شنبه 1 اردیبهشت 1403
خانهخبرخواندنی‌هاپیش‌بینی‌ها درباره نامزدهای دریافت نوبل پزشکی ۲۰۱۹

پیش‌بینی‌ها درباره نامزدهای دریافت نوبل پزشکی ۲۰۱۹


 هر ساله با نزدیک شدن به اهدای جوایز “نوبل”، کارشناسان این حوزه راجع به برندگان این جایزه پیش‌بینی‌هایی را انجام می‌دهند. امسال هم پیش‌بینی‌هایی راجع به برنده جایزه نوبل پزشکی صورت گرفته است. در پیش‌بینی‌های برنده نوبل پزشکی امسال مطرح شده که چندین محقق که راجع به “اوتیسم” تحقیقات ا…
به گزارش رتبه آنلاین از ایسنا، هر ساله با نزدیک شدن به اهدای جوایز “نوبل”، کارشناسان این حوزه راجع به برندگان این جایزه پیش‌بینی‌هایی را انجام می‌دهند. امسال هم پیش‌بینی‌هایی راجع به برنده جایزه نوبل پزشکی صورت گرفته است.

در پیش‌بینی‌های برنده نوبل پزشکی امسال مطرح شده که چندین محقق که راجع به “اوتیسم” تحقیقات انجام داده‌اند، در لیست برندگان این جایزه هستند.

امسال چند محقق روی ساخت تکنیکی کار کرده‌اند که “اپتوژنتیک” نام دارد و برای فعال و یا غیرفعال کردن نورون‌ها از نور چشمک‌زن استفاده می‌کند.

یکی از سازندگان این ابزار، “کارل دیسروث”(Karl Deisseroth) از دانشگاه “استنفورد” است که از ابزار ” اپتوژنتیک” استفاده کرده تا نشان دهد خاموش و روشن کردن برخی نورون‌ها می‌تواند مشکلات اجتماعی در موش‌هایی که ژن “شبه‌پروتئین شماره دو وابسته به کانتکتین”(CNTNAP۲) خود را از دست داده‌اند، آسان‌ کند.

” CNTNAP۲” مهم‌ترین ژن بیماری اوتیسم است.

از دیگر محققانی که می‌تواند برنده نوبل پزشکی امسال باشد، یک محقق هلندی به نام “هانس کلورز”(Hans Clevers ) است.

وی مولفه‌های اصلی یک مسیر نشانه‌گذاری به نام “WNT” را که با سرطان و اوتیسم پیوند محکمی دارد، شناسایی کرد.

از طرف دیگر بعضی از پیش‌بینی‌کنندگان معتبر جایزه امسال معتقدند که دانشمندانی که ابزاری برای توالی‌سازی “دی‌ان‌ای”(DNA) استفاده کردند هم می‌توانند از مدعیان جایزه نوبل پزشکی باشند.

یکی از این محققان “ماروین کراترز”(Marvin Caruthers) از دانشگاه “کلرادو بولدر” است.

محققان دیگر “لروی هود”(Leroy Hood) از انستیتو سیستم‌های زیست شناسی در واشنگتن و “مایکل هانکپلر”( Michael Hunkapiller) از شرکت علوم زیستی “پسفیک”(Pacific ) در کالیفرنیا هستند. کار آنها باعث شد که ژنوم افراد اوتیسمی و خانواده‌های آنها توالی‌سازی شود.

طی چند سال گذشته، در ماه اکتبر این زمزمه به گوش می‌رسد که سازندگان روش ویرایش ژن “کریسپر”(CRISPR) برنده نوبل پزشکی خواهند شد که طبیعتا امسال هم از این قاعده مستثنی نیست.

این ابزار در تولید موش و میمون‌هایی با جهش‌ در ژن‌های مهم اوتیسم موثر است.

یکی دیگر از مدعیان اصلی نوبل پزشکی امسال “استوارت شرایبر”(Stuart Schreiber) از دانشگاه هاروارد است که مسیر ژنی”mTOR” را کشف کرد که نه‌ تنها با اوتیسم، بلکه با سرطان، متابولیسم و سیستم ایمنی مرتبط است.

همچنین “جیمز تامسون”(James Thomson) از دانشگاه ” ویسکانسین-مَدیسن” هم از دیگر مدعیان است که در استفاده از “سلول‌های بنیادی” در تحقیقات پیشگام بود.

سلول‌های بنیادی در مطالعه سلول‌های عصبی مشتق شده از افراد اوتیسمی که در آزمایشگاه ساخته شده‌اند، موثر هستند.

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید