شنبه 1 اردیبهشت 1403
خانهخبراجتماعی و شهری«خانم قشنگ»‌ها مهمان کرجی‌ها شده‌اند

«خانم قشنگ»‌ها مهمان کرجی‌ها شده‌اند


چند روزی است شاهد پرسه‌های گروهی نوعی پروانه در کرج و مناطق مختلف استان البرز هستیم، این پروانه که «خانم قشنگ» نام دارد در عین حالی که جلوه خاصی به شهر داده اما نگرانی‌هایی هم به وجود آورده است ولی منابع طبیعی می‌گوید این پروانه هیچ خسارت و آسیبی به مزارع و محصولات کشاورزی وارد نمی‌کند.

به گزارش رتبه آنلاین، بهرام بهرامی‌رشید کارشناس گیاه‌پزشکی منابع طبیعی البرز در گفت و گو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: این نوع پروانه که با نام «خانم قشنگ» یا «خانم رنگی» معروف است حتی جزو آفات درجه سه نیز محسوب نشده و هیچ آسیبی به مزارع و محصولات کشاورزی وارد نمی‌کند.

وی گفت: آفات درجه یک آفاتی هستند که همیشه در مقابل آنها سمپاشی انجام می‌دهیم، آفات درجه دو فرصت طلب هستند و اگر شرایط مهیا نباشد، حمله نمی‌کنند و آفات درجه سه هم بی آزار هستند و صرفاً در شرایط خاص خسارت زا هستند.

وی با اشاره به دلیل ازدیاد جمعیت این حشره در بهار امسال ادامه داد: شرایط مساعد آب و هوایی، بارندگی مناسب و پوشش مناسب گیاهی در عرصه‌های طبیعی استان باعث شده تخم گذاری این حشره در بهار امسال زیاد شود.

بهرامی‌رشید عنوان کرد: سیکل زندگی این نوع پروانه هر سه هفته یک بار تکمیل می‌شود؛ جمعیت اولیه این حشره به دلیل پوشش گیاهی مناسب خوب تغذیه کرده و تخم‌گذاری کرده ‎اند.

این کارشناس منابع طبیعی خاطرنشان کرد: با گرم شدن هوا و خشک شدن علوفه و ضعیف شدن پوشش گیاهی، کم کم غذای پروانه‌ها کم می‌شود و به مرور زمان جمعیت آنها کاهش پیدا می‌کند.

بهرامی اضافه کرد: هرسال در یک بازه زمانی مشخص (فصل بهار) جمعیت این نوع پروانه زیاد می‌شود و با کاهش شرایط مناسب زیستی، جمعیت آنها متعادل می‌شود.

کارشناس گیاه پزشکی منابع طبیعی البرز گفت: دما، رطوبت و تغذیه سه عامل مهم برای رشد همه گونه‌های حشرات است که امسال این شرایط مهیا بود. امسال دامنه غذایی این پروانه‌ها که همه چیزخوار محسوب می‌شود بالا رفته بود و همین افزایش جمعیت آنها را به دنبال داشت.

وی بیان کرد: برخی پروانه‌ها توان تغذیه بالایی دارند مثل پروانه ابریشم که در زمان لاروی ۲۵ برابر وزن خود غذا می‌خورد ولی پروانه خانم قشنگ تغذیه بالایی ندارد و خطری برای محصولات کشاورزی به دنبال ندارد.

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید