جمعه 10 فروردین 1403
خانهخبرکشف دو مقبره عظیم در شهر «الاقصر» مصر

کشف دو مقبره عظیم در شهر «الاقصر» مصر

سرباز مصری

دولت مصر از اکتشاف دو مقبره عظیم درکنار چندین اثر باستانی در نزدیکی شهر توریستی «الاقصر» که قدمتشان به بیش از 3 هزار سال پیش باز می‌گردد، خبر داد.

به گزارش رتبه آنلاین از ایسنا و به نقل از اجیپت اوریجینز، «مصطفی وزیری»‌ دبیرکل شورای عالی آثار تاریخی مصر بیان کرد یکی از مقبره‌های کشف شده  در این محل از بزرگ‌ترین مقبره‌های کشف شده در «الاقصر» محسوب می‌شود.

 این مقبره که در گورستان «ذراع ابوالنجا» در غرب «الاقصر» کشف شده است به دودمان هفدهم مصر باستان که در سال 1550 پیش از میلاد مسیح حکم‌فرمایی می‌کردند، بازمی‌گردد.

گفته میشود این مقبره متعلق به یک سرباز مصرباستان است. « ذراع ابوالنجا» گورستانی است که برای  دفن فراعنه دودمان هفدهم مصر باستان مورد استفاده قرار می‌گرفت. بسیاری از مقامات بلند مرتبه عصر پادشاهی نوین مصر(1550-1069 پیش از میلاد)، نیز در همین مکان دفن شده‌اند.

این اکتشاف توسط تیم باستان‌شناسی «امر نوبا»‌ صورت گرفته است. تیم باستان‌شناسی، این مقبره را در زمین‌های نزدیک گورستانی که زیر ویرانه‌ای ناشی از حفاری‌های بریتانیایی‌ها و فرانسوی‌ها در قرن نوزدهم پنهان شده بود، کشف کردند.  

این مقبره که به طور عمیق در یک تخته سنگ حفاری شده است، بزرگترین مقبره‌ی حفاری شده در تخته‌سنگ است که تاکنون در شهر باستانی «تبس» کشف شده است. نام سربازی که در این مقبره کشف شده است در کنار عنوان نظامی و غیر نظامی‌اش بر روی دو ستون رنگی به خط هیروگلیف نگاشته شده است.

این اکتشاف دومین کشف مهم از مقبره رهبران جنگی در سال های اخیر محسوب می‌شود. در سال 2018 نیز باستان‌شناسان موفق به کشف قهرمان جنگی شدند که در زمان دو فرعون به نام‌های «ستی یکم» و «رامسس دوم» خدمت می‌کرد.

اطلاعات کمی درمورد سرباز کشف شده اخیر وجود دارد. با این حال، با توجه به ابعاد و مکان مقبرهی او می‌توان فهمید که وی از اشخاص مهم عصر خود محسوب می‌شد. ممکن است این سرباز مورد لطف فرعون قرارگرفته باشد که در چنین مکان ارزشمندی که تنها برای اشراف‌زادگان فراهم شده بود،‌ دفن شده است.

این مقبره که شامل تعداد زیادی اتاق می‌شود، از 18 ورودی تشکیل شده است. این تعداد ورودی بیشترین تعدادی ورودی مقبره‌ است که تاکنون کشف شده است.

در کنار این مقبره، آثار باستانی بسیار زیادی نیز از جمله مجسمه‌های «اوشابتی» کشف شد. «اوشابتی» از مهم‌ترین ارکان مراسم خاکسپاری مصریان باستان بودند که به عنوان خدمتکاران زندگی پس از مرگ فرد تدفین شده مورد استفاده قرار می‌گرفتند. نقاب‌های خاکسپاری، یک پاپیروس شامل نوشته‌های هیروگلیف و تعدادی ظروف سنگی از جمله دیگر آثار کشف شده در این مقبره بودند.

مقبره این سرباز، احتمالا مهمترین مقبره‌ی کشف ‌شده یک فرد عادی در مصر باستان است. این اکتشاف می‌تواند در راستای کسب اطلاعات جنگی و نحوه حکومت عصر پادشاهی نوین مصر، مفید باشد. گمان می رود آثار باستانی بیشتری از این مقبره در آینده کشف شود.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید