جمعه 10 فروردین 1403
خانهخبراقتصادیحقوقی ها باز به بورس جفا کردند

حقوقی ها باز به بورس جفا کردند

حقوقی ها باز به بورس جفا کردند

صعود موقت صبح امروز (یکشنبه) شاخص بورس نتیجه‌ استقبال خریداران حقیقی از نمادهای شاخص‌ساز بود اما کاهش ساعات پایانی امروز نشان از عدم همراهی حقوقی‌ها دارد.

به گزارش رتبه آنلاین از اقتصاد نیوز، شاخص بورس تهران صبح امروز با رشد ۱۹۰۰ واحدی همراه بود در حالی که شاخص هم‌وزن کاهشی به همین میزان را نشان می‌داد. نمادهای شاخص ساز امروز فارس، کگهر و وبملت بودند که بازار روی شاخ این سه نماد حرکت می‌کرد.

 شایعه‌ بازگشایی نماد پالایشی یکی از استرس‌های بازار امروز پیش از بازگشایی بود که سعید محمدعلیزاده، مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس آن را تکذیب کرد و گفت: بازگشایی نمادهای پالایشی، شستا و خودرو امروز انجام نخواهد شد. این تکذیب از منظر گروهی نفس راحت برای سهامداران بود اما از منظر گروهی دیگر استرس در بورس را بالا برد زیرا نشان می‌داد بازارساز هنوز از پایداری بورس اطمینان ندارد.

دو دمای متفاوت در بازار سهام

در صبح امروز و تا ساعت ۱۰ و نیم صبح نماد فارس (شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس) با رشد ۲.۴ درصد، کگل (شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر) با رشد ۴.۹۸ درصد و وبملت (بانک ملت) با رشد ۳.۱۶ درصدی توانستند شاخص کل بازار بورس اوراق بهادار تهران را سبز کنند در حالی که شاخص کل هم‌وزن قرمز رنگ بود تا این زمان دقیقا بازار دو دمای متفاوت از خود به نمایش گذاشته بود.

همچنین گروه بانکی با بهبود تقاضا مواجه بود و حجم معاملات این گروه افزایش داشت.اما هر چه از روز گذشت بورس به سمت دما و رنگ یکسانی رفت. شاخص کل پیش روی ابتدای صبح را پس داد و سنگر به سنگر عقب نشست. به طوری که در پایان معاملات امروز شاخص کل رقم کاهش پنج هزار و پانصد واحدی را نشان داد. صعود موقت صبح امروز نتیجه‌ استقبال خریداران حقیقی از نمادهای شاخص‌ساز بود اما کاهش ساعات پایانی امروز نشان از عدم همراهی حقوقی‌ها دارد.

تغییر کانال رخ نداد چون…

قبل از بازگشایی بازار بسیاری امیدوار بودند که روز گذشته بورس، امروز هم تکرار شود، شاخص بورس تهران روز گذشته پس از چند روز ریزش، صعودی شد و برای نخستین بار پس از هفت روز کاری شاهد ورود پول حقیقی‌ها بود. امروز صبح برای شکستن سطح مقاومتی یک میلیون و ۶۰۰ هزار برخی سهامداران در وضعیت آماده باش بودند و توقع داشتند صعود بورس امروز نیز رخ دهد اما شاخص رمقی برای تغییر کانال نداشت و به رقم یک میلیون و پانصد و هفتاد و هشت هزار رسید. ارزش معاملات امروز نیز ۱۰هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان بود که در مقایسه با دیروز رشد داشت.

خوش‌بینی سهام‌داران حقیقی

صعود کم‌رمق صبح امروز شاخص، نشان از خوش‌بینی سهام‌داران حقیقی نسبت به سهم‌های بزرگ و شاخص‌ساز بورس داشت. اظهارات سیاست‌گذاران بازار در هفته قبل انتظار مشارکت حقوقی‌ها و بهبود تقاضا در بازار سهام را ایجاد کرده بود، اما این خوش بینی نتوانست در بازار دوام داشته باشد برخی می‌گویند وضعیت بلاتکلیف برخی نمادها، عرضه حقوقی‌ها در صف فروش برای تعدای از سهم‌ها و.. بر حجم صف فروش‌ها اضافه کرد.

در پایان با وجود اینکه نماد گل گهر، فولاد و فارس در کنار بانک ملت مثبت ماند اما مجموعه بازار رنگ بورس را قرمز کرد و سبزی ابتدای روز جای خود را به این رنگ داد..در پایان روز خروج پول از بازار سهام ۸۳۸ میلیارد تومان برآورد شد تا مجموع پول‌های خارج شده از ۲۰ مرداد به ۲۰ هزار میلیارد تومان برسد.

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید