جمعه 10 فروردین 1403
خانهخبراقتصادیتوسعه همکاری بین ایران و تاجیکستان در زمینه‌های مختلف

توسعه همکاری بین ایران و تاجیکستان در زمینه‌های مختلف


وزیر نیرو از توسعه همکاری بین ایران و تاجیکستان در زمینه‌های کشاورزی، بهداشت، سلامت، آموزش، حمل و نقل و … خبر داد.  

به گزارش رتبه آنلاین از ایسنا، رضا اردکانیان در مراسم گشایش رسمی سیزدهمین اجلاس مشترک جمهوری اسلامی ایران و جمهوری تاجیکستان که با حضور وزیر انرژی و ذخایر آبی تاجیکستان برگزار شد با تاکید بر اینکه ایران و تاجیکستان از مشترکات فرهنگی و تاریخی فراوانی بهره‌مند هستند اظهار کرد: بر این اساس می‌توانیم در سایه اراده مقامات دو کشور سطح روابط و همکاری را به درجاتی بالاتر ارتقاء دهیم.

وی با اشاره به دوازدهمین اجلاس مشترک که در آبان سال  ۱۳۹۶ در شهر دوشنبه برگزار شد، اظهار کرد: در این اجلاس توافقات خوبی حاصل شد اما اجرای آن از نتیجه مطلوبی برخوردار نبود و ما به عنوان روسای کمیسیون دو کشور باید هر چه سریعتر موانع را برطرف کنیم. در حال حاضر حجم مبادلات تجاری دو کشور از سطح مطلوبی برخوردار نیست و با اهداف تعیین شده دو دولت فاصله زیادی دارد.

وزیر نیرو در مورد موضوعاتی که دو کشور در مورد آن مذاکره خواهند کرد، توضیح داد: اقدام عملی در ارتباط با صورت مالی پروژه‌ها، همکاری‌های بانکی، تسهیل فعالیت سرمایه گذاران در تاجیکستان، همکاری آموزشی و کار تکمیل پروژه تونل استقلال از جمله این موضوعات است.

به گفته اردکانیان همچنین زمینه برای توسعه همکاری‌های آتی در حوزه‌های کشاورزی، بهداشت، سلامت، همکاری‌های آبی و آموزشی، حمل و نقل، فناوری اطلاعات و تبادلات الکتریکی باید فراهم شود.

مذاکره برای پروژه‌های نیروگاه‌های برق آبی و کشت فراسرزمینی

اردکانیان در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران با تاکید بر توسعه روابط بین دو کشور اظهار کرد: در حال حاضر معاونین وزرای مختلف تاجیکستان از جمله حمل و نقل، انرژی، آموزش و پرورش و همچنین هیاتی از بانک مرکزی این کشور در تهران حضور دارند که ضمن بررسی مسائل گذشته مشکلاتی که در برخی پروژه‌های در دست انجام وجود دارد برطرف شود و همچنین پروژه‌های جدیدی در بحث خدمات فنی و مهندسی بررسی شود.

وزیر نیرو با تاکید بر این‌که بخش خصوصی ایران در بخش انرژی حضور فعالی دارد، اظهار کرد: در این راستا چهار یا پنج کمیته فنی امروز و فردا بین دو کشور برگزار می‌شود و همچنین بازدیدهای مهمی برای هیات تاجیکستانی در بخش‌های آب و برق ترتیب داده شده است.

وی ادامه داد: علاوه بر این موضوعات وزیر انرژی و ذخائر آبی تاجیکستان دعوت ایران برای عضویت در شورای حکام مرکز منطقه‌ای مدیریت آب که اجلاس آن پنج‌شنبه در تهران با حضور وزرا و مقامات ۱۵ کشور و حدود ۱۰ سازمان منطقه‌ای و بین‌المللی برگزار می‌شود پذیرفت.

علاقه ایران به حضور در تاجیکستان برای تولید انرژی پاک و برق‌آبی

اردکانیان در ادامه با بیان این‌که تاجیکستان از بالاترین پتانسیل تولید انرژی پاک و برق‌آبی در دنیا برخوردار است، اظهار کرد: حدود ۱۵ درصد ذخائر برق آبی دنیا در این کشور نهفته است و سرمایه‌گذاری بالا و دانش فنی و حضور شرکت‌ها برای احداث پروژه‌ها در این راستا را می‌طلبد.

وزیر نیرو ادامه داد: همچنین این کشور بازار خوبی برای محصولات مختلف مورد نیاز مردم است. در این راستا موضوع کشت فراسرزمینی که به دلیل محدودیت آبی از موضوعات مورد علاقه ایران محسوب می‌شود نیز زمینه خوبی را در تاجیکستان دارد.

وی با اشاره به حضور شرکت‌های ایرانی در پروژه نیروگاه راغون تاجیکستان گفت: در حال حاضر رضایت بالایی از عملکرد این شرکت‌ها وجود دارد با این حال روابط موجود متناسب با ظرفیت‌های مذکور و اراده سیاسی دو کشور نیست.

تاکید بر توسعه روابط دو کشور

اردکانیان با تاکید بر این‌که در کمیسیون مشترک دو کشور سعی می‌شود زمینه‌های متنوع‌تری برای همکاری‌های اقتصادی فراهم شود، ادامه داد: البته زمینه برای همکاری در سایر بخش‌ها از جمله گردشگری، بهداشت و درمان و مسائل فرهنگی نیز وجود دارد.

در ادامه عثمان علی عثمان‌زاده وزیر انرژی و ذخائر آبی تاجیکستان با ابراز رضایت از فعالیت‌ شرکت‌های ایرانی در تاجیکستان در پروژه‌های مختلف اظهار کرد: قرار است در مذاکراتی که بین مقامات دو کشور در این اجلاس انجام می‌شود خرید برق ساختمان تونل استقلال و غیره مورد بررسی قرار گیرد.

وی ادامه داد: شرکت‌های ایرانی در تاجیکستان پروژه‌های زیادی اجرا کرده‌اند و شرکت‌های مهندسی و ساختمانی ایران در نیروگاه راغون تاجیکستان فعالیت خوبی دارند.

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید