پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403
خانهخبراقتصادینوسان‌گیری در بورس به اوج رسید

نوسان‌گیری در بورس به اوج رسید

نوسان‌گیری در بورس به اوج رسید

طی روزهای اخیر شاخص کل بورس تهران معمولا درابتدای بازار طی فشار فروش مسیر نزولی را در پیش می‌گرفت. در ادامه اما با افزایش تقاضای سهام از کف قیمتی بار دیگر مسیر صعودی را در پیش می‌گرفت.

به گزارش رتبه آنلاین از بورسان، با این حال در پایان معاملات بازار معمولا شاهد افزایش فشار فروش در سهام بودیم و این فشار فروش به روز بعد کشیده می‌شد. امروز نیز به نظر می‌رسد در ادامه افزایش فشار فروش در پایان معاملات چهارشنبه سهام با فروشندگان بیشتری مواجه شده است. اما احتمال تکرار الگوی قبل و جدا شدن قیمت‌ها از کف قیمتی روزانه (تا این لحظه رخ داده است) و در ادامه افزایش فشار فروش وجود دارد.

برخی تشدید تردید میان معامله‌گران و در این میان افزایش تمایل به نوسان‌گیری بعضا تا سطح ۵ درصدی از سهام را دلیلی برای نوسان این‌چنینی سهام می‌دانند. با این حال تجربه ثابت کرده که رفتار نوسانی به خصوص برای معامله‌گران با اندازه سرمایه نسبتا کوچک چیزی جز باخت به همراه ندارد. در نتیجه باید با باور به ارزندگی یک سهام حداقل در میان مدت در معاملات شرکت کرد. تا این لحظه شاخص کل بورس تهران توانست از کف فاصله بگیرد و وارد محدوده مثبت شود. شاخص کل هم‌وزن (با اثرگذاری یکسان نمادها)‌ نیز رشد نزدیک به یک درصدی را تجربه کرده است.

البته باید گفت امیدواریم مدیران سازمان بورس از این متن اشتباه برداشت نکرده و به دنبال حذف معاملات روزانه مطابق با ماه‌های قبل نباشند. برای درک بهتر این عزیزان شاید باید این‌گونه موضوع را مطرح کرد که اگر رفتار نوسان‌گیر که به عنوان جزیی از ذات بازار، وجود نداشت شاید سهام با شدت بیشتری به سمت صف فروش حرکت می‌کرد.

آخرین وضعیت پالایشی یکم و چخزر

عرضه اولیه چخزر که نتوانست رکورد تازه‌واردها را تغییری دهد، امروز در نخستین روز معاملاتی با صف خرید سنگین حدود ۱۷۰ میلیون سهمی در قیمت ۲۶۲۵ تومان همراه است و تا این لحظه فقط ۸۵ هزار سهم از آن معامله شده است.

در سمت دیگر پالایشی یکم با نماد پالایش کمی دیرتر آغاز به کار کرده و در پیش‌گشای پایین‌تر از NAV در قیمت ۱۰ هزار و ۳۵۰ تومان قیمت خورد. باید دید فشار فروش در سهم‌های پالایشی که اکنون فروکش کرده بر سهام پالایشی یکم نیز اثرگذار می‌شود یا خیر. در این دقایق همین عامل باعث افزایش نسبی قیمت نماد پالایش شد و آخرین قیمت آن بالاتر از ناو معامله می‌شود.

 

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید