پنج‌شنبه 9 فروردین 1403
خانهخبراقتصادیخیز آسیا برای آقایی در اقتصاد جهان

خیز آسیا برای آقایی در اقتصاد جهان

خیز آسیا برای آقایی در اقتصاد جهان

 پیش بینی ها از تغییر ترکیب اقتصادهای برتر دنیا در ۱۵ سال آینده خبر می دهند. به گونه ای که هفت آسیایی با روندی اغلب صعودی در ترکیب ۲۰ اقتصاد بزرگ دنیا قرار خواهند گرفت.

به گزرش رتبه آنلاین از روزنامه خراسان، دسترسی به منابع انرژی و بازار مصرف گسترده، مزیت های بالقوه ای است که می تواند محرک هر اقتصادی باشد. حضور دو آسیایی یعنی هند و چین در جمع پنج اقتصاد نوظهور دنیا دلیلی بر این مدعاست. کشورهایی که سهم آن ها از اقتصاد جهانی از 12 درصد در سال ۲۰۰۱ به ۲۷ درصد در سال ۲۰۱۹ افزایش یافته است. در عین حال، مجاورت کشورهای آسیایی دیگر با این دو اقتصاد و همچنین با روسیه به عنوان دیگر عضو گروه بریکس، این انتظار را تقویت می کند که در آینده ای نه چندان دور، ترکیب اقتصادهای برتر دنیا به نفع آسیایی‌ها تغییر کند.

گزارش اخیر اتاق بازرگانی با استفاده از داده های صندوق بین المللی پول و موسسه تحقیقاتی CEBR نیز این گمانه را تایید می‌کند. بر این اساس پیش بینی می شود تا سال 2035 تعداد کشورهای آسیایی که در جمع 20 اقتصاد برتر دنیا حضور دارند، به عدد هفت برسد. این کشورها عبارت اند از: چین، کره جنوبی، هند، ترکیه، عربستان، اندونزی و ویتنام. بدین ترتیب مشاهده می شود که سه کشور همسایه ایران شامل روسیه، عربستان و ترکیه جزو 20 اقتصاد بزرگ دنیا در سال 2035 خواهند شد. این در حالی است که سه کشور عربستان، اندونزی و ویتنام هم اینک در این جمع حضور ندارند. از میان این هفت کشور، چین که در سال 2020 دومین اقتصاد بزرگ دنیا بوده، در سال 2035 به رده نخست صعود خواهد کرد. هند نیز از رده ششم کنونی، خود را تا رده سوم بالا خواهد کشید. اما اندونزی و ویتنام که هم اینک در رده های 15 و 37 هستند، مانند یک ببر اقتصادی، خود را به رتبه هشتم و نوزدهم خواهند رساند.

در باره سه کشور دیگر نیز پیش بینی می شود کره از رده 10 به 11 و عربستان از 19 به 17 برسد و ترکیه نیز جایگاه خود در رده بیستم را حفظ کند. گزارش یادشده همچنین حاکی از این است که وضعیت ایران در رده بندی برترین اقتصادهای دنیا در بازه زمانی 2020 تا 2035 احتمالاً تضعیف می شود و اقتصاد ما از رده 22 (رتبه فعلی)به 35 دنیا تنزل خواهد یافت. به گزارش خراسان، آن چه واضح است اقتصاد ایران از نظر منابع انسانی، منابع طبیعی و حتی مزیت های منطقه ای، چیزی از اقتصادهای برتر دنیا کم ندارد. اما هم اینک شفاف نبودن، ناترازی بانک ها، کسری بودجه های ساختاری و وابستگی ساختاری به نفت، بزرگ ترین موانع سر راه اقتصاد ایران به شمار می روند.

اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

بیشترین بازدید