شنبه 1 اردیبهشت 1403
خانهخبرخواندنی‌هاهزاران پوند برای یک مهره شطرنج

هزاران پوند برای یک مهره شطرنج

مهره شطرنج «‌لوئیس»‌

یک مهره شطرنج قرون وسطایی پس از آن‌که برای دهه‌های متوالی در قفسه خانه یک فرد اسکاتلندی نگهداری می‌شد، به قیمت ۷۳۵ هزار پوند فروخته شد.

به گزارش رتبه آنلاین از  تلگراف،‌ پس از کشمکش بزرگ مجموعه‌داران در حراجی  «‌ساتبیز»‌،‌ یک خریدار ناشناس هزاران پوند برای خرید این اثر پرداخت کرد و رکوردی جدید برای فروش یک مهره قرون وسطایی به ثبت رساند.

مبلغ پرداخت‌شده ۱۴۷هزار برابر مبلغی است که مالک پیشین این مهره برای خریداری آن پرداخت کرده بود. مالک پیشین این اثر یک عتیقه‌فروش اسکاتلندی بود که در سال ۱۹۶۴  آن را با پرداخت تنها پنج پوند خریداری کرده بود.

او هیچ اطلاعی از  پیشینه ‌این مهره هشت‌ سانتی‌متری ساخته‌شده از عاج نداشت و آن را در دفتر آثار خریداری‌شده‌اش به عنوان یک «مهره شطرنج جنگجوی عاجی» ثبت کرده بود. این مهره شطرنج قرون‌ وسطایی بعدها به خانوداه این مرد به ارث رسید.

این مهره متعلق به قرن سیزدهم، «جنگجو»‌ اولین مهره از مجموعه مهره‌های شطرنج «لوئیس»‌ است که به مزایده گذاشته شد. پیش‌بینی شده بود این اثر ۶۰۰ هزار تا یک میلیون پوند به فروش برسد.

مهره‌های شطرنج «لوئیس» که به عنوان مشهورترین مهره‌های شطرنج جهان شناخته می‌شوند،‌ از قرن سیزدهم در جزیره «لوئیس» در نزدیکی مجمع‌الجزایز «هبرید» مدفون شده بودند تا این‌که در نهایت در سال ۱۸۳۱ کشف شدند.

این مهره‌های شطرنج  که احتمالا در «‌نروژ» ساخته شده‌اند، به عنوان یکی از مهم‌ترین نمادهای تمدن اروپایی شناخته می‌شوند و یکی از بزرگ‌ترین جاذبه‌های موزه ملی اسکاتلند واقع در «ادینبورگ» محسوب می‌شوند.

«‌الکساندر کادار»‌ سرپرست مجسمه‌ها و آثار هنری سراسر جهان «ساتبیز» می‌گوید، زمانی که مطلع شدم این خانوده چنین اثر باارزشی را در اختیار دارد انگشت به دهان ماندم.

«کادار» که یک سال به بررسی این مهره پرداخته است، بیان می‌کند: «این یکی از هیجان‌انگیزترین کشفیات تمام دوران حرفه‌ای من محسوب می‌شود.»

 
اخبار مرتبط

بیشترین بازدید