پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403
خانهخبراجتماعی و شهریدردهایی که کمر تولیدکنندگان گُل در کهگیلویه و بویراحمد را شکست

دردهایی که کمر تولیدکنندگان گُل در کهگیلویه و بویراحمد را شکست


رئیس اتحادیه گلخانه داران استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: برای صادرات گُل رایزنی‌هایی انجام دادیم اما بعلت بالا بودن هزینه حمل هوایی منصرف شدیم.

به گزارش رتبه آنلاین، سید امیر حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، افزود: حدود 40 واحد گلخانه تولید گُل رُز به مساحت 15 هکتار در این استان فعال هستند که در 40 تا 50 رنگ گل تولید می کنند.

وی اظهار کرد: این تعداد گلخانه بعلت مشکل نهاده به سختی فعالیت می کنند چرا که همه گلخانه ها بدون خاک (هیدروپونیک) هستند که باید روزانه چند بار آبیاری همراه با غذا شوند.

رئیس اتحادیه گلخانه داران استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: کودی که در گلخانه های تولید گُل استان استفاده می شود خارجی و وارداتی است که متاسفانه در این زمینه با مشکل مواجه شده ایم و یا قیمت هر کیلوگرم بیش از چند برابر قیمت قبل به دست ما می رسد که این مساله کمیت و کیفت تولید را تحت تاثیر قرار داده است.

حسینی تصریح کرد: کارخانه های داخلی تولید کننده، کود مورد نیاز گلخانه را باید با کیفیت تولید کنند تا بتوانیم از آنها خریداری و استفاده کنیم.

وی ادامه داد: از ابتدای سال 98 تاکنون وضعیت بازار گُل در این استان مناسب نیست و در شرایط سختی به سر می بریم و نداشتن صادرات، اشباح شدن بازار و مصرف کم نیز این مشکلات را دوچندان کرده است.

رئیس اتحادیه گلخانه داران استان کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: گُل تولیدی استان کهگیلویه و بویراحمد به بازار استان تهران ارسال می شود. صنعت گل در استان برای 1000نفر اشتغالزایی ایجاد کرده است.

حسینی بیان کرد: سرانه مصرف گل در استان کهگیلویه و بویراحمد یک تا دو شاخه و در ایران هفت هشت شاخه به ازای هر ایرانی است در حالی‌که این میزان در کشورهای پیشرفته به ۱۵۰ شاخه به صورت میانگین می‌رسد و همین مسئله نشان می‌دهد که بازار گُل در کشور و این استان مناسب نیست و اگر وضعیت و قیمت آن اصلاح شود قطعاً چرخه تولید این محصولات نیز بهبود پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه قیمت هر شاخه گُل از عمده فروشی تا گُل فروشی خیلی تفاوت دارد، تصریح کرد:  قیمت هر شاخه گُل از بصورت عمده فروشی 1000تا 3000تومان است در حالی که در گُل فروشی های استان 5 تا 6 هزار تومان است و در تهران زیر 10 هزار تومان نیست که با این وجود سود اصلی گُل را دلالان و واسطه ها می برند.

رئیس اتحادیه گلخانه داران استان کهگیلویه و بویراحمد در رابطه با راهکار برای رفع این مشکل افزود: باید تولیدکنندگان گُل پایانه عرضه گُل از تولید به مصرف در سطح استانها داشته باشند تا این مشکل رفع و دست دلالان و سودجویان قطع شود.

حسینی با بیان صادرات گُل از این استان نداشته ایم، اظهار کرد: این وضعیت مربوط به امسال و پارسال نیست بلکه تاکنون بعلت بالا بودن قیمت تمام شده و هزینه حمل هوایی صادراتی نداشته ایم.

وی با بیان اینکه با کشور قطر برای صادرات گُل رایزنی های انجام دادیم اما بعلت بالابودن هزینه حمل هوایی منصرف شدیم، تاکید کرد: هزینه حمل هوایی 90کیلوگرم گُل از کشورمان به کشور قطر سه میلیون تومان شده بود در حالی که هزینه حمل گُل از برخی کشورهای آمریکای لاتین و آفریقا با هواپیما به کشورهای حاشیه خلیج فارس پایین تر از این میزان است.

رئیس اتحادیه گلخانه داران استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه بانک‌ها مصوبات دولت برای تولیدکنندگان را عملی نمی کنند، گفت: بانک‌ها باید به شکلی با تولیدکنندگان عمل کنند که منجر به رونق تولید شود نه اینکه به مصوبات دولت به نفع تولیدکنندگان عمل نکنند و تنها مصوباتی که به نفع خودشان است را اجرایی کنند و کمر تولیدکنندگان با این کار شکست.

حسینی با بیان اینکه بانک‌ها اقساط تولیدکنندگان را به نرخ روز استمهال کنند، بیان کرد: تسهیل قوانین الزام بانکها به همکاری با تولیدکنندگان و رفتار و قوانین متناسب با شعار سال که رونق تولید است می تواند موفقیت و پیروزی کشور را در جنگ اقتصادی رقم بزند.

وی اضافه کرد: گلخانه داران استان برای واردات کود مشکل دارند که انتظار داریم ارز دولتی به اتحادیه داده شود تا بتواند کود و بذر مورد نیاز را وارد و بین تولیدکنندگان توزیع کند تا واسطه ها و دلالان از این چرخه حذف شوند.

طبق آخرین آمار ارائه شده از سوی مسئولان جهادکشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد سالانه بالغ بر ۲۱ میلیون گُل رز شاخه بریده از گلخانه های استان برداشت می‌شود.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید