پنج‌شنبه 9 فروردین 1403
خانهخبراقتصادیاختلاف نظر وزارت «صمت» با مجلس برای عرضه خودرو در بورس

اختلاف نظر وزارت «صمت» با مجلس برای عرضه خودرو در بورس

اختلاف نظر وزارت «صمت» با مجلس برای عرضه خودرو در بورس

نایب رئیس کمیسیون صنایع مجلس از اختلاف نظر مسئولان وزارت «صمت» و خودروسازان با مجلس درباره عرضه خودرو در بورس خبر داد.

به گزارش رتبه آنلاین، علی جدی نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار پارمانی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به طرح ساماندهی صنعت خودرو ، اظهار داشت:کلیات این طرح به تصویب اعضای کمیسیون رسیده و در حال بررسی جزئیات آن هستیم.

وی با بیان اینکه یکی از مهمترین محورهای این طرح عرضه خودرو در بورس است، گفت: اکثریت اعضای کمیسیون نیز با عرضه تمامی خودرو در بورس کالا موافق هستند چرا که با این اقدام عرضه و تقاضا در بازار به تعادل رسیده و جلوی دلال بازی و همچنین تبدیل خودرو به یک کالای سرمایه ای گرفته می شود.

نایب رئیس کمیسیون صنایع در مجلس با بیان اینکه در جلساتی که با مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره طرح ساماندهی صنعت خودرو داشته ایم، ادامه داد:مسئولان وزارت صنعت تقریبا با تمامی محورهای طرح به جزء عرضه خودرو در بورس موافق هستند و در این زمینه بین طراحان و اکثریت اعضای کمیسیون صنایع با مسئولان وزارت «صمت»اختلاف نظر وجود دارد.

جدی با تاکید بر اینکه خودرو سازها نیز با عرضه خودرو در بورس مخالف هستند ، بیان داشت: مسئولان وزارت «صمت» عنوان می کنند که قیمت گذاری خودرو با همین روش فعلی انجام شود و خودرو از طریق سامانه ای که از سوی این وزارتخانه تهیه می شود، عرضه شود.

جدی تصریحکرد: اکثریت اعضای کمیسیون با عرضه خودرو در بورس موافق هستند چرا که معتقدند با اجرایی شدن این طرح ، عرضه خودرو شفاف شده و جلوی رانت و سوءاستفاده ها گرفته خواهد شد.

نماینده مردم شیروان در مجلس تاکید کرد: اجرایی شدن این طرح باعث خواهد شد تا حدود 70 درصد از قیمت خودرو در بازار کاهش یابد اما نکته ای که وجود دارد این است که ممکن است قیمت خودرو در فرایند عرضه در بورس حدود 20 تا 25 درصد از قیمت پایه و تعیین شده، بالا تر به فروش برسد.

جدی در همین راستا اضافه کرد: در این طرح مصارف مختلفی برای هزینه‌کرد مابه‌التفاوت قیمت فروش خودرو در بورس و قیمت پایه در نظر گرفته شده است که شامل 20 درصد برای توسعه حمل‌ونقل عمومی، 10 درصد به‌عنوان مشوق در اختیار خودروسازان برای افزایش کمیت و کیفیت تولید خودرو و 20 درصد نیز در قالب تسهیلات ارزان‌قیمت در اختیار زوج‌های جوان که توان خرید خودرو ندارند قرار می‌گیرد و همچنین 50 درصد در قالب پرداخت تسهیلات به خودروسازان برای تحقیق و توسعه داده می‌شود.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید