جمعه 31 فروردین 1403
خانهسرمقالهچند قورباغه در سال 1398 خواهند پرید؟

چند قورباغه در سال 1398 خواهند پرید؟

 دکتر محمد فاضلي| فلدمن و اسپرات، در کتاب «پنج قورباغه روي يک تکه چوب» (Five Frogs on a Log) مي‌پرسند: «پنج قورباغه روي تکه چوبي نشسته بودند. چهار قورباغه تصميم گرفتند از روي آن بپرند. چند قورباغه روي شاخه باقي مانده‌اند؟» شما تا به سؤال فکر کنيد و پاسخ دهيد، من هم آرزوهايم براي سال 98 را مي‌گويم. آرزو مي‌ کنم:
گذار از «اولويت ساخت‌وساز» که در دل آن «ساخت‌وپاخت» رشد مي‌کند، به «اولويت اصلاح سازوکارها» که از دل آن محدود و منع شدن «ساخت‌وپاخت» بيرون مي‌آيد با جديت دنبال شود.
کل نظام سياسي، سطح و ميزان گفت‌وگوي فراگير اجتماعي با همه اقشار و بالاخص نخبگان را ارتقا داده و سطح شنوايي و بينايي خود را افزايش دهد.
نظام سياسي به جمع‌بندي سازنده‌اي درباره شيوه تعامل با جهان، عادي‌سازي تنش‌هاي منطقه‌اي و بين‌المللي، و حرکت در مسير پايان دادن به تحريم‌ها برسد.

تحريم‌ به‌طور کلي، و تحريم‌هاي بي‌پايان سبب فرسايش تمدني ايران، خواهد شد.
لايحه‌‌اي براي مديريت «تعارض منافع» در نظام تصميم‌گيري کشور به مجلس ارائه و قانون شود. «تعارض منافع» ريشه‌ بسياري از فسادها، تصميمات غلط و ناکارآمدي‌هاست.
بانک اطلاعات «پايگاه رفاه ايرانيان» که شامل همه اطلاعات لازم براي ارزيابي وضعيت رفاهي افراد جامعه است، تکميل شده و براي سياست‌‌گذاري و اجرا، ساماندهي نظام رفاهي و حمايت اجتماعي، فقرزدايي و توزيع هدفمند يارانه‌ها به‌کار گرفته شود.
نظام سياسي شجاعت و تدبيري پيدا کند براي ساماندهي قريب به 900 هزار ميليارد تومان يارانه پنهان، طرح کارآمد، عادلانه و معطوف به فقرزدايي و تقويت رشد، به‌کار بگيرد.
سامانه شفاف و علني شدن همه حقوق و دستمزد کارکنان دولت، اجرايي شود.
دولت الکترونيک پيشرفت کند به نحوي که پرونده الکترونيک هر ايراني تشکيل شود و کارهاي اداري‌اش از طريق فضاي ديجيتال قابل انجام باشد.
حذف قبوض کاغذي آب، برق و گاز، و دريافت آن‌ها از طريق تلفن همراه در سراسر کشور محقق شود.
«پرونده الکترونيک سلامت» ايرانيان به معناي واقعي در ميان همه ذينفعان بخش سلامت و درمان، و براي همه ايرانيان اجرا شود.
الکترونيک، شفاف و رقابتي شدن مناقصات و مزايده‌هاي دولتي پيگيري و اجرايي شود.
خزانه کل کشور، به صورت هفتگي يا حداقل ماهيانه، از کليه پرداخت‌ها و صورت‌هاي مالي کشور، به مردم گزارش شفاف ارائه کند.
عضويت مقامات دولتي و نمايندگان مجلس در هيئت مديره شرکت‌هاي دولتي و خصولتي ممنوع شود.
پرداخت حقوق و پاداش اعضاي هيئت مديره شرکت‌هاي دولتي، و شرکت‌هاي خصولتي زيرمجموعه صندوق‌هاي بازنشستگي و مرتبط با دستگاه‌هاي دولتي و عمومي، شفاف‌سازي شود.
بهبودهاي معنادار در نظام مالياتي صورت گيرد به نحوي که پرونده مالياتي هر ايراني، به صورت الکترونيک و شفاف، ساماندهي شود.
«کميته ملي سيل» تشکيل شود و با کار علمي و کارشناسي دقيق، نواقص ساختاري منجر به تلفات و خسارات اجتناب‌پذير سيل را مشخص کرده، و اصلاحات دقيقي پيشنهاد کند.
آسيب‌شناسي و اصلاحات در نظام هواشناسي، سنجش داده‌هاي پايه‌اي منابع و مصارف آب، پيش‌بيني و هشدار سيلاب، و مديريت بحران، امداد و نجات کشور صورت گيرد.
انتخاب مديران در دستگاه‌هاي دولتي، شرکت‌هاي دولتي و شرکت‌هايي که به هر نحو از منابع عمومي استفاده مي‌کنند، فراگير شود.
تدوين گزارش سياست‌پژوهي پشتيبان، و ارزيابي تأثيرات طرح‌ها، لوايح و مصوبات مجلس و دولت، و انتشار عمومي آن‌ها، الزام قانوني و متداول شود.
گزارش‌هاي ارزيابي اقتصادي و محيط‌زيستي همه طرح‌هاي عمراني چند دهه گذشته (جاده، سد، فرودگاه، ريل، کارخانه، معدن و …) که از منابع عمومي به هر نحوي استفاده کرده‌اند، به صورت آنلاين منتشر شده و براي ارزيابي در اختيار عموم قرار گيرد.
سامانه‌اي براي طومارنويسي (Petition) مردم اجرا شود که هر وقت براي مثال صد هزار ايراني خواستار بررسي موضوعي شدند، دستگاه‌هاي مسئول الزام به بررسي و گزارش آن به مردم داشته باشد.
«پنج قورباغه روي تکه چوبي نشسته بودند. چهار قورباغه تصميم گرفتند از روي آن بپرند. چند قورباغه روي شاخه باقي مانده‌اند؟» پاسخ: پنج قورباغه، زيرا تصميم به پريدن با انجام آن متفاوت است. ما آرزوهايي داريم، و مقامات سخناني مي‌گويند. هر دو از جنس «تصميم قورباغه‌ها» براي پريدن است، بدون پرش. من آرزوهايم را پی می‌گیرم و رسانه‌ها و نهادهاي مدني را هم به اين کار دعوت مي‌کنم. اگر همه چنين کنيم، مقامات فشار ما براي پريدن را احساس خواهند کرد.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید