شنبه 1 اردیبهشت 1403
خانهخبراجتماعی و شهریتحلیل سومین افت پیاپی دلار

تحلیل سومین افت پیاپی دلار

دلار

 

 سومین افت پیاپی دلار،زمینه‌ساز شکست سطح حمایتی 11.500 تومانی شد. روز یکشنبه، شاخص ارزی 140 تومان افت را به چشمان خود دید و روی نقطه ۱۱ هزار و ۴۲۰ تومانی قرار گرفت. آخرین بار این ارز در تاریخ ۱۳ بهمن ماه ۹۷، سطح قیمتی پایین تری را تجربه کرده بود. در کنار این، میزان افت دلار در یک ماه گذشته سابقه نداشت.


آخرین بار در اوایل مرداد قیمت بیش از ۱۴۰ تومان طی یک روز افت قیمت را تجربه کرده بود. به گفته فعالان، افزایش فعالیت معامله‌گران خالی فروش، کاهش نرخ حواله درهم در همان ابتدای روز یک شنبه، بالا رفتن احتمال آغاز به کار بازار متشکل ارزی در آینده‌ای نزدیک تر و گمانه‌زنی‌ها از پیام مکرون به ایران چهارضلعی بودند که زمینه‌ساز آن شدند که شکست سطح حمایتی دلار با سرعتی آرام ادامه یابد. پیشتر دلار با آرامش از سطح ۱۱ هزار و ۷۰۰ تومان پایین رفته بود و اکنون به همان آرامی از سطح حمایتی ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان عقب نشینی کرد. پس از اعلام خبر سفر وزیر امور خارجه ایران به فرانسه دلار تا ۱۱ هزار و۳۰۰ تومان پایین رفت.

به گفته معامله‌گران ارزی، قیمت دلار در همان ابتدای روز دوشنبه معاملات خود را از زیر سطح یاد شده آغاز کرد. عده‌ای آن را ناشی از افزایش فعالیت خالی‌فروشان در ساعات انتهایی روز شنبه می‌دانستند و گروه دیگری باور داشتند، شروع کاهشی نرخ حواله درهم، انتظارات معامله‌گران بازار داخلی را تحت‌تاثیر قرار داده است. در این میان، عده‌ای نیز خبر معاون اسبق بانک مرکزی مبنی بر تکمیل پرونده بانک‌ها و صرافی‌های بانکی برای حضور در بازار متشکل ارزی را متغیری می‌دانستند که انتظارات فعالان ارزی را تغییر می‌داد.

خبر تهران‌فر به این معنا تعبیر شد که شرایط برای آغاز به کار بازار متشکل ارزی بیشتر از قبل فراهم شده است. در کنار این، در دو روز گذشته عنوان شده است که مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه به سایر قدرت‌های جهانی پیشنهاد کرده است که به ایران برخی معافیت‌های فروش نفت اعطا شود. مشخص نیست که نتیجه این پیشنهاد به کجا انجامید، ولی صرف وجود آن تا حدی می‌توانست فضای روانی بازار را به سمت کاهشی بگرداند.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید