شنبه 1 اردیبهشت 1403
خانهیادداشتآشوب و بحران واقعی کجاست؟

آشوب و بحران واقعی کجاست؟

علیرضا حاتمی فر|

امروزه ما با تكنولوژي ها و نوآوري هاي مخرب رو به رو هستيم. همانطور كه كسب و كارهاي اينترنتي نظير اسنپ و تپ سي با ورودشان به بازار كسب و كاري به نام تاكسي تلفني را درنورديدند. اين مسير ادامه خواهد داشت و كسب و كارهاي نوين جاي خيلي از فعاليت هاي سود آور ديگر را خواهند گرفت و اين وضعيت در حال توسعه است. البته اين تحولات فقط صرفا در حوزه IT نمي باشد. خودوهاي هوشمند، اينترنت اشياء و خيلي كالاها و محصولات فيزيكي ديگر نيز در حال توسعه و تحول هستند.

شايد ديگر داشتن سرقفلي يك حجره در بازار كه امروز چندين ميليارد مي ارزد، تا چند سال ديگر هيچ ارزشي نداشته باشد. شايد تا چند سال ديگر با ورود خودروهاي هوشمند ديگر نيازي به داشتن گواهينامه نباشد. شايد دوركاري ها باعث شود كه ساختمان شركت ها بسيار كوچك شوند و پس نبايد از سقوط ارزش ملك در آينده تعجب كنيم. شايد امروز كسي اين اتفاقات را باور نداشته باشد. اما قطعا اين مسير طي خواهد شد و شايد ديگر ملك سرمايه ارزشمندي نباشد. در آن روزگار برندها و فناوري اطلاعات و هوش كسب وكار(BI) ارزش خواهد بود. اينها همه نمونه هايي از پيش بيني هاي آينده است. پس ما بايد به دنبال پيش بيني هاي دور و نزديك باشيم تا همواره بحران زده باقي نمانيم.
بايد بدانيم كه چشمه هاي اصلي توليد بحران در جامعه امروزي و قرن حاضر سرعت بالاي تكنولوژي است، سرعت انتقال اطلاعات و تغييرات شديد زيست محيطي است. تغييرات اقليمي به قدري است كه احتمال دارد امنيت غذايي خيلي از كشورها به خطر بيافتد. ساختمان سازي ها تغيير كند. اجبارا مسير تكنولوژي هاي توليد انرژي تغيير كند. شايد ديگر قبض و آبونمان برق معني نداشته باشد و هر ساختماني برق و انرژي خودش را توليد كند. آنگاه خيلي از صنايع مربوطه دچار بحران مي شوند. همانطور كه صنعت چاپ تحت تاثير IT قرار گرفته و در خيلي از بخش ها ديگر موضوعيتي ندارد. كتابهاي الكترونيك، قبض هاي كاغذي گزارشهاي كاغذي و … همگي بخشي از صنايع تهديد شده و دچار بحران اين عصر هستند. در عوض اين تغييرات به سمت نوآوري و تولد كسب و كارهاي جديدي خواهد رفت كه تا كنون نبوده. همانطور كه خيلي از كسب و كارهاي امروزي در 200 سال پيش و حتي 20 يا 15 سال پيش نبوده اند.
بايد توجه داشته باشيم كه عمر كاربري تكنولوژي ها به شدت پايين آمده و همواره درحال تغييرند. لذا سرمايه گذاري ها بايد در دوره هاي كوتاه مدت به سود آوري برسند و تا قبل از كهنه شدن بتوانند منافع ذينفعان خود را تامين و پله اي براي نوآوري جديد بعدي شوند. در اين دوران نقش R&D، علوم بازاريابي، BI(Business intelligence) و علوم آينده پژوهي بسيار مهم و با ارزش خواهد شد.
اين تخصص ها ديدبانهاي شركت ها و سازمان ها براي ورود به عرصه هاي جديد و گرفتار نشدن در گردابها و طوفانهاي كسب و كار هستند.

منبع: کانال مدیران نامدار ایران

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید