جمعه 31 فروردین 1403
خانهیادداشت چند نکته در باب تصمیم‌گیری در حالت بحران

 چند نکته در باب تصمیم‌گیری در حالت بحران

 چند نکته در باب تصمیم‌گیری در حالت بحران

مسعود دانشمند|

سال ۱۳۹۷ سالی پر فراز و نشیب برای اقتصاد ایران بود با این حال هنوز دامنه بحران جمع نشده و فعالان اقتصادی انتظار سالی سخت را دارند.

 بی‌ثباتی در بازار ارز و اتخاذ تصمیمات متعدد از یک سو و رشد تورم از سوی دیگر اقتصاد ایران را پیش‌بینی ناپذیر کرده است از این رو نمی توان به درستی برای برنامه ریزی در حوزه فعالیت‌های اقتصادی ورود کرد. این سردرگمی بنگاه‌ها در کلان، اقتصاد ایران را نیز تحت تاثیر قرار می دهد.

شاید بهتر باشد در بزنگاه هایی این چنین دولت ها و مجموعه سیاستگذارن و سیاستمداران، تصمیماتی متناسب با شرایط اتخاذ کنند، تصمیماتی که زیان کمتری را برای اقتصاد به همراه داشته باشد. شاید طمانینه و تدبیر در این فضا بیشتر به کار آید. شاید مصداق یکی از کارهای عجولانه دولت اعلام ارز تک نرخی ۴۲۰۰ تومانی و سپس تحصیص این ارز برای واردات کالاهای اساسی باشد.

 هر چند این تصمیم در سال جاری نیز موضوعیت دارد اما بهتر است به چند سئوال مهم پاسخ داده شود. اینکه آیا تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی مانع افزایش قیمت کالاهای اساسی شد؟ آیا این تصمیم موجب ایجاد رانت می‌شود؟ چه کسانی از رانت توزیع شده از این محل بهره مند شدند و تداوم این روند می تواند مشکل را برطرف کند؟

این سئوالات را باید برای اتخاذ هر تصمیم پرسید تا دریافت چگونه می‌توان از زیان بیشتر پیشگیری کرد.

تحریم علیه ایران

بی تردید فشارهایی که از خارج بر اقتصاد ایران وارد می شود، در صورت تصمیم درست و منطقی قابل مدیریت است.

بارها و بارها فعالان اقتصادی، کارشناسان و … اعلام کرده اند که حل مشکلات داخلی، عامل مهمی در عقب راندن دشمن است، خصوصا که در جنگ اقتصادی آنچه اهمیت دارد، حضور همه جامعه در خط مقدم این جبهه است.

اقتصاد ایران در سال های گذشته با مشکلات متعددی روبرو بوده است و فشارهای بیرونی این مشکلات را تشدید می کند در حالی که توانایی اقتصاد ایران بالاست و با پرهیز از مجادلات بی‌ثمر می توان بر این وضعیت فائق آمد. در این پروسه مقصریابی هیچ کارکردی ندارد، آنچه اهمیت دارد انجام وظیفه برای حل مشکلات داخلی و پرهیز از خودتحریمی است چرا که خودتحریمی ها بیش از تحریم های خارجی اقتصاد ایران را با مشکل روبرو می کند.

باید توجه کرد قبل از تشدید فشارهای خارجی بر اقتصاد، ایران با مشکلات متعددی روبرو بود که منجر به کاهش سرمایه گذاری و همچنین مساعد نبودن محیط کسب و کار در ایران شده بود. بی‌تردید رفع این مشکلات طرحی نو را در اقتصاد ایران درخواهد انداخت.

*فعال اقتصادی

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید