شنبه 1 اردیبهشت 1403
خانهخبرخواندنی‌هاآسپارتام، ساخارین، آلومینیوم و سولفات؛ ۴ ترکیبی که برای سلامتی مضر نیستند

آسپارتام، ساخارین، آلومینیوم و سولفات؛ ۴ ترکیبی که برای سلامتی مضر نیستند

آسپارتام، ساخارین، آلومینیوم و سولفات؛ ۴ ترکیبی که برای سلامتی مضر نیستند

برخی مواد شیمیایی در ارتباط با سرطان و اوتیسم شناخته شده‌اند در صورتی که سایر این مواد اثرات منفی بر سلامتی ندارند. 

سمی بودن یک ماده و ترکیب به مقدار و چگونگی مصرف آن ربط دارد. برخی از این مواد شیمیایی را سمی یا مضر برای سلامتی قلمداد می‌کنند که در واقع آنطور نیست!

آسپارتام (شکر مصنوعی)

به نظر می‌رسید که آسپارتام می‌تواند موجب سرطان شود، اما تحقیقات نشان داد که واقعا اینگونه نیست. بیشتر نگرانی‌های عمومی در رابطه با شیرین کننده‌های مصنوعی، مربوط به آزمایش بر روی موش‌ها است که باعث سرطان‌های خون مانند لوسمی و لنفوم می‌شود.

اما سازمان دارو و غذا FDA و EFSA هر دو این یافته‌ها را بی اعتبار دانسته و بیان کرده آسپارتام برای سلامتی مضر نیست. مسئله اصلی این است که آسپارتام در نوشیدنی‌های رژیمی یافت شده که لزوما سالم نیستند. تحقیقات نشان داده که نوشیدنی‌های رژیمی می‌توانند میل شما به شکر را افزایش داده و حتی باعث چاقی شود.

 

ساخارین (شیرین کننده بدون کالری)

یک تحقیق دیگر بر روی موش‌ها نشان داد که ساخارین می‌تواند موجب سرطان شود. در دهه ۸۰ محصولات شامل ساخارین دارای برچسبی با عنوان “ایجاد کننده سرطان در آزمایشگاه حیوانات” بودند. اما بعدها محققین این نظریه را رد کردند و هیچ ارتباطی بین ساخارین و سرطان پیدا نکردند.

 

آلومینیوم

آلومینیوم موجود در اسپری‌ها و دئودورانت‌ها باعث سرطان سینه نمی‌شود! در اواخر دهه ۹۰ گفته می‌شد که آلومینیوم موجود در اسپری‌ها موجب سرطان می‌شود اما مشخص شد که هیچ ارتباطی بین جذب آلومینیوم توسط بدن و سرطانزایی آن وجود ندارد زیرا بدن تنها مقدار بسیار کمی از آن را جذب می‌کند که برای سلامتی ضرری ندارد.

سولفات

برخی افراد به دنبال شامپوهای بدون سولفات هستند زیرا گفته می‌شد که سولفات سرطانزا است. اما هیچ تحقیق این موضوع را اثبات نکرد و سولفات موجود در شامپو یک سورفاکتانت بوده که باعث کف کردن بیشتر و به دام انداختن بهتر چربی‌ها می‌شود.

sciencealert

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید