جمعه 31 فروردین 1403
خانهخبراقتصادیسیمانی‌ها لنگ کمبود نقدینگی و مواد اولیه

سیمانی‌ها لنگ کمبود نقدینگی و مواد اولیه

صنعت سیمان

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان هشدار داد: شاید هلدینگ‌های بزرگ سیمانی، بازارگردان نماد‌های سیمانی برای سهم‌های شرکت‌های زیرمجموعه خود تعیین کرده‌اند، اما این موضوع نمی‌تواند کمبود نقدینگی و مواد مورد نیاز تولید را برای کارخانه‌های سیمان جبران کند و با ادامه این مشکلات تعطیلی برخی واحد‌های تولید سیمان پیش بینی می‌شود.

به گزارش رتبه آنلاین از اقتصاد۲۴ – هنوز صنعت سیمان با دردسرهای زیادی مواجه است چراکه دیگر نقدینگی برای تولیدکنندگان باقی نمانده و از سوی دیگر انبارها از مواد مورد نیاز تولید خالی مانده است.

همچنان با ادامه مشکلات، صنعت سیمان به تولید و صادرات محصولات ادامه می دهد اما زنگ تعطیلی برخی از این واحدهای تولید سیمان به صدا درآمده است.

این در حالی است که دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان از تعیین طیف بازارگردانی نمادهای سیمانی خبر داده بود و معتقد است؛ طبق صحبت‌هایی که با شرکت‌های سیمانی داشته‌ایم، هلدینگ‌های بزرگ سیمانی، بازارگردان برای سهم‌های شرکت‌های زیرمجموعه خود تعیین کرده اند و شرکت‌های بخش خصوصی هم که وابسته به هلدینگ‌ها نبوده‌اند، پیگیر تعیین بازارگردان برای سهم‌های خود هستند.

ماجرای بازارگردانی نمادهای سیمانی

در همین رابطه عبدالرضا شیخان، دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان به اقتصاد۲۴ گفت: هرچند با افزایش تقاضا، شرکت‌های هلدینگ سیمان با ورود به بورس و بازارگردانی به دنبال تعیین قیمت منصفانه از طریق بازار هستند، اما این روش هم نمی‌تواند مشکلات این صنعت را برطرف کند.
شیخان گفت: به نظر می‌رسد این نوع اقدام نیز تاثیری بر رفع مشکلات صنعت سیمان نخواهد داشت، موضوع بازار گردانی رساندن واقعی سهام در بورس است.
وی تصریح کرد: حل مشکلات صنعت سیمان به تغییر الگوی مصرف سازندگان از سایر محصولات ساختمانی به سمت سیمان بستگی دارد؛ از اینرو افزایش تقاضای سیمان ظرف چند وقت اخیر تا حدودی توانست بر سهام بورس این صنعت تاثیرگذار باشد.
شیخان ادامه داد: بازارگردانی بحث بورسی است و ما خیلی در آن دخالت نمی‌کنیم، موضوع اصلی ما قیمت منصفانه سیمان در مقایسه با سایر مصالح ساختمانی است.
دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان با تاکید براینکه این تغییرات بورسی چندان بر وضعیت صنعت سیمان تأثیرگذار نیست، درباره چرایی افزایش ارزش سهام سیمانی‌ها در بورس گفت: سیمانی‌ها به دنبال بازارگردانی در بورس بودند و از طریق هلدینگ‌ها تا حدودی این جریان اجرایی شد.

وی گفت: اما حرکت اصلی در بورس به دلیل افزایش تقاضای سیمان است در نتیجه کارخانه‌های سیمان از محصولات بهتری برای توزیع محصول استفاده کرده اند. سال گذشته ظرفیت تولید به دلیل کوچک بودن بازار حدود ۶۵ تا ۷۰ درصد بوده است.

شیخان تصریح کرد: در حال حاضر این ظرفیت با افزایش ۱۰ درصدی در تولید به وجود آمده است و وضعیت کارخانه‌های سیمان درباره فروش بیشتر شده و بر درآمد کارخانه‌ها نیز اثرگذار است.

کمبود‌ها در صنعت سیمان

به گفته دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان، با ادامه این تعیین قیمت‌ها می‌توان امیدوار بود که مشکلات صنعت سیمان تا حدودی رفع شود هرچند به دلیل تحریم‌ها، نبود قطعات یدکی و مشکلات تامین آجر نسوز و سایر موارد مصرفی، ممکن است درآینده شاهد توقف ناخواسته کارخانه ها‌ی تولید سیمان باشیم.
وی ادامه داد: در حال حاضر به دلیل عدم افزایش متناسب قیمت سیمان، کمبود قطعات یدکی و مواد اولیه مانند آجر نسوز و پاکت در اثر اتمام موجودی‌های انبار و در نتیجه گرانی همین مواد در بازار، مشکلات صنعت سیمان پابرجا باقی مانده است.
این فعال صنعتی در ادامه یادآور شد: با تعطیل شدن واحد‌های تولیدی، در آن زمان با کمبود سیمان مواجه خواهیم شد. پس تمام تلاش بر این است که نقدینگی کارخانه‌ها تا حدودی فراهم شود تا بتوانند موارد مورد نیاز واحد‌های تولیدی خود را فراهمکنند.
شیخان افزود: تلاش صنعت سیمان بر آن است که انبار‌ها از مواد مورد نیاز تولید خالی نماند و کمبود‌هایی که از نیمه سال ۹۸ به دلیل عدم توجه به این صنعت آغاز شده و تاکنون نیز ادامه دارد جبران شود.
دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان با تاکید بر ضرورت تکمیل ظرفیت مواد مورد نیاز تولید سیمان در انبار‌ها و تامین نقدینگی کارخانه ها، گفت: امروز باید هرچه سریعتر مشکلات صنعت سیمان برطرف شود . با این نوع مُسکنی‌های موقتی نمی‌توان معضلات صنعت سیمان را نادیده گرفت.
این فعال صنعتی تاکید کرد: برای جبران کسری‌ها باید نقدینگی به این صنعت تزریق شود و از همه مهمتر مواد لازم برای تولید سیمان هرچه سریعتر به دست واحد‌های تولیدی رسانده شود.
شیخان در پایان با هشدار به وضعیت تولید سیمان گفت: شاید هلدینگ‌های بزرگ سیمانی، بازارگردان نماد‌های سیمانی برای سهم‌های شرکت‌های زیرمجموعه خود تعیین کرده‌اند، اما این موضوع نمی‌تواند کمبود نقدینگی و مواد مورد نیاز تولید را برای کارخانه‌های سیمان جبران کند و با ادامه این مشکلات تعطیلی برخی واحد‌های تولید سیمان پیش بینی می‌شود.
اخبار مرتبط

بیشترین بازدید