جمعه 31 فروردین 1403
خانهخبررویدادهاکتابی برای آموزش صلح و دوستی به کودکان

کتابی برای آموزش صلح و دوستی به کودکان


کتاب «گربه چه مهربان شده!» نوشته فرهاد حسن‌زاده به تازگی منتشر شده است.

به گزارش رتبه آنلاین، این نویسنده ادبیات کودک و نوجوان درباره این کتاب به ایسنا، گفت: چهار سال پیش آقای خسرونژاد پروژه‌ای را با عنوان «داستان‌های صلح و دوستی» تعریف کرده و  قرار بود حدود ۱۰ کتاب تألیفی و چند کتاب ترجمه با این عنوان چاپ شود. با نویسندگان دیگری هم درباره این موضوع صحبت کرده‌ بودند و آن‌هایی که من یادم هست آقای عموزاده خلیلی،  آقای اکبرپور و آقای احمدرضا احمدی بودند که قرار بود در این مجموعه کار داشته باشند.

او درباره  اهمیت موضوع این مجموعه اظهار کرد: ریشه بسیاری از مشکلاتی که آدم‌ها در بزرگسالی دارند به تربیت دوران کودکی آن‌ها و فرهنگ غالب بر آن جامعه بازمی‌گردد. متأسفانه در کشور ما فرهنگ غالب، فرهنگ برخورد مسالمت‌آمیز با مسائل نیست و خشونت‌گرایی در میان مردم و برخورد قهرآمیز با مسائل وجود دارد. این در حالی که قصه‌های کهن ما سرشار از داستانی‌هایی است که شخصیت‌های آن به صورت مسالمت‌آمیز مسائل خود را حل می‌کنند. فکر می‌کنم جای این نوع قصه‌ها در ادبیات ما خالی است و هرچه بیشتر باشد و  بچه‌ها با این فرهنگ خو بگیرند، در بزرگسالی خیلی بهتر می‌توانند با  انسان‌های دیگر گفت‌وگو داشته باشند و مسائل خود را حل کنند.

حسن‌زاده با اشاره به تأخیر در انتشار این‌ کتاب‌ بیان کرد:  از  زمان مصوب برای چاپ این کتاب حدود چهار سال می‌گذرد. ناشر دلیل تأخیر را آماده نبودن کتاب‌های نویسندگان دیگر  عنوان کرده است که دلیل قانع‌کننده‌ای نیست و حتما نباید کتاب‌ها با هم چاپ شود. ممکن است کتاب‌های یک مجموعه جداگانه و پشت هم منتشر شود.

«گربه چه مهربان شده!» نوشته فرهاد حسن‌زاده با تصویرگری غزاله بیگدلو در واحد کودک و نوجوان انتشارات علمی و فرهنگی «پرنده آبی» منتشر شده است.

در نوشته پشت جلد کتاب می‌خوانیم: هیچ کس خانه نبود.

گربه نگاه انداخت به ماهی‌های قرمز تنگ.

نگاه‌ انداخت به پرنده‌های باغچه.

نگاه انداخت به موش‌های انباری.

اولش همه ترسیدند  و از ترس لرزیدند.

اما گربه با آن‌ها کاری نداشت و این خیلی عجیب بود!

چرا گربه مهربان شده بود؟!

همچنین در معرفی این کتاب به قلم مرتضی خسرونژاد – دبیر مجموعه صلح و دوستی – می‌خوانیم: مجموعه صلح و دوستی شامل ۹ کتاب تصویری ترجمه و ۷ کتاب تصویری تألیفی است. برای ساخته شدن این مجموعه گروهی از برجسته‌ترین تصویرگران و نویسندگان ادبیات کودک ایران و جهان گردهم آمده‌اند تا بهترین‌های خویش را برای کودکان بیافرینند. همه مربیان، آموزگاران، کتابداران و مادران و پدران می‌توانند با اطمینان کامل این مجموعه را در اختیار کودکان قرار دهند. مربیانی که به کار آموزش تفکر (فلسفی، خلاق و انتقادی) مشغول‌اند محتوای این آثار را بهترین موضوع برای بحث در گروه‌های آموزشی خویش خواهند یافت.

در جهانی که هر لحظه از سوی جنگ‌طلبان تهدید به نابودی می‌شود و هر لحظه از هر گوشه آن آتش جنگ و ویرانی زبانه می‌کشد آموزش صلح به کودکان ضروری‌ترین هدف برای دست‌اندرکاران هنر، ادبیات و تعلیم و تربیت است. شاید از این رهگذر فردایی بهتر در انتظار کودکان و نوجوانان ایران و جهان باشد.

دیگر کتاب‌های این مجموعه عبارت‌اند از: «اژدهای بدجنسی که چشم‌هایش آستیگمات بود/نبود!»، «بارلی بادکنک‌فروش»، «خانه دیوانه»، «خداحافظ ماه»، «تکه ابر، شاخه نرگس»، «مسافر کوچولو»، «لانه اردک»، «چرا جنگ هرگز فکر خوبی نیست»، «گوش‌بزرگ‌ها و گوش‌کوچیک‌ها»، «فاتحان»، «دو سرباز»، «آشتی و آشِ تی»، «سازدهنی»، «شلیک به ستاره‌ها» و «بازی جنگ».

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید