پنج‌شنبه 30 فروردین 1403
خانهتصویرخواننمایش گنجینه فرعون طلایی در پاریس + تصاویر

نمایش گنجینه فرعون طلایی در پاریس + تصاویر

گنجینه فرعون طلایی

نمایشگاه «گنجینه فرعون طلایی» که قرار است به کشورهای مختلف جهان سفر کند، این‌بار در پاریس و در گالری «Grande Halle de la Villette» به نمایش گذاشته شده است.

به گزارش رتبه آنلاین از ایسنا و به نقل از فرانس ۲۴، از آن جایی که نمایشگاه «گنجینه فرعون طلایی» در پاریس یکی از مقاصد تور خارج از خانه آثار باستانی مقبره فرعون نامدار مصر باستان پیش از انتقال دائمی آن به موزه بزرگ قاهره است، این روزها توجه همه را به خود جلب کرده است. این نمایشگاه با نزدیک شدن به صدمین سالگرد کشف مقبره «توت عنخ آمون» آغاز به کار کرده و آثار باستانی که در مقبره این فرعون برای زندگی پس از مرگش قرار داده شده بود را به نمایش عموم می‌گذارد.

نمایشگاه «گنجینه فرعون طلایی» که بزرگترین نمایشگاه فرعون «توت عنخ آمون» است بیش از ۱۵۰ اثر را برای عموم به نمایش می‌گذارد. ۶۰ اثر باستانی این مجموعه تاکنون هرگز از مصر خارج نشده بودند.

در میان آثار نمایشی، تابوت طلایی که بدن مویایی شده «توت عنخ آمون» در آن قرار داشت و مجسمه طلایی که متخصصان معتقدند چهره‌ای از «توت عنخ آمون» را به نمایش می‌گذارد نیز دیده می‌شوند. حلقه‌های نفیسی که در انگشتان «توت عنخ آمون» کشف شده بود در کنار جواهرات فراوانی که بدن او را مزین کرده بودند و صندل‌هایطلایی که در مقبره او قرار داشتند نیز در این نمایشگاه دیده می‌شوند. این نمایشگاه اطلاعات جدیدی درباره دودمان «توت عنخ آمون» به کمک بررسی‌های انجام شده بر مومیایی ۳۳۰۰ ساله فرعون طلایی در اختیار بازدیدکنندگان قرارمی‌دهد.این آثار باستانی که در کنار مقبره «توت عنخ آمون» قرار داشتند در سال ۱۹۲۲ و توسط باستان شناس بریتانیایی «هاوارد کارتر» کشف شدند.

«هاوارد کارتر» باستان شناس و مصر شناس بریتانیایی تمام زندگی خود را وقف جست‌وجو برای پیدا کردن مقبره‌یتوتنخامون کرده است. وی در پایان جنگ جهانی اول، نخستین کسی بود که توانست مقبره «توت عنخ‌آمون» را کشف کند. «کارتر» در ششم نوامبر سال ۱۹۲۲ موفق به کشق مقبره «توت عنخ آمون» مهم‌ترین مقبره کشف شده از فراعنه مصر شده که بیش از سه هزار سال از مرگ وی می‌گذرد.

«توت عنخ آمون» از مشهورترین پادشاهان مصر باستان و فرزند «نفرتی‌تی» و «آخن‌آتون» است که در سن ۱۰ سالگی به تخت نشست. او تنها ۹ سال پس از آن زنده ماند و تا سال ۱۳۲۴ پیش از میلاد پادشاهی کرد و در طول دوران پادشاهی‌اش تلاش زیادی برای بازگداندن مذهب چندخدایی آغاز کرد، تلاش‌هایی که با انقلاب پدرش «آخناتون» و تثبیت یکتاپرستی در مصر بی‌نتیجه ماند.

این نمایشگاه از بیست و سوم مارس آغاز به کار کرده و تا پانزدهم سپتامبر به کار خود ادمه خواهد داد.

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید