جمعه 10 فروردین 1403
خانهخبرروشی که از چروک‌شدن پارچه‌های پنبه‌ای جلوگیری می‌کند

روشی که از چروک‌شدن پارچه‌های پنبه‌ای جلوگیری می‌کند


تیم فناوری با استفاده از اسپری نانو مواد و پردازش پلاسمایی روشی را برای ضد چروک و آنتی‌باکتریال کردن پارچه‌های پنبه‌ای ارائه کردند به گونه‌ای که به گفته آنها این خواص بعد از ۱۰ بار چرخه شست‌وشو از بین نمی‌رود.

به گزارش رتبه آنلاین، مینا شاکری مجری طرح در گفت‌وگو با ایسنا، عدم ثبات ابعادی و چروک پذیری منسوجات پنبه‌ای را یکی از مشکلات و معایب این الیاف دانست و افزود: استفاده از رزین‌های “فرمالدهید” و “پلی‌کربوکسیلیک اسیدها” از روش‌هایی هستند که در این زمینه استفاده می‌شود ولی چالش اصلی این روش‌ها رها سازی ترکیبات سمی و مضر و همچنین کاهش استحکام پارچه‌های پنبه‌ای است.

وی کوتاه بودن ماندگاری این روش‌ها و از بین رفتن خواص آنها بعد از چند سیکل شست‌وشو را از دیگر چالش‌های روش‌های ضد چروک کردن پارچه‌های پنبه‌ای عنوان کرد و ادامه داد: استفاده از فناوری پلاسما می‌تواند به ماندگاری خواص ایجاد شده در این منسوجات کمک کند و با بهبود چسبندگی سطوح و جذب بهتر مواد ضد چروک، مانع از چروک پذیری پارچه پنبه‌ای شود.

شاکری با اشاره به برگزاری چالش فناورانه در این زمینه از سوی ستاد توسعه فناوری نانو، خاطر نشان کرد: در این رویداد اعلام شد که روشی برای ضد چروک کردن پارچه‌های پنبه‌ای که خاصیت ماندگاری داشته باشد و بعد از ۱۰ بار شست‌وشو از بین نرود ارائه شود که ما در این زمینه طرحی را عرضه کردیم.

شاکری اظهار کرد: در این روش پارچه پنبه‌ای تحت پردازش پلاسما قرار گرفت و بر روی نمونه‌های پردازش شده با پلاسما، مواد ضد چروک اسپری شد.

این محقق خاطر نشان کرد: نتایج به دست آمده نشان داد که زاویه چروک پذیری نمونه‌های ضد چروک شده نسبت به نمونه‌های خام بعد از ۱۰ بار شست‌و شوی آن بهبود یافته است.

شاکری با بیان اینکه در ماده ضد چروک از پیوندهای OH که پارچه‌های پنبه‌ای را درگیری می‌کند و موجب کاهش چروک پذیری این منسوجات می‌شود،‌استفاده شد، یادآور شد: ضمن آنکه این مواد با ساختاری که دارند، می‌تواند خاصیت آنتی باکتریالی را به نمونه ارائه دهد به این ترتیب دو خاصیت را با استفاده از یک ماده بر روی پارچه اعمال خواهد  شد.

وی با بیان اینکه قبل از اعمال ماده ضد چروک، پارچه پردازش پلاسما می‌شود، گفت: پردازش پلاسما موجب ماندگاری خواص ضد چروک و آنتی‌باکتریالی منسوجات پنبه‌ای می‌کند.

شاکری با اشاره به اسپری نانومواد بر روی منسوجات، توضیح داد: در این اسپری نانو مواد باید از موادی استفاده شود که هم بتواند گروه‌های عاملی را بر روی سطح درگیر کند تا چروک پذیری پارچه را کاهش دهد و هم خاصیت آنتی باکتریالی را اعمال کند که برای این منظور از نانو مواد “کیتوسان” بهره بردیم.

شاکری با تاکید بر اینکه این روش برای ضد چروک کردن سایر پارچه‌ها قابل استفاده است، یادآور شد: ولی از آنجایی که چروک پذیری پارچه پنبه‌ای بیشتر است، ما از این روش برای ضد چروک کردن این نوع پارچه‌ها استفاده کردیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ماندگاری طولانی مدت خاصیت ضد چروک در پارچه پنبه‌ای، استفاده از مواد زیست سازگار، افزایش خواص آنتی باکتریالی پارچه پنبه‌ای و پایداری خاصیت ایجاد شده بعد از ۱۰ بار در چرخه شست‌و شو طبق استانداردها از ویژگی‌های این منسوج ضدچروک با فناوری پلاسما است.

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید