پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403
خانهخبراقتصادیعلت رشد پالایشی‌ها بورس چیست؟

علت رشد پالایشی‌ها بورس چیست؟

علت رشد پالایشی‌ها بورس چیست؟

پالایشی‌ها که از اواخر آذر با فشار فروش مواجهند، امروز عموما با رنج‌های مثبت معاملات را آغاز کردند و سبزپوش شدند. امروز معامله‌گران در شپنا، شبندر و شتران در صف خرید قرار گرفته‌اند. شبریز اندکی از سقف روزانه عقب‌نشینی کرده است اما همچنان مثبت معامله می‌شود. اما علت رشد امروز این سهم‌‌ها چیست؟

به گزارش رتبه آنلاین از بورسان، دو عامل برای رشد آنها از سوی کارشناسان مطرح می‌شوند. برخی عقیده دارند پس از اصلاح زیاد، قیمت سهم‌ها اکنون معقول شده و از این رو با اقبال سهامداران مواجه شده‌اند. به عنوان مثال شپنا تنها طی دو هفته اخیر ۲۴ درصد افت داشته است.

اما گروهی نیز عقیده دارند این صنعت بار دیگر روی جو حمایت‌های دولتی صعودی شده است. به ویژه آنکه قرار است تعدادی از سهام پالایشی دولت (در شرکت‌های پالایش نفت تهران، تبریز، اصفهان، بندرعباس) طی چهار ماه آینده به قیمت روی تابلو به بانک‌ها واگذار شود و از این رو امکان آن وجود دارد که تلاش‌هایی در جهت افزایش قیمت‌ها طی هفته‌های صورت گیرد.

در این صورت معامله‌گران باید در خصوص این سهم‌ها جانب احتیاط را رعایت کنند، چراکه ممکن است روندهای سابق تکرار شوند. پالایشی‌ها چند ماه پیش در حالی که بسیاری از کارشناسان وضعیت بنیادی این سهم‌ها را چندان مناسب ارزیابی نمی‌کردند، با حمایت‌های تکلیفی و حول جو صندوق پالایشی یکم صعود چشمگیری داشتند و پس از آن حدود ۷۰ درصد ریزش داشتند.

 

اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

بیشترین بازدید