جمعه 10 فروردین 1403
خانهخبراجتماعی و شهری10 شهر میزبان 551 میلیارد دنیا

10 شهر میزبان 551 میلیارد دنیا

از بین 2153 نفری که بر اساس گزارش نشریه فوربس در اوایل سال 2019 بیش از 1 میلیارد دلار ثروت داشته‌اند، 551 نفر ساکن تنها 10 شهر هستند.

افرادی که میلیاردها دلار ثروت دارند، می‌توانند هر شهر و هر کشوری را برای زندگی انتخاب کنند اما گزارش اخیر نشریه فوربس حاکی از این است که بسیاری از میلیاردرهای جهان در چند شهر خاص اقامت دارند.

از بین 2153 نفری که بر اساس گزارش نشریه فوربس در اوایل سال 2019 بیش از 1 میلیارد دلار ثروت داشته‌اند، 551 نفر ساکن تنها 10 شهر هستند. میلیاردرهای ساکن این 10 شهر مجموعاً 2.3 تریلیون دلار ثروت دارند؛ رقمی که از تولید ناخالص داخلی کشور ایتالیا (هشتمین کشور جهان از لحاظ اندازه اقتصاد) بیشتر است.

در بین 10 شهر برتر فهرست نشریه فوربس، نام 3 شهر چینی دیده می‌شود: پکن در رتبه چهارم، شانگهای در رتبه ششم و شنژن در رتبه هشتم. در واقع چین از این لحاظ (تعداد شهرهای حاضر در فهرست نشریه فوربس) بالاتر از همه کشورهای جهان قرار گرفته است. سه شهر چینی پکن، شانگهای و شنژن مجموعاً 145 میلیاردر را در خوی جای داده‌اند. اگرچه تعداد میلیاردهای ساکن این سه شهر در مقایسه با سال گذشته کاهش یافته است اما آنها همچنان حدود 45 درصد از کل میلیاردهای چین را شامل می‌شوند.

در سال گذشته نیز دقیقاً همین 10 شهر در بین شهرهای برتر نشریه فوربس از لحاظ تعداد میلیاردرها جای گرفته بودند اما رتبه برخی از این شهرها کم و بیش دچار تغییر شده است. مثلاً شهر سان‌فرانسیسکو در سواحل غربی آمریکا که سال گذشته در رتبه دهم این فهرست جای داشت، امسال به رتبه هفتم صعود کرده است و در عوض شهر بمبئی هند از رتبه هفتم به رتبه دهم تنزل یافته است. این دو شهر بیشترین تغییر رتبه را فهرست نشریه فوربس داشته‌اند.

بر اساس گزارش نشریه فوربس، این 10 شهر از لحاظ تعداد میلیاردرها در صدر شهرهای جهان قرار دارند:

10. شهر بمبئی در هند

تعداد میلیاردها: 37 نفر با مجموع ثروتی معادل 184.4 میلیارد دلار

ثروتمندترین فرد: «موکش آمبانی» مدیرعامل و سهامدار عمده شرکت خوشه‌ای ریلاینس (50 میلیارد دلار ثروت)

بمبئی احتمالاً گران‌ترین اقامتگاه جهان را در خود جای داده است؛ قصر 27 طبقه موکش آمبانی که ارزش آن 1 میلیارد دلار برآورد می‌شود. بمبئی که پرجمعیت‌ترین شهر هند به شمار می‌رود، تنها شهری در هند است که نامش در این فهرست جای گرفته است.

9. شهر سئول در کره جنوبی

تعداد میلیاردرها: 38 نفر با مجموع ثروتی معادل 99.9 میلیارد دلار

ثروتمندترین فرد: «لی کان هی» رئیس هیئت‌مدیره شرکت سامسونگ (16.9 میلیارد دلار ثروت)

همه میلیاردرهای کره جنوبی به‌جز یک نفر ساکن شهر سئول هستند. ثروتمندان کره جنوبی کنترل شرکت‌های عظیمی همچون سامسونگ و هیوندای را در اختیار دارند. از طرفی پنج نفر از میلیاردرهای شهر سئول در حوزه تولید بازی‌های آنلاین فعالیت می‌کنند. کره جنوبی چهارمین بازار بزرگ این بازی‌ها در جهان به شمار می‌رود.

8. شهر شنژن در چین

تعداد میلیاردرها: 39 نفر با مجموع ثروتی معادل 190.5 میلیارد دلار

ثروتمندترین فرد: «ما هواتنگ» مدیرعامل و رئیس هیئت‌مدیره هلدینگ تنسنت (38.8 میلیارد دلار ثروت)

شنژن در نزدیکی مرز چین و هنگ‌کنگ، از همان آغاز اصلاحات اقتصادی چین در دهه 1980 میلادی به‌عنوان یک منطقه ویژه اقتصادی در نظر گرفته شده بود و این شهر اکنون یک قطب اقتصادی و گردشگری به شمار می‌آید. همه میلیاردهای این شهر جزو میلیاردهای خودساخته هستند یعنی هیچ‌یک از آنها ثروتشان را به ارث نبرده‌اند. مثلاً «هوی کا یان» دومین ثروتمند بزرگ این شهر قبل از راه‌اندازی کسب‌وکار خود در حوزه املاک و مستغلات، به مدت 10 سال تکنسین یک کارخانه بود.

7. شهر سان‌فرانسیسکو در آمریکا

تعداد میلیاردرها: 42 نفر با مجموع ثروتی معادل 109.2 میلیارد دلار

ثروتمندترین فرد: «داستین مسکوویتز» از پایه‌گذاران شرکت فیس‌بوک (11.1 میلیارد دلار ثروت)

سان‌فرانسیسکو که به‌عنوان قلب و کانون انقلاب فناوری‌های پیشرفته در آمریکا شناخته می‌شود، مؤسسان شرکت‌های بزرگی همچون اوبر، ایر بی‌ان‌بی و پینترست را در خود جای داده است. رشد روزافزون شرکت‌های متولدشده در عصر دیجیتال، سان‌فرانسیسکو را به گران‌ترین شهر آمریکا بدل ساخته است.

6. شهر شانگهای در چین

تعداد میلیاردها: 45 نفر با مجموع ثروت 110.7 میلیارد دلار

ثروتمندترین فرد: «کالین هوانگ» مؤسس شرکت تجارت الکترونیک پین‌دودو (13.5 میلیارد دلار ثروت)

همچنان که تجارت الکترونیک در جهان به‌صورت جهشی رشد می‌کند، ثروت افرادی مانند کالین هوانگ نیز به‌سرعت افزایش می‌یابد. استقبال روزافزون مصرف‌کنندگان از خریدهای اینترنتی، بازار تجارت الکترونیک و تحویل بسته‌های اینترنتی را به اوج رونق رسانده است. شانگهای به‌عنوان بزرگترین بندر جهان میزبان 5 شهر فعال در این حوزه است.

5. شهر لندن در انگلیس

تعداد میلیاردرها: 55 نفر با مجموع ثروتی معادل 226 میلیارد دلار

ثروتمندترین فرد: «میخائیل فریدمن» مؤسس روس‌تبار گروه سرمایه‌گذاری و بانکداری آلفا (15 میلیارد دلار ثروت)

لندن که تعداد هتل‌های پنج‌ستاره‌اش بیش از هر شهر دیگری در جهان است، سرزمین مقدس ثروتمندان جهان به شمار می‌رود. از بین 55 میلیاردر ساکن پایتخت انگلیس، تنها 20 نفر انگلیسی هستند و مابقی میلیاردرهای ساکن این شهر را ثروتمندانی از 23 کشور جهان شامل هند، ایسلند، روسیه، سوئد و … تشکیل می‌دهند که به دلایل مختلف ازجمله تمایل به پرداخت مالیات کمتر، انگلیس و لندن را برای سکونت و کسب‌وکار انتخاب کرده‌اند.

4. شهر پکن در چین

تعداد میلیاردرها: 61 نفر با مجموع ثروتی معادل 193.3 میلیارد دلار

ثروتمندترین فرد: «وانگ جیان‌لین» مؤسس و رئیس هیئت‌مدیره گروه توسعه املاک و مستغلات دالیان واندا (22.6 میلیارد دلار ثروت)

پکن محل زندگی دو کارآفرین و میلیاردر جوانی است که محصول عصر اینترنت هستند: «جیهان وو» 33 ساله که در حوزه استخراج ارزهای دیجیتال فعالیت می‌کند و «ژانگ یی‌مینگ» 35 ساله که در عرصه خدمات رسانه‌ای آنلاین حضور فعالی دارد. حوزه‌های فناوری و املاک و مستغلات جزو محبوب‌ترین حوزه‌ها در بین کارآفرینان شهر پکن محسوب می‌شوند و به ترتیب 17 و 12 میلیاردر را به فهرست میلیاردهای فوربس افزوده‌اند.

3. شهر مسکو در روسیه

تعداد میلیاردرها: 71 نفر با مجموع ثروتی معادل 336.5 میلیارد دلار

ثروتمندترین فرد: «لئونید میخلسون» مدیرعامل و رئیس هیئت‌مدیره شرکت گاز نوواتک (24 میلیارد دلار ثروت)

تقریباً 80 درصد از میلیاردرهای ساکن روسیه در پایتخت این کشور زندگی می‌کنند. جالب اینجاست که 5 نفر از میلیاردرهای ساکن شهر مسکو، از حدود یک سال قبل به دلایل مختلف از سوی وزارت خزانه‌داری آمریکا تحریم شده‌اند.

2. شهر هنگ‌کنگ در منطقه ویژه هنگ‌کنگ

تعداد میلیاردرها: 79 نفر با مجموع ثروتی معادل 355.5 میلیارد دلار

ثروتمندترین فرد: «لی کا-شینگ» مؤسس هلدینگ چونگ‌کونگ (31.7 میلیارد دلار ثروت)

بازار مسکن در هنگ‌کنگ پس از افت شدید بر اثر بحران جهانی سال 2008 بار دیگر رونق گرفت و در 10 سال اخیر به لطف سیاست‌های دولت این منطقه ویژه در محدود کردن عرضه مسکن، شاخص قیمت مسکن آن تقریباً 4 برابر شده است. 29 نفر از میلیاردرهای هنگ‌کنگ در بخش املاک و مستغلات فعالیت می‌کنند؛ بخشی که 57 درصد از فعالان اقتصادی هنگ‌کنگ (بر اساس نظرسنجی اخیر گروه خدمات مالی و بانکداری سیتی‌گروپ) انتظار دارند در سال جاری میلادی وارد رکود شود.

1. شهر نیویورک در آمریکا

تعداد میلیاردرها: 84 نفر با مجموع ثروتی معادل 469.7 میلیارد دلار

ثروتمندترین فرد: «مایکل بلومبرگ» مؤسس و مالک گروه رسانه‌ای بلومبرگ (55.5 میلیارد دلار ثروت)

نیویورک برای پنجمین سال متوالی در صدر فهرست شهرهایی که بیشترین میلیاردرهای جهان را در خود جای داده‌اند، قرار گرفته است. مجموع ثروت 84 فرد میلیاردر ساکن این شهر رقمی در حدود 470 میلیارد دلار برآورد می‌شود که از تولید ناخالص داخلی اتریش بیشتر است. نیویورک در سال 2015 مسکو را در این فهرست پشت سر گذاشت و از آن زمان تاکنون همواره جایگاه نخست را برای خود حفظ کرده است.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید