شنبه 1 اردیبهشت 1403
خانهخبراقتصادیآیا در بورس زنده می مانیم؟

آیا در بورس زنده می مانیم؟

آیا در بورس زنده می مانیم؟
این روزها و در پی افت شدید و بی دلیل بازار این پرسش در ذهن مخاطب القا می شود که آیا در بورس زنده می مانیم؟ در ادامه، تیم تحلیلی بورس پلاس به دنبال پرسش آن است:
به گزارش رتبه آنلاین از سایت بورس پلاس در تحلیلی تازه نوشت : بسیاری از افراد تازه کار از بورس هیچ نمی دانند و صرفا تحت تاثیر حرف دیگران وارد این دنیای معادلات پیچیده شده اند. بحث درست و یا غلط بودن تصمیم افراد نیست. چون شما وارد این دنیا شده اید و اهداف سود ده از شما دور هستند. اما حالا که وارد شده اید باید یاد بگیرید که حداقل برای زنده ماندن چند هدف کوچک هم که شده کسب کنید. شاید موفق بودید و تصمیم به ماندن گرفتید و روزی بزرگترین معامله گر این دریا شدید.
بنابراین بزرگترین اشتباهات معاملگران تازه کار در بازار بورس از قرار زیر است:
۱- نداشتن حد ضرر : شرط ماندگاری در بازار سرمایه مشخص کردن «حد ضرر» (نقطه خروج) در معاملات است. یعنی معامله‌گر قبل از خرید سهم مورد نظر، قیمتی را مشخص می‌کند که در صورتی که قیمت سهم الف از این حد پایین‌تر آمد، حد ضرر (Stop Loss) فعال شده و باید از آن سهم با قبول ضرر خارج شود.
۲- خارج نشدن از ضرر زمانی که می دانید بازار پتانسیل تغییر روند ندارد: روند در بازار سرمایه و شناسایی آن برای سهامداران بسیار مهم است. سهامداران و معامله گران می بایست قادر به شناسایی روندها در بازار باشند و آن را پیگیری نمایند.
۳- گرفتن سیگنال از افراد و یا تعصب روی یک سهم خاص: هیچ کس نمی تواند صد در صد درست پیش بینی کند. اگر عوامل بیرونی هم در بازار دخیل شوند ریسک معاملات زیاد خواهد شد! حتی بهترین تحلیل گران هم اسیر دست های پشت پرده می شوند.
۴- گرفتن سود از بازار بورس به کمک باز کردن معامله دیگر برای جبران ضرر های قبلی : یکی از اشتباهات شایع معامله گران تازه کار عدم تمرکز بر روی سهام موجود در پرتفوی ایشان است و با انجام معاملات مختلف سعی در آن دارند که ضرر خود را کاهش دهند و شانس خود را با سهام جدید امتحان نمایند.
۵- نداشتن استراتژی معاملاتی : یک معامله گر حرفه‌ای برای تغییرات و رفتارهای بازار، برنامه مشخص و از پیش تعیین‌شده‌ای دارد و هر رفتار غیرقابل‌پیش‌بینی بازار را مدیریت می‌کند. به زبان ساده می‌توان گفت استراتژی معاملاتی مجموعه قوانینی هستند که بر روش کلی معامله‌گر در هنگام معامله در بازارهای مالی نظارت دارد و معامله‌گر از طریق آن به خرید و فروش سهام می‌پردازد.
۶- گرفتار کردن خود در یک معامله و از دست دادن فرصت های دیگر : درگیر کردن تمام سرمایه بر روی یک تک سهم و عدم استفاده از سهام متنوع از صنایع مختلف عامل از دست دادن درصد زیادی از سرمایه توسط افراد تازه وارد در بازار سرمایه است.
۷- ورود با سرمایه ای که از دست رفتن آن می تواند زندگی ما را بهم بریزد: معامله گران حتماً می بایست پولی را که در طولانی مدت برروی آن نمی‌خواهند حساب باز کنند را در بازار معامله کنند. فروختن خانه و یا ماشین و یا حتی گرفتن وام برای کسب پول و ورود به بازار سرمایه یکی از اشتباهات بزرگ تازه واردان در بازار است.
بنابراین اگر این نکات را رعایت کنیم در این بازار سالیان سال خواهیم ماند. حال سوال اساسی این است که کدامیک از موارد فوق را رعایت میکنیم ؟
اخبار مرتبط

بیشترین بازدید