جمعه 31 فروردین 1403
خانهخبراجتماعی و شهریآخرین رده بندی شهر نشینی

آخرین رده بندی شهر نشینی

با بررسی ها و سرشماری های انجام شده در همه ی کشور ها، آخرین رده بندی شهر نشینی در جهان منتشر شد!

این آمار سهم جمعیت ساکن در مناطق شهری در سراسر جهان را از سال 1950 تا 2050 بر اساس وضعیت توسعه که بر اساس سطح درآمد تعیین می شود، نشان می دهد. پیش بینی می شود کشورهای پردرآمد تا سال 2050 88.4 درصد از جمعیت خود را در مناطق شهری زندگی کنند.

در این میان اندکی به شهر نشینی ایران هم میپردازیم :

ایران نیز دارای سابقه‌ای دیرین در تاریخ شهرنشینی است. سابقه‌ی سرشماری عمومی نفوس و مسکن در ایران مربوط به
سال‌های ۱۳۳۵، ۱۳۴۵، ۱۳۵۵، ۱۳۶۵، ۱۳۷۵، ۱۳۸۵ و ۱۳۹۰ می‌شود. بنا بر این اولین آمار رسمی از تعداد جمعیت شهری مربوط به سال ۱۳۳۵ می‌شود. لذا در این مختصر روند شهر‌نشینی در کشور از سال ۱۳۳۵ تا ۱۳۹۰ بررسی می‌شود.

داده‌های سرشماری‌های عمومی نفوس و مسکن نشان می‌دهد، در نیم‌قرن اخیر روند شهرنشینی در ایران سیر صعودی داشته است. در سال ۱۳۹۰ جمعیت شهری ایران از مرز دو‌سوم کل جمعیت کشور فراتر رفت. انتظار می‌رود روند شهرنشینی در ایران همچنان به سیر صعودی خود ادامه داده و در سال ۱۴۳۰ به حدود ۸۵ درصد برسد.

به نظر می‌رسد در صورت اجرای سیاست‌های افزایشی جمعیت، تمرکز جمعیت در مناطق شهری پُرجمعیت به ویژه تهران و سایر کلان‌شهرها بیش از پیش خواهد شد. بدیهی است رشد سریع جمعیت شهری به ویژه در کلان‌شهرها به همراه عدم برنامه‌ریزی و فراهم‌نمودن زیر‌ساخت‌های لازم، سبب آسیب‌های جدی و متعدد اقتصادی و اجتماعی در مناطق شهری خواهد شد. بنا بر این مناسب است اکثر برنامه‌ریزی‌های کلان کشور با هدف جلوگیری از رشد بی‌رویه‌ی کلان‌شهرها از جمله شهر تهران صورت پذیرد.

منبع : statista

پژوهشکده ی آمار

همچنین بخوانید : تفاوت اقتصادی زندگی در شهر و روستا!

اخبار مرتبط

یک دیدگاه

  1. Thanks, I have just been looking for information about this subject for a long time and yours is the best I’ve discovered till now. However, what in regards to the bottom line? Are you certain in regards to the supply?

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

بیشترین بازدید