پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403
خانهاسلایدر اصلیتوسعه مفهوم رقابت‌پذیری در کرمان کلید خورد

توسعه مفهوم رقابت‌پذیری در کرمان کلید خورد

با هدف کمک به بهبود عملکرد واحدهای اقتصادی ، مرکز توسعه رقابت پذیری استان کرمان افتتاح شد و همزمان همایش توسعه رقابت‌پذیری کسب و کار استان کرمان نیز برگزار شد.

به گزارش رتبه‌آنلاین، همایش توسعه رقابت‌پذیری کسب و کار استان کرمان برگزار و مرکز توسعه رقابت‌پذیری کسب و کار استان با اهداف ایجاد پایگاه داده اطلاعاتی فعالان اقتصادی، ارائه اطلاعات برای مذاکره در شورای گفت‌وگو و انجام فعالیت‌های مطالعاتی افتتاح شد.

احسان جنتی‌فر دبیر کمیته علمی جشنواره ملی بهره‌وری در این همایش گفت: مرکز توسعه رقابت‌پذیری استان می‌تواند برای رسیدن به اهداف کمک کننده باشد و این مرکز در استان کرمان از امروز آغاز به‌کار می‌کند که ماموریت آن کمک به افزایش طرح رقابت‌پذیری و توسعه مفهوم رقابت‌پذیری است.

وی با بیان اینکه تاکنون در استان‌های لرستان، اردبیل، کرمان و کرمانشاه مرکز توسعه رقابت‌پذیری فعالیت خود را آغاز کرده است، اظهار کرد: برای سال‌های مختلف، کتاب رقابت‌پذیری در هر صنعت منتشر می‌شود.

وی تصریح کرد: ایجاد پایگاه داده اطلاعاتی کامل از اعضای اتاق بازرگانی کرمان و فعالان اقتصادی استان، تهیه و ارائه اطلاعات مورد نیاز، انجام فعالیت‌های مطالعاتی با همکاری کمیسیون‌های مرتبط اتاق بازرگانی و کمک به افزایش توان رقابت‌پذیری از جمله اهداف راه‌اندازی مرکز توسعه رقابت‌پذیری کسب و کار در استان کرمان است.

جنتی‌فر با اشاره به تقویت توان مدیریتی استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان از طریق مرکز خاطرنشان کرد: امکان عارضه‌یابی شرکت‌های دانش‌بنیان و جبران هزینه‌ها توسط صندوق و امکان برگزاری مسابقه تجربه موفق شرکت‌های دانش‌بنیان نیز دنبال می‌شود.

 

ایجاد توان رقابت پذیری

سیدمهدی طبیب‌زاده رئیس اتاق بازرگانی کرمان نیز در این همایش با تأکید بر اینکه باید از همه ظرفیت‌های قانونی برای مناسب بودن فضای کسب و کار استفاده کنیم، اظهار داشت: شرایط و رمز ماندگاری هر بنگاه اقتصادی ایجاد توان رقابت پذیری است.

وی با بیان اینکه راه میان‌بر نوآوری و فناورانه است، عنوان کرد: اگر بنگاه‌ها نتوانند خود را رقابت‌پذیر کنند از این صحنه حذف خواهند شد و باید کمک کنیم نهضت نوآوری فناورانه در کرمان شکل بگیرد تا بنگاه‌ها سر پا بمانند.

طبیب‌زاده محدودیت تنوع محصولات صادراتی، و تولید 70 درصد واحدها زیر 50 درصد ظرفیت بیانگر عمق بحران است و در صورت عدم توجه بیشتر خواهد شد که در این زمینه باید نبود بهره‌وری و عدم توان رقاب‌پذیری را مورد توجه قرار دهیم.

رئیس اتاق بازرگانی کرمان تصریح کرد: توسعه اقتصادی کرمان علی‌رغم برخورداری از تمام ظرفیت‌ها از متوسط کشور پایین‌تر است و با وجود امکانات مادی، نیروی تحصیلکرده، دانشگاه و مراکز تحقیقاتی اقتصاد استان بهره‌ور نیست و از ظرفیت‌های خدادی برای توسعه استان نتوانستیم استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه درک این موضوع و این توان و این شرایط می‌تواند باعث بقای بنگاه‌ها شود، عنوان کرد: در مرکز توسعه رقابت‌پذیری سند رقابت‌پذیر کردن فعالیت‌های اقتصادی در استان کرمان تدوین و با کمک بنگاه‌ها اجرا کنیم.

طبیب‌زاده افزود: در شرایط فعلی شرط بقا، بهره‌بری با شرایط رقابت پذیری است و عواملی که در رقابت پذیری تاثیر گذار هستند عوامل فناورانه هستند و بر اساس تحقیقات، یادگیری یا یادگیربودن بنگاه‌ها اثرگذارترین عامل بر رقابت‌پذیری آنها است.

وی با اشاره به اینکه تاثیرپذیرترین عامل در این پروسه از رقابت‌پذیری، سودآوری است، تصریح کرد: رقابت‌پذیری، فناوری، نوآوری و بهره‌وری در یک تلفیق مشترک می‌تواند بنگاه را بهره‌ور کند.

رئیس اتاق بازرگانی کرمان ادامه داد: عواملی که باعث شده اقتصاد استان بهره‌ور نباشد را شناسایی کردیم و باید نهضت فناوری و نوآوری را فراگیر و به عنوان یک خواسته مطرح کنیم چراکه اگر رقابت‌پذیر نشویم، نخواهیم نماند.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید