جمعه 10 فروردین 1403
خانهخبراقتصادیپای یک شرکت معدنی جدید به بورس باز می‌شود

پای یک شرکت معدنی جدید به بورس باز می‌شود

پای یک شرکت معدنی جدید به بورس باز می‌شود

تشکیل شرکت پروژه سهامی عام و عرضه آن در سازمان بورس با موافقت وزارت صنعت، معدن و تجارت همراه بوده و وزیر صمت هم بر اجرای آن تأکید داشته‌اند.

به گزارش رتبه آنلاین از گسترش نیوز، حضور در بازار سرمایه و بورس به منظور جذب سرمایه برای اجرای طرح‌ها و پروژه‌های معدنی اقدام مؤثری در جهت افزایش تولید و رونق اقتصادی است. در همین ارتباط گفت‌وگویی با یونس الستی، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات ترتیب داده‌ایم که در ادامه خواهید خواند:

 

راه‌اندازی نخستین شرکت پروژه سهامی عام

یونس الستی درباره راه‌اندازی نخستین شرکت پروژه سهامی عام در کشور گفت: شرکت توسعه معادن و فلزات همانند سایر شرکت‌های معدنی و صنعتی تعدادی پروژه از جمله پروژه‌های فولادی و سنگ‌آهنی در حال اجرا دارد که عمدتاً با پیشرفت‌های فیزیکی ۱۰ درصد تا ۲۰ درصدی همراه است. به همین منظور شرکت «ومعادن» تصمیم گرفت تا در راستای حمایت از ۸ پروژه معدنی خود از جمله پروژه فولاد شرق خراسان، پروژه یک میلیون تنی گندله، پروژه کلاف‌سازی و یک واحد فولادسازی ۶۰۰ هزار تنی، یک واحد آهن اسفنجی ۸۰۰ هزارتنی و یک شرکت فعال در حوزه اسکله شهید رجایی را برای نخستین بار در قالب شرکت سهامی عام به فرابورس عرضه کند.

انجام اقدامات لازم برای پذیره‌نویسی

مدیرعامل شرکت ومعادن درباره اقدامات صورت گرفته برای پذیره‌نویسی این شرکت در بورس گفت: تمامی اقدامات لازم به جز دو مورد برای فرآیند اجرایی و پذیرش در بورس انجام شده است. با توجه به اینکه چنین شرکتی برای نخستین بار در بورس مورد پذیرش قرار می‌گیرد نیاز بود تا هماهنگی‌های لازم با بورس انجام شود بدین منظور ما جلساتی را با رئیس سازمان بورس برگزار کردیم. ضمن اینکه در همین راستا نیز همکاران ما تمامی قوانین و مقررات مربوط به شرکت سهام عام پروژه محور را در جلسات هیئت‌مدیره مطرح کرده و به تصویب رسانده‌ایم.

موافقت وزارت صمت با تشکیل شرکت پروژه سهامی عام

وی درباره نظر وزارت صمت در اجرای این پروژه افزود: تشکیل این شرکت و عرضه آن در سازمان بورس با موافقت وزارت صنعت، معدن و تجارت همراه بوده و آقای رزم حسینی هم بر اجرای آن تأکید داشته‌اند و بنا بر دستور ایشان بنا شد تا هر شرکت حوزه معدنی نیز به نوعی با ما مشارکت کند و یا چند شرکت سهام عام پروژه محور دیگر نیز در حوزه مس و صنایع معدنی نیز در کشور اجرایی شود.

مدیرعامل شرکت و معادن درباره حضور دیگر شرکت‌ها در پروژه سهامی عام خاطرنشان کرد: شرکت‌های معدنی که طرح و پروژه‌ای دارند می‌توانند با اعلام به ما و تعیین نرخ از سوی کارشناسان، وارد شرکت سهام عام پروژه محور شوند و ما این آمادگی را داریم تا هر شرکت معدنی به هر میزان آورده پروژه‌ای و یا نقدی خود، در شرکت سهام عام سهیم باشد.

تامین مالی پروژه‌ها

وی درباره تأمین مالی پروژه‌ها گفت: بخشی از تأمین مالی پروژه‌ها در قالب پذیره‌نویسی در بورس و بخشی دیگر هم از محل افزایش سرمایه نقدی صاحبان سهام‌ها صورت می‌گیرد و بنابر فرآیند آن در بورس ما باید دو کار انجام دهیم یک اینکه که پروژه‌ها را به نرخ کارشناسی و به حداقل ۱۰ درصد نقدی آن در ومعادن برسانیم و دوم اینکه مابقی سرمایه مورد نیاز خود را از طریق پذیره‌نویسی در فرابورس تأمین کنیم.

الستی ادامه داد: به همین منظور شرکت ومعادن به منظور حفاظت و صیانت از سهام‌داران پروژه هلدینگ اقدام به تضمین و تأمین منابع مالی آن در بورس کرده است. ضمناً تمامی پروژه‌هایی که در قالب شرکت سهامی عام پروژه محور از جمله کنسانتره، گندله‌سازی، فولاد، کلاف‌سازی و اسکله است همگی در قالب مناقصه اجرا شده و تمامی پروژه‌ها در حال اجرا هستند و از نظر کمی و کیفی و همچنین نرخ بازدهی مورد تائید سازمان بورس به عنوان حافظ منافع سهامداران قرار گرفته است.

اعتماد مردم به نمادهای معدنی

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات درباره پیش‌بینی حضور مردم در سرمایه‌گذاری در این شرکت گفت: به اعتقاد من، مردم نسبت به نماد «ومعادن» و همچنین دیگر صنایع معدنی از جمله گندله، کنسانتره و فولادسازی اعتماد دارند. حدود ۲۸ درصد از بازدهی کل بورس نیز به حوزه‌های معدنی و صنایع معدنی مرتبط است و این بخش از بورس به ثبات رسیده است. هنگامی که بورس در اوج ریزش‌ها قرار داشت ارزش شرکت‌های معدنی و صنعتی معدنی تنها ۲۲ درصد کاهش یافت ضمن اینکه در چند روز اخیر نیز شاهد جبران ضررهای آن بوده‌ایم.

الستی گفت: نرخ کارشناسی این شرکت تا به امروز به میزان ۵ هزار میلیارد تومان آورده است و امیدوارم با آورده ۱۰ درصدی نقدی از سوی ومعادن به میزان ۵ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان و همچنین جذب ۱۷ هزار میلیارد تومان از سوی بازار سرمایه، منابع خوبی برای پروژه‌های در حال اجرا جذب کنیم.

وی تصریح کرد: باید توجه داشت که این شرکت برای نخستین بار تأسیس می‌شود و یکی از راه‌های مثبت و مؤثر برای تأمین مالی پروژه‌ها در سطح کشور است، از این رو به نظر بنده ‌استقبال خوبی از آن صورت خواهد گرفت و امیدوارم این اقدام مسیری برای دیگر بخش‌ها باشد تا این شرکت‌ها نیز بتوانند منابع خود را از بازار سرمایه تأمین کنند.

مدیرعامل شرکت ومعادن در پایان گفت: برای حضور این شرکت در بورس تنها کار باقی مانده تنها مصوبه هیئت عامل سازمان بورس است و دوستان ما در بورس به ما قول دادند تا در در نخستین جلسه هیئت‌مدیره بورس، ضوابط حاکم بر شرکت سهامی عام و پروژه محور را دوستان تصویب کنند. در صورت ابلاغ و تائید افزایش سرمایه ما، از سوی کارشناسان می‌توانیم به سمت پذیره‌نویسی حرکت کنیم ضمن اینکه بقیه کارهای ما از جمله تغییر نام و تشکیل شرکت اجرایی شده است و درحال‌حاضر به منظور ورود به بازار سرمایه تنها منتظر مصوبه هیئت‌مدیره سازمان بورس ایران هستیم.ش

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید