شنبه 1 اردیبهشت 1403
خانهخبرداستان دراماتیک یک سنگ قبر

داستان دراماتیک یک سنگ قبر

image.png

اگر گذرتان به گورستان امامیه تبریز افتاد، جاذبه‌های تاریخی زیادی همچون سنگ قبرهای قدیمی و نمادین، مزار شخصیت‎های برجسته تاریخی و مزار شهدای مشروطه وجود دارند که توجه شما را به خود جلب می‌کند.

‌به گزارش رتبه آنلاین از ایسنا، در میان انبوده سنگ قبرها، سنگ قبری منقوش به شمایل یک زن در یکی از قطعات این گورستان قدیمی به چشم می‌خورد، اما این قبر یک زن نیست…

این سنگ قبر داستان متفاوتی دارد که یکی از حاضران که برای ادای نذرش به این گورستان آمده است، آن را برای ما روایت می‌کند، او می‌گوید که این قبر مزار یک داماد جوان‌مرگ اهل محله حکم آباد تبریز است که درست در شب عروسی‌اش به دنبال تصادف با یک خودرو جان خود را از دست می‌دهد.

با وقوع این حادثه که تاریخ وقوع آن به ۷۱ سال قبل باز می‌گردد، نقش عروس جوان داغدار و قاب کوچکی برای قرار دادن عکس داماد بر روی سنگ قبر حک می‌شود.

گفته می‌شود عکس داماد جوان مرگ در ماه‌های آغازین این حادثه در قاب کوچک هجاری شده بر روی سنگ قرار داده شده بود، بسیاری از محلی‌ها که تاریخ فوت عزیزانشان با تاریخ این سنگ قبر یکی است، داستان این سنگ قبر را می‌دانند و از آن به عنوان یکی از غم انگیزترین مرگ‌ها یاد می‌کنند.

البته این گفته‌ها فقط توسط اهالی محل نقل می‌شود و علی رغم تلاش‌های فراوان هیچ سند رسمی در خصوص این مزار به دست ما نرسید و ممکن است داستان واقعی این سنگ قبر متفاوت باشد.

گورستان امامیه تبریز قدمتی ۱۲۰ ساله دارد و زمین آن که بیرون از تبریز و در جایی به نام «یانیخ تپه» قرار داشته، متعلق به بانو «نورالسلطنه»، دختر مظفرالدین شاه و همسر «سید کاظم امامی طباطبایی» است. – سید کاظم، پسر «آقا میرزا یوسف طبابایی»، بانی «قیزیللی مسجد» تبریز و از رجال درجه یک مملکت در زمان ناصرالدین شاه بود، این زمین در سال ۱۲۷۵ به نام گورستان مسلمانان وقف شد.

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید