جمعه 31 فروردین 1403
خانهخبراقتصادیتلاطم‌ها در بورس مقطعی هستند/ بورس پتانسیل رشد دارد

تلاطم‌ها در بورس مقطعی هستند/ بورس پتانسیل رشد دارد

تلاطم‌ها در بورس مقطعی هستند/ بورس پتانسیل رشد دارد

همایون دارابی، کارشناس بورس و بازار سرمایه گفت: تلاطم‌ها در بازار سرمایه طبیعی است و باید با یک دید بلندمدت و حداقل یک تا دو ساله به این بازار ورود کرد.

به گزارش رتبه آنلاین، روزنامه اعتماد نوشت: اواسط هفته گذشته شاخص‌ کل بورس، شاهد ریزش کم‌سابقه‌ای بود، اما در اولین روز معاملاتی هفته، بازار مجددا صعودی شد و صف‌های فروشی که در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه گذشته تشکیل شده بود، جمع شد. در معاملات روز گذشته، خالص پول‌های حقیقی ورودی به بورس نزدیک به هزار و 500 میلیارد تومان شد که بیشترین ورود پول حقیقی از ششم آبان تاکنون است.

بیشترین اثر مثبت بر دماسنج بازار سهام به نام نمادهای معاملاتی ملی صنایع مس ایران، فولاد مبارکه اصفهان و صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس رقم خورد که به گفته کارشناسان این حوزه این اتفاق همسو با اخبار بین‌المللی مرتبط با قیمت‌های جهانی رخ داده است. همایون دارابی، کارشناس بورس و بازار سرمایه در خصوص بازگشت شاخص بورس به مدار صعودی به «اعتماد» گفت: این موضوع جزو ذات و طبیعت بورس است، اما دلیل اصلی رشد 31 هزار واحدی شاخص‌ها در روز گذشته جهش خوب قیمت‌ها در بازارهای جهانی بود.

بورس تهران مواد خام محور است

او با بیان اینکه بورس تهران مواد خام محور است، خاطرنشان کرد: در این روز شاهد آن بودیم که بهای نفت خام رکورد زد و از 50 دلار رد شد همچنین در بازار فلزات نیز نرخ‌ها صعودی شدند به گونه‌ای که قیمت فلز مس به مرز 8 هزار دلار رسید و بهای فلزات آلومینیوم، سرب و روی نیز همسو با قیمت مس در بازارهای جهانی تقویت شدند و در مجموع رشد کلیه این مواد منجر به بازگشت شاخص‌های بورس تهران به مدار صعودی شد. دارابی تصریح کرد: این در حالی است که در جریان معاملات هفته گذشته، شاخص کل در چهار روز معاملاتی بیش از ۱۰۰ هزار واحد ریزش کرد و این موضوع هم نباید باعث دلسردی سهامداران در بورس شود، زیرا همیشه این بازار با فراز و فرودهایی روبه‌رو است. این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه شرکت‌های ما تا پایان سال می‌توانند رکوردهای خوبی را به ثبت برسانند، گفت: در سه ماهه پایانی سال نوسان شاخص‌های بورس در یک روند ملایم با فراز و فرودهای طبیعی پیش‌بینی می‌شود و بر اساس تحلیل‌ها دیگر وضعیت بورس همانند 5 ماهه ابتدای سال نخواهد بود که سرمایه‌گذاران هر سهمی را که خریداری می‌کردند با رشد همراه بود.

پتانسیل رشد وجود دارد

او گفت: بر اساس برآوردها و با توجه به شرایط کنونی شاخص‌های بورس در محدوده 1.5 میلیون در نوسان خواهد بود و با انتشار گزارش‌های شرکت‌ها پتانسیل احتمال رشد مجدد وجود دارد. دارابی ادامه داد: سرمایه‌گذاران باید به این نکته توجه داشته باشند که برای سرمایه‌گذاری در این بخش صبور باشند و با دید بلندمدت و حداقل یک تا دو ساله به این بازار ورود کنند تا انتظارات سوددهی‌شان برآورده شود. مصطفی امیدقائمی، مدیرعامل پیشین فرابورس نیز در این باره به «اعتماد» گفت: سرمایه‌گذاران بورسی باید توجه داشته باشند که این تلاطم‌ها در بازار سرمایه طبیعی است و گاهی با یک خبر یا حتی یک شایعه کذب ممکن است بازار بورس دچار نوسان شود.

اما با توجه به شرایط موجود به نظر می‌رسد بازار در روزهای آتی وضعیت بهتری داشته باشد و تلاطم‌ها در بورس مقطعی هستند و نباید ریزش‌های بورس را به حساب رکود عمیق در بورس گذاشت. او با اشاره به منابعی از صندوق توسعه ملی برای حمایت از بازار سهام واریز شده تصریح کرد: اگر این منابع را برای بازارگردانی سهام در نظر بگیرند باعث اطمینان‌بخشی سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی در بازار می‌شود. هر چند ممکن است برخی کارشناسان اقتصادی با این حمایت مخالف باشند، اما زمانی که این حمایت از بورس مدیریت شود یعنی زمان رکود بورس حمایت از بورس انجام و زمان رونق این منابع از بازار خارج شود، مشکلی ایجاد نخواهد شد.

رفع تحریم‌ها و بهبود تولید افق‌های روشن پیش روی بورس

امیدقائمی افزود: با توجه به شرایط پیش‌رو افق‌های روشنی برای رفع بخشی از تحریم‌ها و بهبود شرایط تولیدی در کشور وجود دارد و با توجه به اینکه اقدامات موثری در خصوص ساخت واکسن کرونا در حال انجام است و به آخرین روزهای بحران کرونا نزدیک می‌شویم، پیش‌بینی می‌شود کلیه بازارها رو به بهبود باشد و بازار سرمایه نیز در سه ماهه پایانی سال پتانسیل رشد بیشتری داشته باشد. بر اساس این گزارش؛ آنچه از آخرین پیش‌بینی‌ها به دست آمده روند صعودی قیمت‌های جهانی نفت در سال آتی میلادی است و برآوردها حاکی از آن است که تقاضا برای نفت پس از واکسیناسیون انبوه جمعیت بهبود خواهد یافت و قیمت هر بشکه نفت در سال آینده ۵۵ تا ۶۰ دلار پیش‌بینی می‌شود. محمدرضا پورابراهیمی، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز اخیرا در واکنش به شرایط بازار سرمایه گفته است؛ با توجه به وضعیتی که پیش‌رو داریم روند بازار سرمایه را روند مثبتی ارزیابی می‌کنیم، اما خواهشی که از مردم داریم این است که نگاه‌شان به بورس و بازار سرمایه همزمان با اینکه اطلاعات کسب می‌کنند نگاه میان‌مدت و بلندمدت باشد و کسی با پول قرض یا با پول فروش اموال وارد سرمایه‌گذاری در بورس یا بازار سرمایه نشود، بلکه پول اضافی خود را برای سرمایه‌گذاری وارد این بازار کند. او تاکید کرده که اگر کسی منابعش را وارد این بازار می‌کند آن را در یک تک سهم نگذارد و ترکیبی از اوراق بهادار با درآمد ثابت و درآمد متغیر را انتخاب کند، در متغیر هم سرمایه‌اش را در چند سهم قرار دهد، اگر پرریسک می‌خواهد عمل کند در شرکت‌هایی با درآمد بالا سرمایه‌گذاری کند در غیر این صورت باید برود سراغ سهام شرکت‌هایی که قیمت و درآمدشان کمتر است.

پورابراهیمی اعلام کرده است؛ بررسی‌ها در سال‌های اخیر نشان می‌هد متوسط نرخ بازده در بازار سرمایه از طریق اوراق بهادار با درآمد متغیر به‌رغم همه این نوسانات به‌طور میانگین 5/2 برابر بیشتر از نرخ متوسط اوراق مشارکت در کشور است، لذا اگر کسی قیمت سهمش در بازه زمانی کوتاه‌مدت پایین می‌آید این‌طور نیست که در بلندمدت هم همین‌طور خواهد بود. اگر نگاه سرمایه‌گذاران بلندمدت باشد، نرخ بازده بلندمدت آنها به اندازه انتظارشان نسبت به نرخ بازده بدون ریسک را جبران می‌کند.

 

اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

بیشترین بازدید