جمعه 10 فروردین 1403
خانهخبراقتصادیآینده دلار پس از مذاکره احتمالی

آینده دلار پس از مذاکره احتمالی

بازار ارز دیروز عقبگرد کرد و گرچه امروز آن عقب‌نشینی را جبران کرد اما حالا بسیاری از ایرانی‌ها چشم انتظار نتایج انتخابات امریکا و مذاکره احتمالی ایرانی‌ها و یانکی‌ها نشسته‌اند تا دلار ریزش اساسی قیمت را تجربه کند اما این انتظار تا چه اندازه محقق می‌شود؟

 بهای دلار در بازار ایران از مرز مقاومتی 30 هزار تومان کوتاه آمده است و پس از مدت‌ها در بازار آزاد به کانال قیمت 27 هزار تومان برگشت. هرچند که برگشت دلار به کانال 27 هزار تومان دوامی نداشت و امروز دوباره اسکناس امریکایی در چهار راه استانبول در کانال 29 هزار تومان معامله شد.
دلار پس از مذاکره
برای بررسی خوشبینانه‌ترین احتمال بازار ارز یعنی قدرت گرفتن جو بایدن و مذاکره بین ایران و امریکا، به عقب برمی‌گردیم و وضعیت بازار ارز را قبل و بعد از برجام بررسی می‌کنیم.
محمود احمدی‌نژاد در سال 84 کابینه‌اش را با دلار 890 تومانی تحویل گرفت. نرخ اسکناس امریکایی در بازار ایران از زمان شروع به کار احمدی نژاد تا اوایل سال 91 بین 900 تا 1700 تومان در نوسان بود تا اینکه با تشدید تحریم‌ها علیه ایران و صدور قطعنامه سازمان ملل، دلار در مهر 91 به کانال قیمت 3 هزار تومان وارد شد و تا پایان حضور کابینه دهم در پاستور، بهای دلار تا 3500 تومان رسید.
با شروع به کار دولت حسن روحانی که امیدها برای مذاکره با امریکا تقویت شده بود بهای دلار تا کانال 2 هزار و 900 تومان عقب‌نشینی کرد اما دوباره به کانال قیمت 3 هزار تومان برگشت.
با داغ شدن اخبار مذاکرات بین ایران و امریکا دلار در کانال قیمت 3 هزار تومان نوسان‌های کوتاه داشت تا اینکه در 23 تیر ماه 94 که برجام به امضای ایران و 1 5 رسید بهای دلار با اندکی کاهش قیمت به 3 هزار و 216 تومان رسید.
پس از آن بهای دلار در همین محدوده قیمت باقی ماند و دیگر هرگز کانال 2 هزار تومان را به خود ندید. در فاصله سال‌های 92 تا 96 بهای دلار تقریبا ثبات نسبی داشت و بین کانال 3 تا 4 هزار تومان در نوسان بود تا اینکه دونالد ترامپ در یک شوی تلویزیونی و در 18 اردیبهشت 97 از برجام خارج شد.
در این زمان دلار با جهش بلند به قیمت 6 هزار و 500 تومان رسید و پس از آن همواره روند صعودی خود را حفظ کرد. با فرض اینکه مذاکره موفقیت‌آمیزی بین ایران و امریکا رخ دهد، دو نکته قابل توجه است.
نکته اول اینکه تاریخچه قیمت دلار و رفتار بازار ارز در بازه زمانی قبل و بعد از برجام نشان می‌دهد که دلار پس از برجام هرگز به کانال قیمت هزار و دو هزار تومان عقبگرد نکرد و در کانال قیمت قیمت 3 هزار تومان به ثبات نسبی رسید. بنابراین اگر مذاکره موفقی بین ایران و امریکا رخ دهد احتمال ریزش سنگین قیمت دلار تقریبا ناممکن به نظر می‌رسد.
نکته دوم اینکه تاثیر مذاکره بر اقتصاد ایران فرآیند آنی و سریع نیست و برای اینکه آثار آن منجر به رشد اقتصادی و کنترل تورم شود به زمان طولانی‌تری نیاز است.
اخبار مرتبط

بیشترین بازدید