1- تاج‌ محل، شهر آگرا، کشور هند

به‌ جرات می‌توان گفت که تاج‌ محل یکی از مشهورترین بناهای جهان است و همواره گردشگران بی‌شماری از آن بازدید می‌کنند، اما خیلی‌ها توجه نمی‌کنند که تاج‌ محل تنها یک عمارت زیبا نیست. هدف اصلی از ساخت آن نگه‌داری از بقایای مُمتاز مَحل همسر محبوب شاه جهان بوده است. پیکر سازنده این بنا نیز در خود آن دفن شده است. در سال 1632 دستور این کار صادر شد و هنوز هم این پیکره با دقت و حساسیت تمام نگه‌داری می‌شود، گرچه رفت‌ و آمد شدید و سنگین در این مکان باعث می‌شود تا کار نگه‌داری از آن دشوار گردد. این آرامگاه عظیم، سفیدرنگ و مرمری که کنار رود جَمُنا در شهر آگرا واقع شده است را همه مردم جهان می‌شناسند و در فهرست میراث‌های جهانی یونسکو قرار گرفته است.

تاج‌ محل

 

2- آرامگاه امپراتور کین اول، شهر ژِیان، چین

آرامگاه امپراتور کین اول یا آرامگاه کینشیهانگ، به دلیل تمهیدات فرهنگی عظیمش و هزاران سال تاریخی که پشت آن نهفته است (ساخت‌ و ساز آن در سال 208 پیش از میلاد مسیح به اتمام رسید)، در فهرست میراث‌های جهانی یونسکو جای گرفته است. کسانی که از این آرامگاه متحیرکننده بازدید می‌کنند می‌توانند با هزاران جنگجوی پرآوازه سفالی خو بگیرند که هر یک از آن‌ها داستان و ویژگی‌های منحصربه‌فرد خودش را دارد. جالب اینجاست که تا پیش از دهه 70 میلادی این آرامگاه کشف نشده بود و در این هنگام بود که چند کشاورز که در این محل چاه می‌کندند به‌جز آب چیزهای دیگری در آن پیدا کردند. جنگجوها درون یک مزار گنبدی شکل قرار داده شده‌اند که برای این ساخته شده است تا از امپراتور در زندگی پس از مرگ محافظت کند. کل مجموعه از یک برآمدگی برای قبرها، ساختمان‌های آرامگاه، گودال‌های خاک‌سپاری و ساختمان‌های برگزاری مراسم تشکیل شده است و اندازه‌اش در واقع از بزرگ‌ترین هرم اهرام مصر هم بزرگ‌تر است.

آرامگاه امپراتور کین اول

 

3- آرامگاه شاه زنده، شهر سمرقند، کشور ازبکستان

کاشی‌هایی رنگارنگ با رنگ‌های گوناگون آبی، آرامگاه شاه زنده در کشور ازبکستان را می‌آرایند؛ این آرامگاه در واقع گورستانی است که چندین مزار در آن وجود دارند و هم پیکر افراد مشهور و هم افراد عادی را در خود جای داده‌ است. طبق افسانه‌ها، در این گورستان گسترده که اکنون بیش از 20 ساختمان دارد، پیکر یکی از پسرعموهای حضرت محمد (ص) به نام عبدالله ابن عباس نیز دفن شده است که این امر آرامگاه شاه زنده را به یک مکان مهم دینی تبدیل می‌کند. برخی از ساختمان‌های آرامگاه عبارت‌اند از: آرامگاه و مسجد عبدالله ابن عباس مربوط به قرن شانزدهم، آرامگاه‌های گوناگونی که در قرن 13 میلادی ساخته شدند و آرامگاه شیرین بکا آگا. برخی از کسانی که به آرامگاه شاه زنده می‌آیند قصد زیارت دارند، بنابراین حواستان باشد که در طول بازدیدتان احترام را رعایت کنید و رفتاری درخور یک محیط مذهبی از خود نشان دهید.

آرامگاه شاه زنده، شهر سمرقند

 

4- قلعه سنت آنجِلو، شهر رُم، کشور ایتالیا

در اصل یکی از امپراتورهای روم باستان به نام هادریان که بین سال‌های 117 تا 138 میلادی حکومت می‌کرد دستور ساخت آرامگاه ‌هادریان را صادر کرد و می‌خواست این مجموعه پیچیده یک مکان خاک‌سپاری برای خود و خانواده‌اش باشد. این آرامگاه زمانی بزرگ‌ترین ساختمان شهر رُم به شمار می‌رفت و امروزه نیز یکی از چشم‌گیرترین زیبایی‌های خط افق شهر شمرده می‌شود. خاکستر امپراتورهای پس از هادریان نیز به همین مکان آورده شدند؛ البته این بنا بعدها هم به‌عنوان یک دژ و هم یک قلعه به نام قلعه سنت آنجِلو زندگی دیگری یافت. این روزها به یک موزه هنر و تاریخ تبدیل شده است که عموم مردم می‌توانند از آن دیدن کنند.

آرامگاه ‌هادریان

 

5- مقبره جهانگیر، شهر شاهدره، کشور پاکستان

مقبره جهانگیر در پاکستان بسیار رنگارنگ است و با استفاده از آبرنگ زینتی و سنگ‌کاری، هم از نمای داخل و هم بیرون با ظرافت بسیاری کاشی‌کاری شده است. این آرامگاه در قرن هفدهم برای امپراتور جهانگیر ساخته شد و احتمالاً یکی از زیباترین بناهای موجود در کشور پاکستان است و باغ‌های زیبا و ظریفی دور آن را فراگرفته‌اند. بازدید از آن رایگان است و نزدیک به مرز هند و پاکستان قرار گرفته است. اگر از آن بازدید کردید، خوب است که از مقبره نور جهان که نزدیک آن است نیز دیدن کنید؛ پیکر همسر جهانگیر در این مقبره دفن شده است. مقبره نور جهان از نظر معماری بسیار ساده‌تر است اما دکوراسیون و تزئینات زیبایی دارد.

مقبره جهانگیر

 

6- آرامگاه لنین، شهر مسکو، کشور روسیه

مجموعه وسیع و تزئین شده‌ای است که در میدان قرمز (رِد اسکوئِر Red Square) شهر مُسکو قرار گرفته است، پیکر یکی از رهبران اتحادیه جماهیر شوروی به نام ولادیمیر لِنین در آن قرار دارد و یکی از خوفناک‌ترین مکان‌هایی است که می‌توان از آن دیدن کرد. در آرامگاه لِنین جسد واقعی حفاظت‌ شده ولادمیر لِنین به نمایش گذاشته شده است و به‌طور منظم مومیایی و مراقبت می‌شود. این جسد از زمان مرگ لِنین در سال 1924 به نمایش گذاشته می‌شده است. گروهی از مومیایی‌ کارهای متخصص به‌طور ویژه مأموریت دارند تا جنازه را سالم نگه دارند و کاری کنند که تا آنجایی که می‌شود زنده به نظر برسد. بازدید از این آرامگاه رایگان است.

آرامگاه لنین

 

7- هرم بزرگ شهر جیزه، کشور مصر

هرم بزرگ جیزه که نزدیک به شهر جیزه در کشور مصر واقع شده است یکی از شناخته‌شده‌ترین بناهای جهان و جزء عجایب هفتگانه می‌باشد. ارتفاع آن 146 متر است و به مدت حدودا 4000 سال بلندترین سازه بشرساخت دنیا به شمار می‌رفت. چگونگی ساخت‌ و ساز آن حتی در قرن بیست و یکم هم انسان را بهت‌زده می‌کند. هیچ‌کس دقیقا نمی‌داند که چطور توانسته‌اند 2560 سال پیش از میلاد مسیح این هرم را بدون هرگونه تکنولوژی و ابزار پیچیده مدرن بسازند. دیگر هرم‌های کوچک‌تر که در محدوده مجموعه جیزه واقع شده‌اند شامل اهرام اختصاص‌ یافته به زنان فرعون خوفو و مقبره بزرگان و اشراف می‌باشند.

هرم جیزه

 

8- آرامگاه مائو زِدونگ، شهر پکن، کشور چین

در آرامگاه مائو زِدونگ در شهر پکن، پیکر مائو زِدونگ، شخصیت سیاسی برجسته‌ی کمونیست‌های چین در اواسط قرن نوزدهم، دفن شده است. پیکره مائو در چین نیز مانند ولادیمیر لِنین در روسیه مومیایی شده است و در یک تابوت بلوری در آرامگاه به نمایش گذاشته می‌شود؛ آرامگاهی که در میدان مشهور تیانانمِن قرار دارد. بازدیدکنندگان می‌توانند بیشتر روزهای هفته به‌صورت رایگان به این آرامگاه وارد شوند. البته توجه کنید که باید پوشش متعادلی داشته باشید و دوربین با خودتان نیاورید.

آرامگاه مائو زِدونگ

 

9- حرم امام حسین (ع)، شهر کربلا کشور عراق

حرم امام حسین (ع) در کشور عراق یک آرامگاه و مسجد بسیار بزرگ و رنگارنگ است. حرم امام حسین پس از مکه و مدینه برای مسلمانان شیعه مقدس‌ترین مکان به شمار می‌رود و سالانه میلیون‌ها زایر برای زیارت به آنجا می‌روند. این حرم با ظرافت تمام با طلا و کاشی‌های رنگی تزئین شده است و به‌ ویژه شب‌ها با رنگ‌های گوناگون و چشم‌نواز می‌درخشد. غیرمسلمانان نیز اجازه دارند که از آن بازدید کنند اما باید احترام کامل را حفظ کنند و نسبت به اهمیت فراوان مذهبی این مکان مقدس ملاحظه داشته باشند.

9 مورد از شگفت‌انگیزترین آرامگاه‌های جهان

منبع: matadornetwork.com