شنبه 1 اردیبهشت 1403
خانهخبرخواندنی‌هاقدرتمندترین افراد جهان از نگاه فوربس

قدرتمندترین افراد جهان از نگاه فوربس

مجله انگلیسی فوربس (Forbes) به روال هرسال فهرستی از قدرتمندترین افراد جهان را منتشر کرده است. در این فهرست ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه برای دومین سال متوالی به عنوان قدرتمندترین فرد جهان انتخاب شد تا فعلا برنده درگیری لفظی با اوباما باشد. نام حضرت آیت الله خامنه‌ای، رهبر انقلاب نیز در این فهرست به عنوان یکی از قدرتمندترین افراد جهان آمده است.

 فوربس درلیست قدرتمندترین‌های امسال خود نام 73 نفر را آورده است که از این میان نام 9 زن دیده می‌شود. با اینکه روس‌ها قدرتمندترین فرد این لیست را در اختیار دارند. اما آمریکایی‌ها هم در این لیست 23 نماینده دارند و از لحاظ فراوانی جغرافیایی قدرتمندترین انسان‌ها از نگاه فوربس، در جایگاه اول قرار دارند. این گزارش، نگاهی به قدرتمندترین شخصیت‌های دنیا در گروه‌های مختلف دارد.

سیاسی‌ها و اقتدار پوتین

رتبه‌های تک رقمی و ابتدایی فهرست فوربس در اختیار روسای جمهور و رهبران سیاسی کشورهای مختلف است. «ولادیمیر پوتین» با 65 سال سن برای دومین سال پیاپی در جایگاه اول و «باراک اوباما» با 53 سال سن در جایگاه دوم قرار دارد. رئیس جمهور پرجمعیت ترین کشورجهان یعنی «شی جین پینگ» هم با 61 سال سن در مقام سوم قرار گرفته است.

اما رتبه چهارم به رهبر کاتولیک های جهان با 77 سالن سن می‌رسد و بعد از او نیز «آنگلامرکل» 60 ساله صدر اعظم آلمان است تا  در جمع 5 نفر قدرتمند دنیا قرار بگیرد. اما دیوید کامرون 48 ساله نخست وزیر بریتانیا از رقبایش عقب افتاده و در مقام دهم قرار گرفته است. نام رهبر انقلاب حضرت آیت الله ‌خامنه‌ای هم در لیست قدرتمندترین سیاستمداران دنیا از نگاه فوربس دیده می‌شود.

پولدارها، پول به دست‌ها

بعد از رهبران سیاسی  و روسای جمهور نوبت پولدارها و صاحبان فناوری اطلاعات است  که در لیست قرار بگیرند. «ژانت یلن» رئیس بانک مرکزی آمریکا یا «فدرال رزرو» است. یلن 68 ساله اولین زنی است که رئیس بانک مرکزی ایالات متحده شده است و حالا در جایگاه ششم قرار دارد. «ماریو دراگی» 67 ساله رئیس بانک مرکزی اروپا نیز با دو پله اختلاف در جایگاه هشتم قرار دارد.«بیل گیتس»رئیس شرکت مایکروفاست و بنیاد خیریه «گیتس» با 59 سال سن در رده هفتم قدرتمندها قرار دارد.

«لری پیچ» و «سرگی برین» بنیانگذاران41 و ثروتمند گوگل نیز هر دو در جایگاه نهم قرار گرفتند تا گوگل دو نماینده قدرتمند در این فهرست داشته باشد. «مارک زوکربرگ» 30 ساله موسس فیسبوک نیز در جایگاه  بیست و دوم قرار دارد. « تیم کوک» مدیر عامل و عضو هیئت مدیره شرکت اپل که بعد از درگذشت «استیو جابز» به این سمت رسید بیست و پنجمین فرد قدرتمند این فهرست است.«واران بافت» 84 ساله سرمایه گذار و بازرگان بزرگ آمریکایی نیز در جایگاه دوازدهم فوربس قرار دارد. «کارلوس اسلیم هلو» و برادران کخ یعنی «چارلز کخ» و«دیوی کخ» نیز دیگر پیرمردان ثروتمند هستند که به ترتیب در جایگاه چهاردم و رتبه مشترک بیست و چهارم قرار دارند.

چهره2های نام آشنا

در میان چهره‌های قدرتمند لیست فوربس، نام «بان کی مون» رئیس سازمان ملل نیز دیده می‌شود که رتبه جالب چهلم را دارد تا دوباره قدرت آقای بان کی مون و تاثیرگذاری و نفوذش در میان روسای جمهور کشورهای مختلف زیر سوال رود. دیگر چهره آشنای این لیست «کیم جون اون» سی و یک ساله است که چهل و نهمین فرد پر قدرت جهان در سال 2014 از نگاه فوربس است.

اما چهره عجیبی که امسال وارد فهرست فوربس شده « ابوبکر البغدادی» سرکرده گروه تروریستی داعش است که با 43 سال سن از نگاه فوربسی‌ها پنجاه و چهارمین شخصیت قدرتمند جهان است. نکته جالب در این فهرست اختلاف 14 پله ای بان کی مون با البغدادی است. «سپ بلاتر» رئیس 78 ساله فیفا نیز در جایگاه هفتادم این لیست قرار گرفته است تا فوتبالی ها هم نماینده داشته باشند.

پیرترین و جوان‌ترین

 اختلاف سنی پیرترین و جوان‌ترین افراد قدرتمند فهرست فوربس 60 سال است. پیرترین و مسن‌ترین چهره قدرتمند فوربس، «ملک عبدالله» پادشاه عربستان سعودی است که با 90 سال سن در رتبه یازدهم فهرست قرار دارد. بعد از ملک عبدالله «لی کاشینگ» سرمایه‌گذار هنگ کنگی و پولدارترین مرد آسیا است که در بیست و هشتمین فرد قدرتمند از نگاه فوربس است.

اما جوان ترین چهره قدرتمنداین لیست، «مارک زوکربرگ» 30 ساله موسس فیس‌بوک است بعد از او «کیم جون اون» رهبر کره شمالی با 31 ساله سن و «سرگی برین» و «لری پیچ» سردمداران گوگل با 41 سال سن هستند.

منبع:مجله مهر- عطیه همتی

اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

بیشترین بازدید