جمعه 10 فروردین 1403
خانهتجارتاصناف و اتاق‌هاکمیته بازرگانی مشترک ایران و اتریش تشکیل می‌شود

کمیته بازرگانی مشترک ایران و اتریش تشکیل می‌شود


رئیس اتاق بازرگانی شیراز معتقد است با وجود حمایت سیاسی اروپا از برجام، در حوزه اقتصادی کارهای زیادی برای انجام دادن باقی مانده است و در این زمینه تشکیل کمیته‌های مشترک بازرگانی می‌تواند راه حلی برای برون رفت از این فضا باشد.

به گزارش رتبه آنلاین، جمال رازقی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: همانطور که از نخستین روزهای خروج آمریکا از برجام مطرح شد، اتحادیه اروپا از حفظ این توافق بین‌المللی حمایت می‌کند و در عرصه‌های سیاسی بارها اعلام کرده که طرفدار باقی ماندن برجام است اما با توجه به مشکلاتی که تحریم‌های یک جانبه علیه ایران ایجاد کرده فعالیت در حوزه اقتصادی با اما و اگرهایی مواجه است.

به گفته وی با توجه به ساختار اقتصادی حاکم بر اروپا بخش قابل توجهی از شرکت‌ها و فعالان اقتصادی فعال در این اتحادیه مجزا و مستقل از دولت به شمار می‌روند و از این رو حمایت‌های سیاسی صرف نمی‌تواند به بهبود شرایط اقتصادی کمک کند. ایران در رابطه با این اقدامات اعتراض‌های به حقی داشته که اروپا باید در رابطه با آنها برنامه‌هایی جدید ارائه کند.

رئیس اتاق بازرگانی شیراز با اشاره به حضور سفیر اتریش در این شهر، توضیح داد: خوشبختانه در جریان جلسات مشترک برگزار شده ما توانستیم بخشی از خواسته‌های فعالان اقتصادی ایران را به این طرف اروپایی ارائه کنیم و راه‌کارهایی برای حل این مشکلات در دستور کار قرار گیرد.

رازقی ادامه داد: اتریش از سال‌ها پیش همکاری با ایران در بخش‌های مختلف اقتصادی را ادامه داده و امروز در شیراز نیز طرح‌هایی مشترک در جریان است.

به گفته وی برای توسعه فعالیت‌های اقتصادی و همکاری‌های دو طرف باید زیرساخت‌های لازم فراهم شود و با وجود تحریم‌ها راه‌هایی برای مشارکت میان طرفین شکل بگیرد.

رئیس اتاق بازرگانی شیراز با بیان اینکه به منظور نزدیک کردن دیدگاه‌ها هماهنگی‌های ابتدایی برای راه‌اندازی یک کمیته بازرگانی و اقتصادی مشترک انجام شد، در این رابطه توضیح داد: با توجه به تاکید دو طرف بر لزوم بررسی تمام راه‌کارهای موجود بنا شد این کمیته با حضور وابسته اقتصادی سفارت اتریش و دو نفر از اعضای هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تشکیل و تلاش می‌کند به راه حل‌هایی دست یابد که در مسیر دور زدن تحریم‌ها به کار گرفته شوند.

از اردیبهشت ماه سال گذشته که ترامپ خروج آمریکا از برجام را اعلام کرد، با وجود اعلام حمایت اروپا از این توافق، هنوز بسیاری از خواسته‌های ایران از این رابطه تأمین نشده است.

ایران چند روز قبل اعلام کرد که اجرایی شدن بخشی از تعهدات خود در برجام را برای یک مدت مشخص متوقف می‌کند تا اروپا در مسیر اجرایی شدن برجام اقدامات مشخص و محسوس را اجرایی کند.

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید