جمعه 31 فروردین 1403
خانهخبراجتماعی و شهریخیریه‌ها شفاف سازی کنند

خیریه‌ها شفاف سازی کنند

 

این روزها با دشوار شدن شرایط اقتصادی و کاهش توان خرید مردم در جامعه،  شاهد این اتفاق هستیم که برخی افراد نیازمند، مدد بیشتری برای گذران مشکلات اقتصادی زندگی‌شان را طلب می‌کنند. اتفاقی که نیازمند روش‌های مدرن‌تر و به روزی است و برای اقشاری خاص جامعه فراتر از امور خیریه‌ها روش‌های تازه ای مطالبه می‌شود.

برای  آن  پدر خانواده‌ای که نمی‌تواند شهریه کودک اش را پرداخت کند، آرزوی  تحصیل  یا  آن بانوی سرپرست خانواده که نمی تواند برای کودکانش شرایط مناسب فراهم کند  مدد بیشتر مالی یک باید شده است. یا آن خانواده‌ای  که پسر جوان سرپرست مادر پیر و دوخواهرش است تامین هزینه جهیزیه  خواهری  که چند سالی  است از عقدش می گذرد،نیازمند راهی متفاوت است.

یا آن مرد خانواده ای که به دلیل نداشتن توان مالی در پرداخت دیه، گرفتار زندان شده است، کاری باید کرد چراکه همسرو فرزندان این خانواده نمی توانند از حداقل های یک زندگی  مناسب برخوردار باشند .

در این مسیر، با وجود تلاش‌هایی که  در ان جی او ها و سمن ها ( به شکل خود جوش به عنوان واسطه) رخ داده  تا کمک‌های مردمی  به دست این افراد برسد ، همچنان نیازمندان با آبرویی هستند که نگاه امیدشان به شکلی آبرومند از  کمک‌ها دوخته شده است.

در این سالها ایجاد خیریه‌های مختلف در جامعه، یک رویکرد دائمی بوده و همواره بر تعداد این مراکز افزوده شده اما همچنان مردم به دنبال خیریه های مشخص و شناخته شده هستند چراکه عملکرد برخی از این خیریه ها باعث شده تا اعتماد مردم کمرنگ شود.

دلیل این امر هم کمبود شفاف سازی از سوی خیریه ها و روش‌های سنتی است  که  کارآمدی لازم را نداشته و کمک رسانی یک‌باره را دنبال کرده است و در عین حال  تحولی در زندگی این اقشار ایجاد نکرده است.

از همین رو، افراد خیر مجبورند خودشان افراد نیازمند دور وبرشان را شناسایی کنند یا اینکه به سمن و خیریه ها شناخته شده کمک کنند؛ بنابراین امکان بهره مندی افراد کمتری از این کمک‌ها فراهم می شود.

 

مسیری تازه به نام طرح همیاران

حال راه اندازی طرح‌هایی همچون همیاران مهر،  از سوی بانک قرض الحسنه مهر ایران  ابزاری تازه در اختیار خیرانی قرار داده که با نیک اندیشی خود  می‌توانند از مسیر شفاف بانک  تسهیلات کم بهره یا حتی بدون بهره را به اقشار نیازمند جامعه هدیه کنند.

با طرح تازه بانک قرض الحسنه مهر ایران   اقشاری  مشمول تسهیلات شده اند که  یک وام کوچک زندگیشان را متحول خواهد کرد .

بااین روش شمار بیشتری از افراد نیازمند مشمول این کمک خیرخواهانه خیران  خواهند شد و تاحدی از مشکلات شان کاسته خواهد شد؛ تسهیلاتی که  در مواردمختلفی مانند کمک به زنان سرپرست خانوار، آزادی زندانیان جرائم غیر عمد، ازدواج، اشتغال زندانیان آزاد شده و…. صورت گرفته است.

حال این تفکر و ایده خوب نیازمند حمایت اقشار مختلف جامعه دارد و باید ترویج بیشتری شود تا باری از دوش جامعه برداشته شود.

به باور برخی چهره های شناخته شده ، میزان این کمک‌ها باید بیشتر از این باشد و در عین حال بایستی این  گونه طرح ها بیش از پیش راه اندازی شود تا افرد بیشتری از این رنج ها رهایی یابند و باید دولت و نهادهای بزرگ جامعه در این راه حمایت کنند  تا شاهد گره گشایی  مشکلات نیازمندان  بیشتری باشیم.

 

لزوم اعطای تسهیلات با بهره پایین

مهدی هاشمی نسب چهره ورزشی و فوتبالیست پیشکسوت استقلال و پرسپولیس درباره  روند خیریه ها و کمک رسانی به نیازمندان به خبرنگار ما  گفت:  اختصاص تسهیلات با بهره پایین یا بدون بهره می تواند به  نیازمندان کمک بیشتری کند .

وی ادامه داد: با توجه به وضعیت کنونی جامعه متاسفانه اعتماد مردم به برخی خیریه ها کم شده است؛ چراکه زمانی رسانه ها از کلاهبرداری ها می گویند مردم هم اعتمادشان کم رنگ تر شد.

او افزود: باید برای مردم شفاف سازی کرد که  این کمک‌هایشان  کجا صرف می شود و از این رو  برخی از افراد مجبورند خودشان  تحقیقات کنند و افراد نیازمند را شناسایی کنند.

هاشمی‌نسب  با اشاره به  طرح همیاران مهر ایران  گفت : این طرح  وچنین  طرح‌های مشابه  یک رویکرد مثبت است و شخصا  موافق این رویه ها هستم چراکه با  دادن تسهیلات با بهره پایین یا بدون بهره می توان به  نیازمندان بیشتری کمک کرد .

این فوتبالیست همچنین تاکید کرد:  باید نهادهای دولتی و بزرگ وارد میدان شوند تا با شناسایی نیازمندان بیشتر، بتوان از شمار نیازمندان جامعه کاست.

 

مستند سازی کمک به نیازمندان و خیریه‌ها

عباس افشاریان  از چهره های هنری هم با اشاره به این که  خیریه ها ی زیادی راه اندازی شده،  گفت: البته با وجود خیریه ها شناخته شده همچون کهریزک ،  اما در مقابل  برخی جاها به اسم خیریه پول مردم را می گیرند و مشخص نیست کجا انها را  صرف می کنند  و متاسفانه از اعتماد مردم سوء استفاده می کنند.  درحالی که که معلوم نیست که این خیریه ها را چه کسانی اداره می کنند. از این رو مردم نمی توانند به هرجایی اعتماد کنند.

در عین حال افشاریان  افزود: من اکنون خودم به دوتا خیریه کمک می کنم که مشخص و شناخته شده اند،  از سویی در این مسیر برای جذب کمکهای مردمی باید خیریه ها اعتماد سازی کنند.

او ادامه داد: چندی پیش  به خیریه ای بخشی از مبلغ آزادی یک زندانی را  دادم،  اما پس از مدتی زمانی که درخواست کردم مدرکی مبنی بر اینکه این پول  کجا صرف شده به من نشان دهند، جواب درستی ندادند؛ اما در مقابل به سازمان زندان‌ها هم کمک کردم ، مدارک را به من نشان دادند ، شفاف سازی کردند و عملکردشان بسیار خوب بود.

وی  تاکید کرد: با وجود کمک‌های مردمی، چنانچه در این راه  دولت کمک وحمایت نکند اثر چندانی در کاهش آسیب‌های اجتماعی و اقتصادی مشاهده نمی‌شود و اثر گذاری کم است.

 

با طرح همیاران مهر موافقم

مازیار اکبری، یکی دیگر از چهره‌های هنری کشورمان هم در گفت و‌گو با خبرنگار ما درباره وجود خیریه ‌ها معتقد است همیشه همدلی مردم جامعه جوابگو بوده است.

او با تاکید بر این موضوع که اگر تغییرات از هرکدام ازما آغاز شود می‌تواند تاثیر بزرگی داشته باشد افزود: می توان حتی با  کمک‌های کوچک، دریای عظیم همدلی و کمک‌ها را ساخت، تنها اگر مردم اعتماد کنند و آرامش در وجود شان باشد.

وی درباره طرح همیاران مهرهم گفت: با طرح همیاران مهر موافقم چنین طرح‌هایی برای افرادی که استطاعت بازگشت بهره را ندارد، می تواند مفید باشد.

این هنرمند برای جذب مردم به این چنین طرحهای مثالی از استاد و شاگرد زد و توضیح داد: اگر من به عنوان استاد به هنرجویان درست آموزش بدهم عملکرد آنها در بیرون از کلاس ها نشانه ای از عملکرد من خواهد بود. در جامعه هم همین گونه است وزمانی که در قدم اول بانک‌ها وهرخیریه ای چنان‌چه عملکردشان  درست  و شفاف سازی در این راه  انجام دهند می‌تواند اعتماد و مردم را جذب کنند چراکه زمانی که مردم مشاهده کنند مشکلی حل و گره ‌ای باز شده و به این  طرح‍ها  و کمک رسانی‌ها اعتماد می کنند.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید