شنبه 1 اردیبهشت 1403
خانهخبراقتصادیبورس در رینگ جدال نفس گیر دولت و مجلس!

بورس در رینگ جدال نفس گیر دولت و مجلس!

بورس در رینگ جدال نفس گیر دولت و مجلس!

طرح مطرح شده توسط مجلس سرآغاز درگیری‌های بیشتر بین دولت و مجلس در روزهای آینده خواهد بود و مجلس از هر راهی تلاش می‌کند دولت را برای اجرای آن تحت فشار قرار دهد که یکی از این راه‌ها بورس و سرمایه‌های مردم است.

به گزارس رتبه آنلاین از دنیای‌اقتصاد، درخواست برای اضافه شدن یک روز به اسم روز سهامدار در تقویم کشور، ورود ۶ شرکت برای عرضه اولیه در بورس، شروع سبزپوش بورس در هفته سوم آذرماه، ادامه داشتن روند صعودی شاخص بورس، لابحه بودجه سال ۱۴۰۰، کسب درآمد دولت از سرمایه‌گذاری در بورس و عرضه سهام‌های دولتی از جمله موضوعاتی بود که روز گذشته افراد حاضر در شبکه‌های اجتماعی درباره آن صحبت می‌کردند.

اسامی متخلفان بورس به قوه‌قضائیه ارسال شد

امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی، نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی در روزهای گذشته با انتشار نامه‌ای در صفحه شخصی خود مبنی بر ارسال لیست متخلفان بازار سرمایه به رئیس قوه قضائیه، اعلام کرد وابستگان به اقتصاد دولتی در شرکت‌های خصولتی با رشد حبابی سهام مرتبط به این شرکت‌ها، بورس را به قتلگاه سرمایه‌های مردم تبدیل کردند.

این نماینده مجلس در نامه خود بیان کرد: رانت‌خواران و وابستگان اقتصادی دولتی با چنبره خود به اقتصاد کشور و برخی شرکت‌های خصولتی با دعوت مردم توسط رئیس‌جمهور موجب رشد حبابی سهام مرتبط این شرکت‌ها شدند و نهایتا بازار سرمایه را به قتلگاه سرمایه‌های مردم تبدیل کرده‌اند.

او بعد از تشکر از آیت‌الله رئیسی بابت اینکه دادستان تهران را مامور بررسی این موضوع کرده، نوشته است که مدیران سازمان بورس و اوراق بهادار بعد از گذشت چهار ماه هنوز لیست متخلفان و مسببان سقوط شاخص بازار سرمایه را به مراجع قضایی ارائه نکرده‌اند و همچنین بیان کرده که آنها مانع پیگیری‌های مجلس و مراجع قضایی شده‌اند. نکته قابل توجه نامه قاضی‌زاده در پاراگراف آخر است.

او نوشته است که چون سازمان بورس به وظیفه خود عمل نکرده است، او لیست متهمان در موضوع بازارگردانی و شرکت‌هایی که با عملکرد خود باعث سقوط شاخص شده‌اند را به پیوست نامه به آیت‌اله رئیسی گزارش‌داده است.

هرچند که انتشار این نامه در صفحه شخصی امیرحسین قاضی‌زاده واکنش‌های مثبتی در پی داشت و خیلی از کاربران از اقدام این نماینده مجلس برای پیگیری موضوع تخلفات در بورس تشکر کرده بودند اما کاربرانی هم بودند که راهکار بهبود وضعیت بورس را برخوردهای قضایی نمی‌دانستند. آنها معتقد هستند که اگر قرار به بهبود اوضاع در بورس است باید مسائل به‌صورت ریشه‌ای درست شود نه اینکه با بازداشت چند نفر که نامشان را هم سلطان بورس می‌گذارند فکر کنند شرایط بورس بهبود پیدا می‌کند.

قالیباف روحانی

جدای از این اختلاف نظرها مساله‌ای که بیشتر به چشم می‌آمد و قابل توجه بود، زمان انتشار این نامه و روند دومینووار دعوای دولت و مجلس بود؛ یک روز قبل از انتشار این نامه، حسن روحانی در آیین بهره‌برداری از طرح‌های ملی وزارت نیرو بیان می‌کند که «عجله نکنیم، هول نشویم اگر دولت موفقیتی به دست آورد آن را به شما تقدیم می‌کنیم، پس هول نکنید.»

چند ساعت بعد از صحبت‌های رئیس دولت و در همان روز محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در صدا و سیما صحبت‌ می‌کند و در پاسخ به رئیس دولت می‌گوید که «آقای روحانی گفته هول نشوید.  ما هول نیستیم؛ می‌خواهیم دولت با خاطره خوب به پایان برسد. مردم هفت سال است منتظرند کاری انجام دهید.» اما ماجرا به همین جا ختم نمی‌شود و فردای این بحث و جدل رسانه‌ای دو رئیس قوه، نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی هم وارد میدان می‌شود و متن نامه‌ خود به آیت‌الله رئیسی به همراه لیست اسامی را منتشر می‌کند که در آن نکات قابل تاملی را نوشته است.

مثل اینکه رئیس‌جمهور مردم را به بورس دعوت کرده، درخواست مواخذه وزرای اقتصادی دولت ‌و.. مساله‌ای که توجه تعداد معدودی از چهره‌های اقتصادی و سیاسی را در گروه‌های تلگرام به خود جلب کرده بود، شدت گرفتن جروبحث بین دولت و مجلس از چند روز گذشته و بعد از مطرح شدن طرحی توسط مجلس شورای اسلامی بود.

طرحی که به موجب آن تغییرات مهمی در برنامه‌ای هسته‌ای ایجاد می‌شود و دولت موظف می‌شود که تعهدات برجامی خود را کاهش دهد. طرحی که مورد تایید شورای نگهبان هم قرار گرفته و رئیس مجلس آن را برای اجرا به دولت ابلاغ کرده است اما دولت مخالف آن است. آنها این مساله را مطرح می‌کنند که این طرح سرآغاز درگیری‌های بیشتر بین دولت و مجلس در روزهای آینده خواهد بود و مجلس از هر راهی تلاش می‌کند دولت را برای اجرای آن تحت فشار قرار دهد که یکی از این راه‌ها بورس و سرمایه‌های مردم است.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید