شنبه 1 اردیبهشت 1403
خانهخبراجتماعی و شهریگردهمایی فعالان اقتصادی بخش خصوصی ایران و انگلیس در لندن

گردهمایی فعالان اقتصادی بخش خصوصی ایران و انگلیس در لندن

نخستین گردهمایی فعالان اقتصادی با هدف تامین مالی و جذب سرمایه‌گذاری برای پروژه‌های توسعه‌ای ایران روز دوشنبه هشتم آذرماه در لندن برگزار می‌شود.

این خبر را حسن فروزان‌فرد، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران و نماینده اتاق تهران در نشست لندن اعلام کرد و توضیح داد: روز دوشنبه هشتم آذرماه روز نخست برگزاری این نشست خواهد بود که با حضور و سخنرانی مقامات افتتاح می‌شود. روز دوم یعنی سه‌شنبه، 9 آذرماه به گفت‌وگوهای رو در روی فعالان اقتصادی دو طرف اختصاص خواهد یافت.

فروزان‌فرد با اشاره به ورود هیات‌های متعدد و نیز اعزام چند هیات ایرانی به برخی کشورهای اروپایی و آسیایی، پس از اجرایی شدن برجام گفت: با وجود برخی گشایش‌ها در روابط بین‌المللی ایران، به دلیل تعطیلی سفارتخانه‌های ایران و انگلستان، طی ماه‌های پس از اجرایی شدن برجام، ارتباط کمتری با انگلستان برقرار شد. حال آنکه لندن به عنوان یکی از بزرگ‌ترین بازارهای تامین مالی شناخته می‌شود.

روند شکل گیری :

 او با بیان اینکه برقراری ارتباط با این بازار بزرگ تامین مالی از ابتدای تابستان سال 1395 کلید خورد، افزود: اوایل تابستان بود که از شرکتی به نام Frontier Exchenge پیشنهاد برگزاری سمیناری در لندن با هدف جذب سرمایه‌گذاری خارجی برای پروژه‌های اقتصادی ایران را دریافت کردیم. این شرکت، سابقه برگزاری نشست‌های مشابه را در کشورهای حوزه منا در کارنامه داشت. بنابراین توانمندی این شرکت احصا شد. با شکل‌گیری مثلثی متشکل از این شرکت انگلیسی، گروه پارسیان هوشمند و اتاق تهران به عنوان پشتیبان معنوی این همایش، فرآیند هماهنگی‌ها برای برگزاری این نشست شکل گرفت.

 این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران ادامه داد: از ابتدا مقررکردیم که این نشست کمتر جنبه همایش با رویکرد ارائه مقاله داشته باشد. اینگونه بیشتر شرکت‌ها فرصت داشته باشند پروژه‌ها را در برابر صاحبان سرمایه معرفی کنند. حسن فروزان‌فرد با بیان اینکه بازگشایی سفارتخانه‌ها منجر به تسریع هماهنگی‌های برگزاری این نشست شده است، گفت: در روز سه‌شنبه پس از برگزاری این سمینار، نشستی هم در سفارت ایران در لندن خواهیم داشت تا نتایج برگزاری سمینار را مورد بررسی قرار دهیم.

او درباره نقش اتاق تهران در برگزاری این سمینار گفت: پیشنهاد برگزاری نشست جذب سرمایه‌گذاری خارجی برای پروژه ایرانی در لندن، ابتدا در ستاد اقتصادی پساتحریم اتاق تهران مطرح شد. آقای جهانگیری، رییس این ستاد دستور ارزیابی آن را صادر کرد. در نهایت اتاق تهران حمایت معنوی از برگزاری این نشست را در دستور کار قرار داد.

فواید این نشست ها :

فروزان‌فرد که به نمایندگی از اتاق تهران در این نشست حضور می‌یابد، دو نکته را یادآور شد. او گفت: به نظر می‌رسد با برگزاری این سمینار، فضای مسدود شده روابط تهران-لندن تا حدود بازگشایی شود. ضمن اینکه امیداریم شکل برگزاری این سمینار با نشست‌های عمومی ‌متفاوت باشد و وقت اختصاص داده شده به آن صرف گفت‌وگوهای تجاری شود.

به اعتقاد فروزان‌فرد برگزاری این سمینار می‌تواند مزیت‌هایی برای ایران دربر داشته باشد. یعنی افزون بر جذب سرمایه، در پس گفت‌وگوهای جدی در کشور هدف، نواقص فعالان اقتصادی ایران در گفت‌وگوهای تجاری هویدا می‌شود. در عین حال، نیازهای واقعی و اطلاعاتی فعالان بخش خصوصی برای گفت‌وگوهای تجاری روشن می‌شود.

گردهمایی
گردهمایی فعالان اقتصادی بخش خصوصی ایران و انگلیس در لندن

لازم به ذکر است که سایت showcase-iran.com مربوط به این رویداد تجاری است. علاقمندان می‌توانند اطلاعات بیشتر را از این مرجع اخذ کنند.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید