پنج‌شنبه 30 فروردین 1403
خانهخبراقتصادیدلار می‌توانست تا ۵۰ هزار تومان بالا برود/ بورس در انتظار تثبیت...

دلار می‌توانست تا ۵۰ هزار تومان بالا برود/ بورس در انتظار تثبیت دلار

تاثیر مرگ ترامپ بر بازارهای ایران و جهان

علی حیدری می‌گوید: در حیطه بین‌المللی به این دلیل که بازار‌های مالی از الان خود را برای ادامه بیماری و یا فوت احتمالی ترامپ آماده و نوسان را در خبر غیر منتظره پیش‌خور کرده‌اند، تنها اثر کوتاه مدت خواهد داشت.

به گزارش رتبه آنلاین از اقتصاد۲۴، خبر مثبت شدن تست کرونای دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا بازارهای بین المللی را تحت تاثیر قرار داد. این مسئله موجب سقوط سهام در آسیا شد و شاخص سهام در آمریکا ۴/ ۱ درصد افت کرد و قیمت نفت نیز حدود سه درصد کاهش یافت. در همین حال قیمت دلار آمریکا در برابر برخی ارزها مثل دلار استرالیا یک درصد افزایش یافت. قیمت یورو و ین ژاپن نیز نسبت به دلار نیم‌درصد کاهش یافت.

هر چند بازار ایران مجزا از این تغییرات رفتار کرد و شاخص بورس در روز شنبه با رشد روبرو شد، با این همه اما فعالان بازارهای مالی در دنیا همچنان در تعلیق اخبار احتمالی بعدی نیز قرار دارند. ترامپ 74 ساله اگر نتواند از این بیماری به سلامت عبور کند چه اتفاقی در بازارهای جهانی رخ خواهد داد؟

این سوال البته برای فعالان بازارهای مالی در ایران نیز مطرح می شود، چرا که بازارهای مالی ایران طی 6 ماه گذشته با نوسان های زیادی همراه بوده است، مسئله ای که حالا کارشناسان در خصوص آینده نظرات متفاوتی ارائه می کنند.

علی حیدری، کارشناس بازارهای مالی در گفتگو با اقتصاد۲۴ می گوید: هرگونه تحول در اقتصاد ایالات متحده با توجه به سهم 40 درصدی این کشور در GDP کل دنیا می‌تواند بر سایر کشورها اثرگذار باشد، اما اصولاٌ در اقتصادهای بسته ای مانند ایران که دچار خودتحریمی هستند کمتر اثرگذار است.

وی می افزاید: بنابراین هرگونه مشکلی اعم از ادامه بیماری و یا حتی فوت ترامپ، تنها اثر لحظه ای خواهد گذاشت و اثر عمیقی بر بازارهای مالی ایران نخواهد گذاشت. مگر اینکه برخی با توجیه و استناد به تحولات آمریکا، عدم مسئولیت پذیری خودشان را از نظر روانشناسی فرافکنی کنند.

مرگ احتمالی ترامپ با بازارهای مالی چه خواهد کرد؟

حیدری همچنین تصریح می کند: در حیطه بین المللی به این دلیل که بازارهای مالی از الان خود را برای ادامه بیماری و یا فوت احتمالی ترامپ آماده کرده اند و نوسان را در خبر غیر منتظره پیش خور کرده اند، تنها اثر کوتاه مدت خواهد داشت.

این کارشناس بازارهای مالی با تاکید بر اینکه ادامه بیماری ترامپ می تواند در رای آوری او اثر مثبتی داشته باشد، اظهار می کند: احتمال کنسل شدن مناظره ها و عملکرد مثبت او در اقتصاد آمریکا برای ترامپ برگ برنده محسوب شود، اما اگر ترامپ فوت کند به دلیل آمادگی بازار برای این رخداد اثر لحظه ای خواهد گذاشت. طبق قانون آمریکا بعد از ترامپ، معاون او امور را در دست می گیرد که به نسبت متعادل تر است. در کل بود و نبود ترامپ چندان اثر عمیقی بر بازارهای داخلی ایران نخواهد داشت.

حیدری خاطرنشان می کند: در اکثر نقاط دنیا سیاست و اقتصاد وابسته با اشخاص نیست بلکه احزاب و گروه های سیاسی تعیین کننده هستند که رسانه ها نیز ناظر قدرتمندی در اجرای سیاست ها هستند.

وی می گوید: در کشوری مانند آمریکا سیاست ها در کلیت فرقی ندارد بلکه شیوه اجرا متفاوت است، احزاب در این کشور با توجه به شفاف تر شدن اقتصاد چندان تفاوتی در اصل ندارند.

اظهارنظرها درباره تاثیر انتخابات آمریکا بر اقتصاد سطحی است

حیدری با بیان اینکه بسیاری از اظهار نظرها درباره تاثیر انتخابات آمریکا بر اقتصاد ایران سطحی است، می‌افزاید: باید در نظر داشت که نمی توان ضعف های داخلی را در اثر انتخابات آمریکا بر اقتصاد ایران پوشاند.

وی تصریح می کند: تحریم های سال 99 با خزانه داری آمریکا شروع شد که به معنای آن است که هر کشوری بخواهد با ایران کار کند باید مجوز خزانه داری را داشته باشد و رئیس جمهوری آمریکا در اولویت دوم است یعنی اگر حتی اوباما هم رئیس جمهور شود با توجه با این قانون، برداشته شدن تحریم ها 2 تا 3 سال زمان می برد که باید حزب غالب نفوذ زیادی در سنا داشته باشد.

این کارشناس اقتصادی یادآور می شود: بنابراین مرگ احتمالی ترامپ و یا آمدن بایدن تنها یک شادی لحظه ای ایجاد می کند اما در کلیت ماجرا اثر مهمی نخواهد داشت.

حیدری تاکید می کند: باید در نظر داشت که با بی تدبیری در کشور، نفت آمریکا جایگزین نفت ایران در بازارهای جهانی شده و این دردی است که به زودی درمان نخواهد شد. در حال حاضر هم در فروش و هم در بازگشت ارز مشکل داریم.

وی می گوید: به جای فرافکنی در سیاست های بین الملل بهتر است مجلس شورای اسلامی استقلال بانک مرکزی را به رسمیت بشناسد تا بانک مرکزی بتواند در مذاکره با سازمان جهانی پول با دست بالا وارد شود تا شاید صادرکننده بتواند با کاهش برخی از تحریم های پولی اقدام به صادرات کند.

دلار می توانست 50 هزار تومان باشد

حیدری تاکید می کند: اگر تا الان انضباط پولی بانک مرکزی نبود دلار همین حالا بیش از 50 هزار تومان بود. تورم معمولاً خود را در کاهش ارزش پول ملی نشان می دهد و اگر میزان تورم را در نظر بگیریم این فرضیه صادق است. اما گرانی دلار یک سیگنال غلط در راستای فرافکنی مسئولان است. ما در حال حاضر با کاهش ارزش پول ملی ناشی از بی اعتمادی بین دولت و مردم روبرو هستیم که عواقب اجتماعی سنگینی دارد.

این کارشناس بازارهای مالی با ارائه پیش بینی در خصوص قیمت ارز می گوید: به نظر می رسد به طور موقت قیمت دلار در عدد 30 هزار تومان توقف دارد. عملکرد بانک مرکزی هر چند در سیستم حاکمیتی تنها است و بین دولت و بانک مرکزی تناسبی وجود ندارد، اما مطلوب است.

حیدری یادآور می شود: در هر حال حاضر به احتمال زیاد قیمت دلار بین 30 تا 32 هزار تومان به صورت دستوری تثبیت شود چرا که بالا رفتن قیمت دلار در حال حاضر تبعات سنگینی دارد، اما به نظر می رسد بدون در نظر گرفتن انتخابات آمریکا قیمت دلار در بهمن ماه تا عید نوروز شروع به رشد خواهد کرد.

بازار سرمایه منتظر تثبیت دلار

حیدری همچنین درباره آینده بازار سرمایه نیز می گوید: همچنین بورس به دلیل خوشبینی ایجاد شده و خبر حضور بازارگردان ها در سهام شرکت هایی که بنیاد قوی دارند شروع به رشد خواهد کرد.

وی با بیان اینکه قیمت گذاری و ارزش گذاری در بازار سهام حول و حوش دلار 20 هزار تومانی است، اظهار می کند: نخبگان بازار سرمایه منتظر تثبیت قیمت دلار هستند. با تثبیت قیمت، تورم در سایر بازارها از جمله بورس نیز خود را نشان می دهد که این مسئله ناشی از صورت های مالی در بخش فروش کالا یا خدمات با قیمت های بالاتر است.

این کارشناس اقتصادی تاکید می کند: ابتدا شرکت های صادرات محور و بعد از آن شرکت های کوچک و بدون هویت رشد شارپی خواهند کرد و در جایگاه سوم شرکت های بانکی و بیمه ای شروع به رشد خواهند کرد.

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید