پنج‌شنبه 9 فروردین 1403
خانهخبرخواندنی‌هابیماری ناشناخته اما رو به فزونی!

بیماری ناشناخته اما رو به فزونی!


استرس، اضطراب و نگرانی از مشخصه‌های زندگی امروز و منشأ بروز بسیاری از بیماری‌ها همچون ام اس است. بیماری ام اس (مولیتپل اسکلروزیس) یکی از شایع‌ترین بیماری‌های سیستم اعصاب مرکزی در مغز و نخاع است و گلبول‌های سفید که نقش دفاع از بدن را به عهده دارند، به دلایل نامشخصی، به اشتباه به غلاف‌های عصبی در سیستم عصب مرکزی، به عنوان یک عامل بیگانه، حمله‌ور شده و بیماری آغاز می‌شود.

علامت‌های شایع این بیماری اختلال‌های بینایی شامل تاری دید، دو بینی، حرکات غیرارادی و سریع چشم و به ندرت از دست دادن کامل بینایی، سرگیجه، ضعف و کرختی اندام‌ها، اختلال در حرکات موزون، اختلال‌های حسی شامل گزگز، سوزش، بی حسی و درد است.

به گزارش رتبه آنلاین، اصغر بیاتی، متخصص مغز و اعصاب و ستون فقرات در چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: یکی از بیماری‌های سیستم اعصاب مغز و نخاع، بیماری ام اس است که در آن غلاف اعصاب دچار التهاب و باعث اختلال در هدایت سریع پیام‌های عصبی می‌شود.

وی افزود: در این بیماری نواحی بسیاری از مغز و نخاع به صورت لکه‌هایی ملتهب می‌شود به همین علت این بیماری تحت عنوان اسکلروز متعدد یا به طور مخفف ام اس نامیده می‌شود.

بیاتی، ضعف حرکتی اندام‌ها، سرگیجه و لرزش، کاهش دید و دوبینی، افسردگی، اختلال در حافظه و مشکلات مثانه و روده از جمله تکرر ادرار و یبوست را از علائم شایع این بیماری دانست و گفت: در این بیماری، اندام‌های حسی و حرکتی دچار اختلال می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه علت اصلی این بیماری هنوز نامشخص است، تصریح کرد: مجموعه‌ای از عوامل ژنتیکی و محیطی در ابتلاء به این بیماری مؤثر هستند.

این متخصص مغز و اعصاب، سن شایع بروز این بیماری را سنین ۲۰ تا ۴۰ سالگی دانست و خاطرنشان کرد: احتمال انتقال ام اس از مادر مبتلا به فرزندان دو تا چهار درصد است.

معصومه معمارزاده دبیر انجمن بیماری‌های خاص چهارمحال و بختیاری نیز اظهار کرد: در حال حاضر تعداد بیمارانام اس شناخته شده در استان یک هزار و ۵۴۰ نفر است.

وی افزود: از لحاظ جمعیت، چهارمحال و بختیاری رتبه دوم کشوری را در زمینه ابتلاء به بیماری ام اس داراست که ۸۰ درصد از این بیماران خانم‌های زیر ۳۰ سال و مابقی آقایان هستند.

معمارزاده گفت: از یک هزار و ۵۴۰ بیمار، حدود ۷۰۰ نفر در برترین شرایط زندگی به سر می‌برند و تعداد این بیماران رو به افزایش است.

وی بیان کرد: یکی از مشکلات انجمن ناشناخته بودن بیماری ام اس در میان افراد بوده که متأسفانه از سوی متولیان امر هیچ‌گونه اقدامی انجام نگرفته است، همچنین اطلاع رسانی دقیقی در خصوص این بیماری صورت نگرفته است.

دبیر انجمن بیماری‌های خاص استان تاکید کرد: داروهای بیماران ام اس مخصوصاً داروهای خارجی بسیار گران و کمیاب هستند و داروهای ایرانی که بعضاً توسط پزشک برای این افراد تجویز می‌شود در مقاطع زمانی مختلف تغییر و با تناقض قیمت خریداری می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: خدماتی که به بیماران ام اس در چهارمحال و بختیاری به نسبت دیگر استان‌ها ارائه می‌شود بسیار اندک است، بنابراین لازم است متولیان امر تمهیداتی در این خصوص بیندیشند.

گزارش از: زهرا صفری دهکردی

 

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید