شنبه 1 اردیبهشت 1403
خانهخبراقتصادی10 کشور برتر برای تولید گاز طبیعی (به روز شده در سال...

10 کشور برتر برای تولید گاز طبیعی (به روز شده در سال 2023) :

گاز طبیعی یک سوخت انرژی ضروری برای اقتصاد جهانی است. 10 کشور برتر برای تولید گاز طبیعی (به روز شده در سال 2023) کدام هستند؟

گاز طبیعی یک سوخت انرژی مهم است، حتی زمانی که جهان در حال گذار به اقتصاد بدون کربن است. هنگام سرمایه گذاری در این صنعت، دانستن نکات و نکات مربوط به تولید گاز طبیعی به تفکیک کشور بسیار مهم است.

بر اساس Statista، تولید جهانی گاز طبیعی در سال 2022 نسبتاً ثابت باقی ماند و 4.09 تریلیون متر مکعب بود. با این حال، تولید گاز طبیعی روسیه در این دوره به دلیل صادرات کمتر به اروپا 12 درصد کاهش یافت.

اگرچه این کشور هنوز دومین تولیدکننده بزرگ گاز طبیعی در جهان و دومین صادرکننده بزرگ سوخت در جهان است، اتحادیه اروپا به دنبال حذف تدریجی گاز طبیعی روسیه تا سال 2027 به دلیل جنگ این کشور با اوکراین است. به نوبه خود، روسیه تجارت صادرات انرژی خود را به سمت شرق متمرکز کرده است و چین و هند بازار صادرات گاز طبیعی این کشور را تقویت می کنند.

بخش گاز طبیعی بسیار بیشتر از روسیه است و سرمایه گذاران کنجکاو هستند که کدام کشورها بیشترین سوخت را تولید می کنند. برای نگاهی به 10 کشور برتر تولید کننده گاز طبیعی در سال 2022 بر اساس تحقیقات Enerdata در ادامه مطلب بخوانید.

ایالات متحده آمریکا :

تولید: 1.03 تریلیون متر مکعب

ایالات متحده با اختلاف بزرگترین تولید کننده گاز طبیعی در جهان است که تقریباً یک چهارم تولید گاز طبیعی جهان را به خود اختصاص می دهد. تولید آن در دهه گذشته بیش از 350 میلیارد متر مکعب افزایش یافت که دلیل آن افزایش هزینه زغال سنگ و پیشرفت در فناوری استخراج مانند حفاری افقی و شکستگی هیدرولیکی است.

ایالات متحده علاوه بر اینکه یک تولید کننده بزرگ گاز طبیعی است، بزرگترین مصرف کننده این سوخت نیز هست. در سال 2022، تقاضای ایالات متحده برای گاز طبیعی بالغ بر 881 میلیارد متر مکعب، عمدتاً برای گرمایش خانه و تولید برق بود.

در نیمه اول سال 2022، رویترز گزارش داد که ایالات متحده بزرگترین صادرکننده گاز طبیعی مایع (LNG) در جهان شد زیرا این کشور به دلیل جنگ روسیه در اوکراین، محموله‌های ارسالی به اروپا را افزایش داد.

روسیه :

تولید: 699 میلیارد متر مکعب

روسیه به عنوان دومین صادرکننده بزرگ و بعدی بزرگترین تولیدکننده گاز طبیعی در جهان، بزرگترین ذخایر گاز طبیعی شناخته شده در این سیاره را نیز در اختیار دارد. طبق گزارش ها، گروه انرژی دولتی گازپروم این کشور 16.3 درصد از ذخایر گاز طبیعی جهان را در اختیار دارد. نواتک یکی دیگر از تولیدکنندگان اصلی گاز این کشور است.

به گفته آژانس بین‌المللی انرژی، «از لحاظ تاریخی، تولید در سیبری غربی متمرکز بود، اما سرمایه‌گذاری در دهه گذشته به یامال، سیبری شرقی و خاور دور و همچنین مناطق دریایی قطب شمال منتقل شد».

ایران :

تولید: 244 میلیارد متر مکعب

ایران سومین کشور بزرگ تولید کننده گاز طبیعی است که حدود 6 درصد از تولید جهانی را به خود اختصاص می دهد. این کشور خاورمیانه از نظر ذخایر گاز طبیعی در رتبه دوم قرار دارد. با این حال، زیرساخت گاز طبیعی آن بسیار عقب تر از دو تولید کننده برتر گاز طبیعی است. در سال 2022، تولید گاز طبیعی ایران تنها حدود یک سوم تولید گاز روسیه و یک چهارم تولید گاز آمریکا بود.

بنا به گفته بنفشه کینوش: با توجه به افزایش تقاضای جهانی برای گاز و نیاز اروپا به جایگزینی واردات از روسیه، ایران به احتمال زیاد امیدوار است که در آینده سهمی از بازار بین المللی گاز را به خود اختصاص دهد. اگرچه این امر مستلزم سرمایه گذاری و سرمایه هنگفتی است که در حال حاضر فاقد آن است. ، عضو موسسه بین المللی ایران شناسی و محقق موسسه خاورمیانه.

چین :

تولید: 219 میلیارد متر مکعب

در سال های اخیر، دولت چین برای کاهش آلودگی هوا و دستیابی به اهداف انتشار گازهای گلخانه ای، انتقال از زغال سنگ به گاز طبیعی را تشویق کرده است. تولید گاز طبیعی این کشور در دهه گذشته تقریباً دو برابر شده است. اما چین همچنان برای تامین حدود نیمی از تقاضای خود به واردات متکی است. استرالیا، ترکمنستان، ایالات متحده، مالزی، روسیه و قطر برخی از بزرگترین ارائه دهندگان آن هستند.

در مارس 2022، دولت چین چهاردهمین برنامه پنج ساله خود (2021-25) را منتشر کرد که هدف تولید گاز طبیعی داخلی را 22.3 (میلیارد فوت مکعب در روز) تا سال 2025 یا 3.0 میلیارد فوت مکعب در روز بیشتر از تولید داخلی در سال تعیین می کند. 2021، طبق اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده (EIA).

کانادا :

تولید: 205 میلیارد متر مکعب

کانادا دارای 83 تریلیون فوت مکعب ذخایر اثبات شده گاز طبیعی است و حوضه رسوبی غرب کانادا (WCSB) منبع اصلی اکثریت تولید گاز طبیعی کانادا است. علاوه بر WCSB، میادین فراساحلی نزدیک نیوفاندلند و نوا اسکوشیا، منطقه قطب شمال و سواحل اقیانوس آرام دارای ذخایر قابل توجه گاز طبیعی هستند.

کانادا همچنین یکی از بزرگترین صادرکنندگان گاز طبیعی است که منحصراً به خطوط لوله متکی است و ایالات متحده تنها شریک تجاری آن است. در سال 2022، 99 درصد از کل واردات گاز طبیعی ایالات متحده از همسایه آن در شمال انجام شد. این واقعیت که کانادا فاقد زیرساخت LNG است، آن را به منبع بالقوه بعید برای تامین نیازهای گاز طبیعی اروپا به جای روسیه تبدیل می کند.

قطر :

تولید: 170 میلیارد متر مکعب

قطر ششمین تولید کننده گاز طبیعی و میزبان سومین ذخایر بزرگ گاز طبیعی اثبات شده در جهان است. اکثر ذخایر آن در بزرگترین میدان گاز طبیعی جهان، میدان دریایی شمال، که با ایران مشترک است، بنا شد.

این کشور خاورمیانه همچنین سومین صادرکننده گاز طبیعی است و در صادرات LNG در جهان رتبه دوم را دارد. در سال‌های اخیر، قطر در تلاش برای گسترش ردپای خود در بازار بین‌المللی گاز طبیعی، اقداماتی را برای سرمایه‌گذاری بیشتر از منابع خود انجام داد. استاتیستا گزارش می دهد که شرکت دولتی قطر پترولیوم به دنبال افزایش بازار صادرات LNG خود برای رقابت با تحویل LNG روسیه است.

استرالیا :

تولید: 162 میلیارد متر مکعب

از سال 2009، استرالیا 113 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی تولید کرده است. تقریباً تمام منابع گاز طبیعی استرالیا در میدان‌های گازی عظیم در قفسه شمال غربی هستند و «خوراکی برای هفت پروژه LNG فراهم می‌کند».

صادرات LNG استرالیا در دهه گذشته به طور تصاعدی رشد کرد زیرا چندین مرکز تولید جدید آنلاین شدند. امروزه استرالیا بزرگترین ظرفیت صادرات LNG را در جهان دارد.

نروژ :

تولید: 128 میلیارد متر مکعب

نروژ هشتمین تولیدکننده گاز طبیعی و سومین صادرکننده گاز طبیعی در جهان است. این کشور اسکاندیناوی به طور قابل درک جایگزین روسیه به عنوان تامین کننده اصلی بازار گاز طبیعی اروپا شده است.

شرکت‌های گاز طبیعی نروژ در پاسخ به افزایش تقاضا، تولید خود را افزایش داده‌اند و در اواسط سال ۲۰۲۳، دولت به ۱۹ پروژه استخراج نفت و گاز در این کشور چراغ سبز نشان داد.

عربستان سعودی :

تولید: 105 میلیارد متر مکعب

عربستان سعودی، شاهد افزایش بیش از 10 درصدی تولید خود در پنج سال گذشته بود و به رکورد 105 میلیارد متر مکعب سوخت انرژی رسیده است.

Mordor Intelligence گزارش می دهد که این رشد تولید تا حد زیادی به دلیل افزایش توسعه چاه های گاز طبیعی مستقل بوده است. آرامکوی دولتی عربستان سعودی قراردادهایی را با شرکت های انرژی که به دنبال توسعه بزرگترین میدان گازی غیرمتعارف کشور، جفوره، در نزدیکی خلیج فارس هستند، منعقد کرده است.

در حال حاضر این کشور تولید گاز طبیعی خود را صادر نمی کند. با این حال، دولت عربستان در نظر دارد تا سال 2030 صادرات گاز طبیعی را آغاز کند. بر اساس EIA، عربستان سعودی در تلاش است تا سال 2030 «نفت خام، نفت کوره و ژنراتورهای برقی با موتور دیزلی را با تولید گاز طبیعی و انرژی تجدیدپذیر جایگزین کند، که این امر باعث می شود تا سال 2030 تولید شود. احتمالا تقاضای گاز طبیعی داخلی را افزایش می دهد.

الجزایر :

تولید: 102 میلیارد متر مکعب

10 کشور برتر تولید کننده گاز طبیعی الجزایر است. در سال 2022، تولید این کشور نسبت به سال گذشته تنها حدود 2 میلیارد مترمکعب کاهش یافت، اما همچنان 17 میلیارد متر مکعب نسبت به سال 2020 افزایش داشت.

الجزایر پنجمین ظرفیت صادرات LNG در جهان است. در حالی که صادرات گاز طبیعی این کشور در سال 2022 نسبت به سال 2021 10.6 درصد کاهش یافت، این رقم همچنان 24 درصد نسبت به سال 2020 افزایش داشت.

در سال 2022، نزدیک به 85 درصد از صادرات این کشور صرف تامین نیازهای گاز طبیعی اروپا شد. ایتالیا سال گذشته قراردادی را با الجزایر امضا کرد تا میزان گاز طبیعی وارداتی خود از این کشور شمال آفریقا را افزایش دهد.

منابع :

investingnews

worldometers

همچنین بخوانید : بزرگترین کمپانی های معدن کاری!

اخبار مرتبط

یک دیدگاه

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

بیشترین بازدید