چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403
خانهخبراقتصادیآنچه شد و آنچه باید شود

آنچه شد و آنچه باید شود

حمیدرضا طهماسبی پور- روزنامه نگار

4 دهه از انقلاب ایران گذشته است؛ انقلاب مردم ایران در سال 1357 هم اکنون در دهه پنجم حیات خود است . دهه‌ای که باید  دورانی برای بلوغ و باروری دستاوردها و زیرساخت‌های گذشته باشد و اهدافی بزرگ‌تر را محقق سازد.

کشوری که تا 4دهه پیش، نیازهای اساسی که در داخل می‌توانست بسازد و مصرف کند را از خارج کشور وارد می‌کرد و حتی برای مرغ و شیرمصرفی هم نیاز به حضور خارجی‌ها داشت، اکنون در بسیاری از شاخه‌های صنعتی و علمی صادر کننده است و به جای پذیرش مستشاران و مشاوران خارجی، مهندسان و کارشناسان خود را به دیگر کشورها گسیل می‌کند.
ایرانی که محله بروبیای استعمارگران بود و هر روز باید اوامری از آن سوی مرزها را اجرا می‌کرد، حالا بدون ایران بسیاری از معادلات سیاسی بی معنی است.
ایرانی که امروز از آن صحبت می‌‎کنیم تمام عیار و بی نقص نیست اما با هر نگاهی باید بدان احترام بگذاریم و از استقلال و تفکرات ایرانی‌اش با احترام یاد کنیم و فراموش نکنیم در چه شرایط سختی به این دستاوردها دست یافته است.

صحبت از کشوری است که 4 دهه تحریم‌های متنوع و بهانه‌جویانه را تحمل کرده وهمچنان هم زیر فشارهای تحریمی آمریکا و غرب نفس تازه می‌کند و خم به ابرو نمی‌آورد.

کشوری که 40 سال با توان مهندسان داخلی و با قدرت علمی درونزای خود هوانوردی ایران را سرپا نگه داشت و از سد سازی و معدن داری گرفته تا تولید گندم و دانش هسته‌ای و دفاعی به توان داخل خود خودکفایی را معنا داده است.

این جملات شعار نیست و گزاره‌های یاد شده، جملگی خبری است.

ما امروز درون کشور خود، نیازهایمان را تولید می کنیم و اگر زیر بار فشار تحریم نبودیم، این گام‌ها بیشتر و بیشتر هم خود را نشان می‌داد .

حالا در دهه پنجم انقلاب بار دیگر تحریم‌های یکجانبه و ظالمانه غرب برای این مردم و دولت  باعث وحدتی تازه شده و قرار است عبوری دوباره از مشکلات را شاهد باشیم. با امید و تدبیر دهه پنجم انقلاب شروع شد و قرار است با وحدت و همدلی روزهای سخت را عبور دهیم.
تکرار لازم نیست که بگوییم این کشور چه مشکلاتی را با وحدت و همراهی دولت و مردم پشت سر گذاشته است؛ اما جا دارد تا مروری کنیم بر برخی دستاوردهای گذشته در این 40 سال که باعث افتخار هر ایرانی است.

باید بدانیم چه کردیم و عملکردمان چه بود و حالا چه می‌خواهیم انجام دهیم.

 بدان معنا که چه کردیم و چه نکردیم و حالا چه بایدکنیم!

انقلاب ایران، حالا در سن و سالی است که باید تفکرهای مختلف را بپذیرد و با وحدت و همراهی همه ایرانیان، مسیر توسعه را بیش از قبل باز کند. با حضور همه ایرانیانی که رای خود را به دولت دوازدهم دادند، رونمایی از ایران تازه در دهه پنجم انقلاب شدنی است و همچون قبل خواهیم توانست از این گردنه تاریخی نیز عبور کنیم.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید