جمعه 31 فروردین 1403
خانهخبراقتصادیریسک سرمایه گذاری‌ها را به حداقل برسانید

ریسک سرمایه گذاری‌ها را به حداقل برسانید

ریسک سرمایه گذاری ها را به حداقل برسانید

منفی های چند روز گذشته، بیشتر ناشی از اظهارات وزیر صمت در مورد قیمت گذاری فولاد بود. بورس تهران هفته قبل را با رنگ قرمز به پایان رساند.

به گزارش رتبه آنلاین از بورس نیوز، آرش غفاری عضو هیات مدیره و مدیر سرمایه گذاری شرکت سبدگردان کاریزما در گفت‌وگو با بورس نیوز در خصوص وضعیت بازار سرمایه بیان کرد: منفی‌های چند روز گذشته، بیشتر ناشی از اظهارات وزیر صمت در مورد قیمت‌گذاری فولاد بود. به‌هرحال فعالان بازار سرمایه ریسک دست‌کاری قیمت‌ها را به سایر صنایع هم تسری می‌دهد و همین موضوع، موجب ترس بازار می‌شود. مادامی‌که سیاست‌گذاری‌ها به این شیوه ادامه داشته باشد، این ریسک‌ها هم متوجه بازار خواهد بود و راهکار خاصی هم برای رفع آن وجود ندارد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه حتی سهم‌های بنیادی هم دستخوش نوسان‌های منفی شده، گفت: وقتی صحبت از سرمایه‌گذاری بلندمدت می‌شود، یعنی باید سبدی از سهم‌های مختلف از صنایع متفاوت تشکیل داد و یا از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری اقدام به سرمایه‌گذاری در بورس کرد. نگاه چندماهه به سرمایه‌گذاری‌ها، بلندمدت محسوب نمی‌شود و چه‌بسا روند بازار در سیکل‌های چندماهه منفی باشد. ولی تجربه نشان داده ریسک‌هایی مثل قیمت‌گذاری دستوری، پایدار نبوده و در یک سرمایه‌گذاری با نگاه چندساله، قطعاً سرمایه‌گذاران این بازار بیش از بازارهای موازی بازدهی کسب خواهند کرد.

این کارشناس بازارسرمایه افزود: البته سهم بنیادی هم در هر قیمتی ارزنده نیست و باید در سرمایه‌گذاری‌ها علاوه بر شرایط سودآوری و… شرکت‌ها، به قیمت سهم هم توجه کرد. برای مثال سهم “شستا” در مقطعی بیش از ارزش واقعی رشد کرد و اگرچه بنیادی بود، ولی در آن قیمت‌ها ارزنده نبود! نمادهای پالایشی هم وضعیت مشابهی داشتند. ولی بعد از ریزش شدید این چند ماه، سهم‌های بنیادی و بزرگ بازار به قیمت ارزنده‌ای رسیده‌اند. طبیعتاً سرمایه‌گذارانی که در قیمت‌های بالا سهمی را خریداری کرده‌اند، ضرر و زیان سنگین‌تری هم متحمل شده‌اند و جبران این ضرر و زیان در کوتاه‌مدت، کار آسانی نیست.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: در ریزش‌های بازار سرمایه، افت صندوق‌های سرمایه‌گذاری به‌مراتب کمتر از میانگین ریزش بازار بود و به همین دلیل هم همواره به سرمایه‌گذاران کم‌تجربه توصیه می‌شود از طریق این صندوق‌ها اقدام به سرمایه‌گذاری کنند. مثلاً صندوق کاریزما از سقف قیمتی خود، حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد ریزش داشته؛ حال‌آنکه برخی سهم‌ها ریزش ۶۰ الی ۷۰ درصدی داشتند. صندوق‌های سرمایه‌گذاری توسط تیمی از کارشناسان خبره مدیریت می‌شود و ریسک سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها کمتر از سرمایه‌گذاری مستقیم است. ضمن اینکه بررسی روند بازدهی چندساله صندوق‌ها نشان می‌دهد بازدهی مطلوبی هم برای سرمایه‌گذاران به ارمغان آورده‌اند.

 

اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

بیشترین بازدید