جمعه 31 فروردین 1403
خانهگفت‌وگوگفت‌وگو با عضو کمیسیون انرژی: بهینه‌سازی، متهم ردیف اول کاهش صادرات فرآورده‌های...

گفت‌وگو با عضو کمیسیون انرژی: بهینه‌سازی، متهم ردیف اول کاهش صادرات فرآورده‌های نفتی/سال آینده واردکننده بنزین خواهیم بود!

درحالی امسال خودکفایی تولید بنزین را جشن گرفتیم که به دلیل سوء مدیریت در شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت و افسارگریختگی میزان مصرف فرآورده‌های بنزین و گازوییل، سال آینده به ناچار مجددا باید واردات بنزین داشته باشیم.

به گزارش رتبه آنلاین از اقتصادآنلاین – مریم علیزاده؛ این روزها اخبار متعددی در خصوص کاهش صادرات فرآورده های نفتی که از سال 94 کلید خورده است به گوش می رسد. در خصوص تایید این موضوع نیز وزیر نفت در نشست خبری اخیر خود با اشاره به این کاهش گفت: در حال حاضر میزان صادرات فراورده ها ی نفتی نسبت به صادرات نفت خام کمتر است. کارشناسان لایل متعددی را برای این کاهش ناخوشایند تعریف کرده اند. اما یکی از اصلی ترین عوامل، شتاب بالای مصرف سوخت در کشور است. گفتنی است مدیریت مصرف و فرهنگ سازی به جهت کاهش این شتاب از وظایف اصلی شرکت بهینه سازی مصرف سوخت است که البته به نظر می رسد این معضل شاید بی اهمیت ترین موضوع در دستور کار شرکت یاد شده باشد.

حسین امیری خامکانی در پاسخ به این سوال که چرا صادرات فرآورده های نفتی کاهش داشته گفت: یکی از اصلی ترین دلایل افت صادرات فرآورده های نفتی در سال های اخیر، شدت پیدا کردن مصرف این محصولات به ویژه بنزین در داخل کشور است. وی در خصوص مصرف داخلی بنزین گفت: همانطور که شاهدیم در سال 94 مصرف بنزین در کشور بطور میانگین 70 میلیون لیتر در روز بود که این آمار برای سال 97 به رقم 88 میلیون لیتر رسیده است و همچنین مصرف گازوییل در روز نیز بالغ بر 80 میلیون لیتر است. وی با ابراز نگرانی از ادامه روند مصرف سوخت گفت: اگر با همین روند پیش رویم در سال آینده تمام تولیدات فراورده های نفتی بنزین و گازوییل مصرف خواهد شد.

اواخر سال آینده باید بنزین وارد کنیم

این نماینده مجلس با اشاره به موضوع بی ثباتی در خودکفایی تولید بنزین گفت: اگر با همین آهنگ مصرف سوخت پیش برویم، در اواخر سال آینده مجددا نیازمند واردات بنزین خواهیم بود. به عقیده خامکانی اصلی ترین دلیل که اجازه نداده در صادرات فراورده های نفتی ثبات داشته باشیم، رشد بی رویه مصرف است.

مشکل اصلی، جزیره ای عمل کردن است

به عقیده خامکانی، مشکل اصلی در عدم مدیریت مصرف بهینه سوخت،جزیره ای عمل کردن ارگان های دولتی است. ما یک سازمان تحت عنوان بهینه سازی مصرف سوخت داریم که باید به خودروسازها تذکرات اکیدی در خصوص بالا بردن استاندارهای خودرو بدهد. اما ازانجاکه سازمان بهینه سازی خود را ملزم به مدیریت مصرف نمی داند، از ورود به این موضوعات نیز استقبالی نمی کند.

وی با اشاره به اینکه میانگین مصرف خودروها در جهان 7.5 لیتر در 100 کیلومتر است گفت: این عدد در ایران 11.8 لیتر است. اما اگر سازمان بهینه سازی هدف خود را در کاهش مصرف بنزین بوسیله مذاکره با خودورسازها داشت، هم اکنون روزانه بالغ بر 25 میلیون لیتر مازاد تولید بنزین داشتیم.

در نتیجه بیشترین تقصیر و کوتاهی در نبود برنامه منسجم برای مدیریت مصرف سوخت متوجه شرکت بهینه سازی مصرف سوخت است. وی با تاکید بر این موضوع که اصلی ترین وظیفه سازمان بهینه سازی مصرف سوخت، تعامل با خودروسازان برای ارتقای کیفیت خودرو است گفت: از انجاکه اصلی ترین مقصد مصرف بنزین خودروها هستند، سازمان بهینه شرکت مصرف سوخت باید با عملکردی قابل قبول خودروسازها را ملزم به ارتقای سطح کیفی مصرف بنزین موتور خودروها می کرد.

ناکارآمدی بهینه سازی مصرف سوخت در جایگزینی مصرف CNG به جای بنزین

این عضو کمیسیون انرژی اما یکی دیگر از کاستی هایی که متوجه شرکت بهینه سازی مصرف دانست، عدم اجرایی شدن کامل طرح جایگزینی CNGبود. به گفته خامکانی، در دهه گذشته استقابل خوبی از CNG از سوی مردم به عمل آمد اما متاسفانه به دلیل نبود برنامه ریزی برای تشویق عموم مردم در جایگزین کردن CNG به جای بنزین، در حال حاضر این صنعت با 50 درصد ظرفیت کار می کند. گفتنی است روزانه 40 میلیون متر مکعب CNG ظرفیت داریم که درحال حاضر کمتر از 20 میلیون متر مکعب تقاضا داریم.

دستگاهای مقصر در افول مصرف CNG

به گفته نماینده زرند، سازمان هایی همچون محیط زیست، خودروسازها و شرکت ملی پخش و بهینه سازی مصرف سوخت در عدم بهره‌وری کافی از سوخت CNGمقصرند. اما اصلی ترین سازمانی که باید متولی این امور باشد، بهینه سازی مصرف سوخت است و این شرکت باید از جزیره ای عمل کردن سایر ارگان ها جلوگیری کند. اما کوتاهی این این شرکت سبب شده تا سایر ارگان ها هرکدام به هر شیوه ای که تمایل دارند در مدیریت مصرف سوخت عمل کنند. از این رو نتیجه ای جز عقبگرد در جایگزینی CNG به جای بنزین ندیدیم.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید