جمعه 10 فروردین 1403
خانهخبراقتصادیبورس در ۶ ماه آینده چه می‌شود؟

بورس در ۶ ماه آینده چه می‌شود؟

کارشناس بازار سرمایه با بیان این که بهترین راه برای سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه صبر و افقِ دید بلند است گفت: در چند هفته اخیر متاسفانه خریداران و فروشندگان بازار سرمایه به متغیرهای کلان اقتصادی توجه ندارند.

به گزارش رتبه آنلاین از مشرق، علیرضا کدیور، کارشناس بازار سرمایه گفت: از خرداد تا اسفند ۹۸ یعنی حدود ۹ ماه، شاخص بورس رشد ۱۲۵ درصدی را تجربه کرد و میانگین ارزش سهام شرکت‌ها ۲.۲ برابر شد. از اسفند سال گذشته تا اواخر مردادماه امسال این افزایش در شاخص بورس ۴ برابر شد. یعنی از اواخر خرداد ماه سال ۹۸ تا اواخر مرداد ماه امسال شاخص بورس شاهد رشد ۹ برابری شد و این به این معناست که قیمت سهام شرکت‌ها با توجه به وزنشان در بازار سرمایه تا ۹ برابر افزایش یافت.

وی دلیل اصلی رشد شدید شاخص بورس در این بازه زمانی را افزایش حجم نقدینگی در کشور دانست و افزود: افزایش روزانه ۲۵۰۰ میلیارد تومان نقدینگی و هجوم بخشی از آن به بازار سرمایه، باعث افزایش خارق العاده قیمت سهام شده است.

او در ادامه افزود: آینده چیزی است که در بازار سرمایه معامله می‌شود. فعالان بازار بر اساس برآوردی که از برآیند متغیرها در آینده دارند، آن انتظارات را امروز در بازار سرمایه لحاظ کرده واقدام به خرید و فروش سهام می‌کنند.

وی افزود: دولت لایحه بودجه را به مجلس داده و مجلس هم در کمیسیون‌های مختلف آنرا بررسی کرده و به‌صورت قانون بودجه ارائه می‌کند.

کدیور گفت: بسته به اینکه چه تغییراتی در بودجه اتفاق می‌افتد، بودجه‌ای که برای سال آینده تصویب می‌شود هم بر متغیرهای کلان اقتصادی در سال آینده موثر است و هم بر سودآوری و قیمت سهام تک تک شرکت‌های بورس در هر زمینه‌ای که فعالیت می‌کنند.

همایون دارابی دیگر کارشناس بازار سرمایه یکی دیگر از دلایل برهم خوردن تعادل در بازار سرمایه را تغییر سیاست‌های دولتی عنوان کرد.

او گفت: افزایش بهره بین بانکی در تابستان تا ۲۲ درصد، اعلام زیان دو شرکت خودروسازی بزرگ کشور همچنین آزادسازی سهام عدالت باعث بر هم خوردن تعادل بازار شد.

دارابی افزود: از دیگر عوامل اصلی کاهش شاخص بورس از ۲ میلیون واحد به یک و نیم میلیون واحد تحلیل سرمایه‌گذاران از کمرنگ شدن حمایت‌های اولیه از بازار سرمایه است.

وی درباره تاثیر تحولات جهانی در بازار سرمایه گفت: هر گونه اتفاق و تغییر در مناسبات جهانی می‌تاند تاثیر مثبت و منفی خود را بر بازار سرمایه نشان دهد.

بهروز خدارحمی، کارشناس بازار سرمایه گفت: نوسان جزو ذات بازار سرمایه است و بازار سرمایه‌ای که نوسان ندارد و یکطرفه است بازار مرده است.

او افزود: بخشی از این نوسان وارد شده به بازار سرمایه را باید طبیعی تلقی کنیم.ظرفیت بازار سرمایه با میزان استقبال و ورودی آن در یکسال گذشته منطبق نبوده و آشنایی وارد شده‌ها به آن هم متقارن نبوده و با افزایش قیمت هجوم به بازار زیاد بوده و در سوی دیگر با کاهش نرخ شاخص‌ها نوسانات خارج از تحمل افراد شده است.

خدارحمی گفت: در چند هفته اخیر متاسفانه خریداران و فروشندگان بازار سرمایه به متغیرهای کلان اقتصادی توجه ندارند و ریزش و رکود چند ماه اخیر باعث محتاط شدن سرمایه‌گذاران و کم شدن نگاه بلند مدت سال‌های قبل شده است.

 او گفت: بازار سرمایه حداقل برای شش ماه آینده می‌تواند دارای جذابیت و کشش مناسب برای سرمایه‌گذاری باشد.

وی بهترین راه برای سرمایه‌گذاران را در بازار سرمایه صبر و افقِ دید بلند دانست و افزود: افق‌های کوتاه مدت حتی برای حرفه ای‌ها هم دارای ریسک است و برای غیرحرفه ای‌ها دارای ریسک بالاتری است و افق بلند مدت حتی ۶ ماهه می‌تواند سوددهی بهتری را برای سرمایه‌گذاران به همراه داشته باشد.

اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

بیشترین بازدید