۲۰۲۰ روند کاهشی داشت و سپس هم جهت با شاخص‌های بازار سهام رشد کرد و به رکوردهای جدیدی رسید.
این کارشناس بازار در ادامه خاطرنشان کرد: قیمت فولاد ایران و فولاد CIS از دسامبر ۲۰۲۰ به بعد به بالای ۵۰۰ دلار در تن نیز رسیده است. البته از سوی دیگر، قیمت سنگ آهن نیز به بالای ۱۵۰ دلار رسیده است؛ بنابراین می‌توان گفت که احتمالا بیشترین سود افزایش قیمت‌ها برای شرکت‌های سنگ آهنی باشد تا فولادساز، و افزایش بهای تمام شده فولاد، حاشیه سود فولادسازان تاحدی ثابت باقی مانده باشد. روند تغییرات شاخص جهانی MSCI World Materials که دربرگیرنده شرکت‌های فعال در حوزه مواد شیمیایی، کانه‌های فلزی و غیرفلزی، فلزات اساسی، محصولات کشاورزی، و بسته بندی می‌شود؛ نشان می‌دهد که در دسامبر ۲۰۲۰ همزمان با افزایش چشمگیر قیمت مس، فولاد و سنگ آهن وضعیت این شاخص نیز در وضعیت مطلوبی قرار گرفته است و به بیشترین مقدار در شش ساله اخیر رسیده است.
مومن زاده در ادامه اظهار داشت: در مورد قیمت نفت قیمت‌ها به امید افزایش فعالیت‌های حمل و نقل در دنیا با ادامه واکسیناسیون به بالای سطح ۵۰ دلار رسیده است. البته احتمال افزایش بیشتر قیمت‌ها بعید به نظر می‌رسد، زیرا همچنان نفت کافی برای عرضه وجود دارد و مشکلی در سمت عرضه دیده نمی‌شود. بررسی تعداد دکل‌های نفتی امریکا در ماه دسامبر ۲۰۲۰ نشان می‌دهد که تعداد آن‌ها افزایش داشته است و هم اکنون بیش از ۲۵۰ دکل را در بر میگیرد که البته همچنان کمتر از میانگین شش ساله اخیر خود است. با این حال، قیمت‌های بالای ۵۰ دلار نفت موجب شده که دکل‌های نفت بیشتری فعال شوند و این خود نشان می‌دهد که در سمت عرضه مشکلی در تولید نفت وجود نخواهد داشت.

وی با اشاره‌ای به شاخص‌های جهانی بیان داشت: روند تغییرات شاخص جهانی شرکت‌های بخش انرژی MSCI World Energy که دربرگیرنده شرکت‌هایی نظیر اگزون موبیل، شورون، رویال داچ، بریتیش پترولیوم وتوتال است، نشان می‌دهد که در دسامبر ۲۰۲۰ همزمان با بهبود قیمت جهانی نفت این شاخص نیز روند رو به رشدی داشته است هرچند با سطوح سال ۲۰۱۹ خود همچنان فاصله زیادی دارد.

مومن زاده، در خصوص ارزیابی بازار طلا گفت: در بازار طلا پس از آغاز واکسیناسیون در برخی کشورها طلا روندی نزولی به خود گرفت، اما هنوز سطوح بالای ۱۸۰۰ دلار را از دست نداده است؛ زیرا احتمال تصویب بسته‌های حمایتی در امریکا و سایر اقتصادهای دنیا و همچنین تداوم سیاست‌های انبساطی کشورها موجب شده که طلا به عنوان یک سرمایه گذاری جایگزین همچنان جذابیت خود را حفظ کند. همچنین پس از اینکه ترامپ در آخرین روزهای سال ۲۰۲۰ و ریاست جمهوری خود نهایتاً بسته ۹۰۰ میلیارد دلاری حمایتی را امضا کرد قیمت طلا مجددا روند صعودی خود را ادامه داد و بدین ترتیب می‌توان سال ۲۰۲۰ را بهترین سال برای طلا در یک دهه گذشته دانست.

مدیرعامل سرمایه گذاری سامان مجد در پایان یادآور شد: اگرچه این آخرین بسته حمایتی در دولت ترامپ است، اما در زمان بایدن هم احتمال تصویب بسته حمایتی بیشتر وجود دارد، زیرا میزان کمک‌های درنظر گرفته شده برای اقشار کم درآمد امریکا در این طرح از نظر دموکرات‌ها و حتی خود ترامپ ناکافی بود و همین امر موجب تاخیر در تصویب این طرح شده بود؛ لذا می‌توان در سال ۲۰۲۱ نیز توقع تصویب بسته‌های حمایتی بیشتری را داشت.

اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

بیشترین بازدید