پنج‌شنبه 9 فروردین 1403
خانهخبراقتصادیبعد از ممنوعیت واردات خودرو مجوزی برای پیش‌فروش صادر نشد

بعد از ممنوعیت واردات خودرو مجوزی برای پیش‌فروش صادر نشد


معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) اعلام کرد که بعد از ممنوعیت واردات خودرو هیچ مجوز پیش‌فروشی برای خودروهای وارداتی صادر نشده و اگر شرکتی بعد از ممنوعیت واردات، اقدام به پیش‌فروش کرده، باید جزئیات آن به وزارت صمت منتقل شود تا مجوزهای شرکت مذکور بررسی شود.

به گزارش رتبه آنلاین از ایسنا، وزیر صنعت، معدن و تجارت در پایان خرداد ماه سال گذشته مصوبه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی مبنی بر ممنوعیت واردات بیش از ۱۴۰۰ قلم کالا را به سازمان توسعه تجارت ابلاغ کرد که طبق آن از ابتدای تیر ماه سال ۱۳۹۷ ثبت سفارش و واردات کالاهای لوکس و غیرضروری از جمله خودرو ممنوع شده و همچنین ثبت سفارش‌های پیشین انجام شده برای واردات این محصولات نیز در صورتی که تا تاریخ ۳۰ خرداد ماه سال گذشته ارز آنها تخصیص نیافته باشد، ممنوع اعلام شد.

از طرف دیگر بر اساس آئین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو، تنها شرکت‌های رسمی واردکننده خودرو که دارای نمایندگی از خودروسازان خارجی هستند، پس از کسب مجوز از وزارت صنعت، معدن و تجارت مجاز به عرضه خودروهای وارداتی به روش “پیش‌فروش” هستند، اما با ممنوع شدن واردات خودرو عملاً پیش‌فروش خودروهای خارجی از ابتدای تیر ماه سال گذشته غیرمجاز اعلام شد.

با این حال برخی گزارش‌های تائید نشده حکایت از این داشت که برخی از شرکت‌ها بعد اعلام ممنوعیت واردات خودرو، همچنان خودروهای وارداتی را پیش‌فروش کرده‌اند و در حال حاضر تکلیف کسانی که به پیش‌خرید خودرو از این شرکت‌ها اقدام کرده‌اند، مشخص نیست.

در این رابطه اخیرا معاون کالاهای سرمایه‌ای و خدمات سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان پیش‌فروش خودرو بعد از ممنوعیت واردات را تکذیب و اعلام کرد که در حوزه فروش خودروهای وارداتی، پیش‌فروشی پس از ممنوعیت واردات خودرو در تیر ماه سال گذشته صورت نگرفته است.

حالا هم فرشاد مقیمی – معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) – در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد که بعد از ممنوعیت واردات خودرو هیچ مجوز پیش‌فروشی برای خودروهای وارداتی صادر نشده است.

وی افزود: اگر شرکتی بعد از ممنوعیت واردات خودرو اقدام به پیش‌فروش کرده، باید جزئیات آن به ما منتقل شود تا مجوزهای شرکت بررسی شود، چراکه ممکن است شرکتی از قبل مجوز پیش‌فروش داشته و خودروهای آن نیز آماده بوده باشد.

این مقام مسئول در ادامه خاطرنشان کرد که شرط پیش‌فروش خودرو این است که شرکت پیش‌فروش‌کننده، مجوز این کار را داشته باشد و خودروهای آن نیز آماده تحویل باشند.

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید