جمعه 10 فروردین 1403
خانهاسلایدر اصلیبازده اندک صنعت بیمه در بورس تهران

بازده اندک صنعت بیمه در بورس تهران

 

صنعت بیمه در مقایسه با سایر صنایع سوددهی کمی برای سهامداران خود به همراه دارد

صنعت بیمه در بورس و بازار سرمایه جزو صنایی محسوب می‌شود که درعین مهم بودن، اهمیت ویژه ای هم ندارد! براساس برآوردهای آماری، صنعت بیمه یکی از کم بازده ترین‌های بازارسرمایه است و درمقایسه با سایرصنایع، جایگاه ویژه ای برای سهامداران ندارد. نگاهی به این صنعت نشان می‌دهد که حدود 26 شرکت فعال در این عرصه وجود دارد و «بيمه وصندوق بازنشستگي«(به جزتامين اجتماعي)عنوان صنعت بیمه در بورس را یدک می‌کشد.

وظیفه بازار سرمایه تامین مالی فهالیت های اقتصادی است و باید از طرف خود شرکت ها یک برنامه توسعه ای تعریف و وجود داشته باشد و فضای کسب و کار طوری شود که این صنعت بتواند ارتقاء یابد و درخواستی از طرف شرکت باشد تا بتواند از طریق بازار سرمایه تامین مالی کند.

ورود اولین شرکت بیمه ای به بورس از اواسط سال 1388 با درج نام شرکت بیمه البرز در تابلوی بورس، در راستای اجرای بند (ج) اصل 44 قانون اساسی آغاز شد و هم اکنون و درمجموع صنایع بورسی، 26 شرکت بیمه ای را شامل می شود .

دراین لیست از بیمه‌های بزرگ، مانند دانا، آسیا و البرز گرفته تا بیمه‌هایی که تازه متولد شده اند مانند تجارت نو و تعاون دیده می‌شود. علاوه بر این، دو شرکت بیمه اتکایی ایرانیان و امین نیز جزو شرکت های بیمه بورسی هستند.

دراین بخش آن طور که کارشناسان وحتی مدیران بیمه‌ای صنعت بیمه مطرح می‌کنند، صنعت بیمه یکی از کم بازده ترین‌های بازارسرمایه است که درمقایسه با سایر صنایع سوددهی کمی برای سهامداران خود به همراه دارد.

بررسی شاخص این صنعت در بورس اوراق بهادار تهران از ابتدای سال جاری تا 20 آبان ماه امسال نشان می دهد که درمجموع این صنعت 43.6 درصد بازدهی برای سهامداران خود داشته است. این درحالی است که بازده شاخص کل بورس که متوسط میزان رشد 50 صنعت بورسی را نمایش می دهد دراین بازه زمانی 87.6 درصد بوده است.

 

افت و خیز بهاری سال 97

در روزپایانی سال گذشته شاخص صنعت بیمه با 4356 واحد بسته شده است که این شاخص درپایان فروردین ماه به 4214 واحد رسیده که حاکی از افت 3.2 درصدی آن است. دراین ماه شاخص کل بورس 79 صدم درصد کاهش نشان می دهد.

دردومین ماه سال با بهبود شرایط شاخص صنعت بیمه با رشد 4.8 درصدی مواجه شده است. درحالی که درانتهای فروردین شاخص عدد 4214 را نشان می دهد در پایان اردیبهشت به 4420 واحد افزایش یافته است. درهمین دوره زمانی شاخص کل افت 30 صدم درصدی را نشان می دهد.

درآخر خرداد ماه یکبار دیگر شاخص این صنعت با ریزش 4.6 درصدی همراه شده است که ناشی از افت شاخص به 4213 واحد است. این درحالی است که درهمین ماه شاخص کل بورس 14.3 درصد بازدهی داشته است. بدین ترتیب درکل فصل بهار شاخص صنعت بیمه 3.2 درصد افت داشته است که این تغییر برای شاخص کل بورس 13 درصد مثبت ثبت شده است.

 

رشد توفانی در گرمای تابستانی

با شروع فصل تابستان که در آن شاخص کل با رشد توفانی همراه بود شاخص صنعت بیمه نیز با رشد همراه بوده است. بنابراین درنخستین ماه فصل تابستان بازدهی این صنعت به 1.9 درصد رسیده است. اما شاخص کل بورس با ریزش جزئی 38 هزارم درصد مواجه شده است.

درمرداد ماه نیز شاخص صنعت بیمه با دستیابی به عدد 4525 واحد توانسته است بازدهی 5.3 درصدی را درکارنامه خود به ثبت برساند. درهمین ماه شاخص کل بازدهی به مراتب بیشتر و برابر با 25.8 درصد داشته است.

شهریور ماه پربازده ترین ماه برای صنعت بیمه محسوب می شود. دراین ماه شاخص 41.9 درصد بازدهی داشته است که این رقم برای شاخص کل 17.2 درصد بوده است. بدین ترتیب درمجموع درفصل تابستان بازده صنعت بیمه برابر با 52.4 درصد محاسبه شده است. شاخص کل بورس نیز دراین فصل 47.4 درصد سوددهی به همراه داشته است.

 

کاهش بازدهی صنعت بیمه

با آغاز فصل پاییز باردیگراز میزان بازدهی صنعت بیمه کاسته شده است به طوری که در مهر ماه با رشد شاخص از 6422 به 6783 واحد بازدهی این صنعت به 5.6 درصد بسنه کرده است. این درحالی است که شاخص کل دراین مدت 16.9 درصد رشد داشته است.

ازابتدای آبان تا بیستم این ماه نیز شاخص صنعت بیمه با افت 7.7 درصدی مواجه شده است. درحالی که شاخص مهر ماه برروی 6783 واحد ایستاده بود در روز بیستم آبان ماه این عدد به 6257 واحد کاهش یافته است. شاخص کل نیز دربیست روز ابان ماه معادل 3.7 درصد افت ثبت کرده است.

با لحاظ شاخص صنعت بیمه و شاخص کل تا روز بیستم ابان ماه 97 از ابتدای سال جاری تا این تاریخ بازده صنعت بیمه به 43.6 درصد و بازده شاخص کل به 87.6 درصد رسیده است.

بیشترین افت شاخص سهام بورس در صنعت بیمه طی هفته دوم ابان  هم مربوط به شرکت بیمه مابا 1.71درصد بوده وکمترین ریزش هم متعلق به شرکت بیمه پارسیان بود که 0.68درصد ریخت. بیشترین افت شاخص سهام فرابورس در صنعت بیمه مربوط به شرکت بیمه سینا با6.29 درصد بوده وکمترین ریزش هم متعلق به شرکت بیمه پاسارگادبود که 0.84 درصد ریخت.

همچنین بیشترین رشد شاخص سهام بورس با4.81درصد مربوط به شرکت بیمه البرز در این روز بوده و کمترین رشد هم از آن شرکت بیمه آسیا با 4.05 درصد بوده است. بیشترین رشد شاخص سهام  فرابورس با 3.73درصد مربوط به شرکت بیمه سامان در این روز بوده و کمترین رشد هم از آن شرکت بیمه اتکایی ایرانیان با 0.2 درصد بوده است. در این حوزه  شرکت های بیمه میهن ،کارآفرین،تعاون و آرمان در فرابورس  را بدون هیچ واکنشی به پایان رساندند.

 

8 شرکت فعال در بورس تهران

مروری بر عملکردها و وضعیت کنونی بازار سرمایه و بورس تهران هم حقایقی را در این بخش روشن می‌کند و نشان می‌دهد که 8 شرکت بیمه فعال در بازار سرمایه از میان شرکت های بیمه ای حاضر در بازار سرمایه فعالیت بیشتری دارند. در ادامه برخی بررسی کوتاهی بر وضعیت این شرکت ها داشته ایم .

بیمه دانا

ارزش بازاری ۳۰۰ میلیارد تومان. بیمه دانا در تابلوی بازار اول بورس قرار دارد. قیمت هر سهم آن در اول مرداد ماه ۹۷ حدود ۲۳۰ تومان بوده و ۱.۵ میلیارد سهم دارد. میزان EPS آن ۲۳۶ ریال و P/E سهم  نیز  ۹.۴ برآورد شده است. شرکت سرمایه گذاری صبا تامین، صندوق بازنشستگی کشوری، شرکت سرمایه گذاری بازرگانی ماهان ساینار و شرکت های خصوصی ودولتی دیگر، سهامداران اکثریت را تشکیل می دهند. یک فرد حقیقی با داشتن ۱۰ میلیون سهم، تنها کد حقیقی دارای بیشتری تعداد سهم به شمار می رود.

 

بیمه دی

ارزش بازاری ۲۵۰ میلیارد تومان. شرکت بیمه دی که با نماد ودی شناخته می شود، دی دارای ۲.۵ میلیارد سهم بوده که درصد کمی از آن شناور است. قیمت هر سهم در مرداد ماه ۹۷ حدود ۱۱۰ تومان بوده است. میزان EPS شرکت ۳۰۷ ریال و میزان P/E نیز  ۳.۸ برآورد شده است.

 

بیمه البرز

ارزش بازاری ۳۶۰ میلیارد تومان. شرکت بیمه البرز که با نماد البرز در بازار اول بورس فعالیت دارد، ۴ میلیارد سهم داشته و قیمت هر سهم آن در مرداد ماه ۹۷ حدود ۸۸ تومان بود. ۹ درصد سهام این شرکت شناور بوده و میزان EPS  آن نیز فعلا ۱۴۷ ریال اعلام شد. میزان P/E  شرکت البرز نیز ۶.۰۲ اعلام شد.

 

بیمه پارسیان

ارزش بازاری ۳۶۰ میلیارد تومان. بیمه پارسیان در بازار اول بورس ایران فعال است و قیمت هر سهم آن در مرداد ۹۷ حدود ۱۲۱ تومان بود. پارسیان حدود ۳ میلیارد سهم داشته و ۱۵ درصد سهام آن شناور است. میزان EPS سهم نیز  ۲۰۸ ریال و P/E حدود ۵.۸ اعلام شده است.

 

بیمه پاسارگاد

ارزش بازاری ۷۵۰ میلیارد تومان. شرکت بیمه پاسارگاد با نماد بپاس در بازار بورس ایران فعال است و ۲.۵ میلیارد سهم دارد. قیمت هر سهم بپاس در مرداد ماه ۹۷ حدود ۲۹۱ تومان بوده است.

 

بیمه میهن

ارزش بازاری ۱۰۰ میلیارد تومان. بیمه میهن در بازار دوم فرا بورس قرار دارد و با نماد میهن شناخته می شود. قیمت هر سهم آن در مرداد ۹۷ حدود ۷۵ تومان بوده و ۱.۵ میلیارد سهم دارد. میزان EPS  آن منفی ۲۴۱ ریال بوده و P/E  آن فعلا منفی سه گزارش می شود.

 

بیمه ملت

ارزش بازاری ۳۵۰ میلیارد تومان. شرکت بیمه ملت با نماد ملت در بازار بورس فعال است. قیمت هر سهم در مرداد ۹۷ حدود ۱۷۰  تومان بوده و ۲.۸ میلیارد سهم دارد. ۴ درصد سهام شرکت شناور بوده و میزان EPS آن نیز ۲۳۸ ریال اعلام شد. مقدار P/E  شرکت نیز ۷.۲ است.

 

بیمه آسیا

ارزش بازاری ۲۷۰ میلیارد تومان. قیمت هر سهم شرکت بیمه آسیا با نماد آسیا ۱۲۶ تومان در اول مرداد ۹۷ گزارش می شود. تعداد سهام این شرکت حدود ۲.۳ میلیارد سهم بود و میزان EPS سهم نیز ۱۹۸ ریال برآورد می شود.

 

 

همکاری بازار بیمه و بورس

در بخش تعامل‌های بازار سرمایه و صنعت بیمه  به نظر می رسد زمان عملیاتی شدن انتشار اوراق بهادار متصل به بیمه باتوجه به اینکه این اوراق ریسک تعهدات را کنترل می کنند، رسیده، زیرا  در ایران پایین بودن سهم بیمه های زلزله و بیمه های عمر نسبت به بازار پول سبب شده جذابیت اوراق بهادار بیمه کم باشد اما با برنامه های بیمه مرکزی مقرر است تا زمینه فعالیت این بازارها زمینه سازی  شود؛ در واقع با تاسیس شرکت واسط می توان از ظرفیت مالی بازار سرمایه استفاده کرد.

در این خصوص مسئولان بیمه مرکزی معتقدند که می توانیم از ظرفیت بورس درصندوق های سرمایه گذاری و طراحی مسئولیت‌های بیمه‌ای استفاده کنیم. بر اساس این دیدگاه، متصل کردن منابع بیمه‌های عمر به صندوق‌های سرمایه‌گذاری یکی از مهمترین برنامه‌های صنعت بیمه است که باید عملیاتی شود.

فعالان این صنعت معتقدند که این صنعت، نبایدخود را در بازار ثانویه درگیر کند. جهت تامین بازار سرمایه مهم این است که سرمایه‌گذاری‌ها دربازار اولیه صورت گیرد.آن چیزی که باعث می شود بیمه در بازار اولیه توسعه پیدا کند بیمه‌های عمر است که می‌تواند بازار سرمایه را تامین وعامل توسعه اقتصاد باشد.

در این خصوص غلامرضا سلیمانی  رئیس کل بیمه مرکزی  هم معتقد است که بیمه مرکزی به عنوان متولی صنعت بیمه باید بتواند با برنامه ریزی لازم و منطقی، موجبات رشد بیمه را در کشور فراهم کند.

او در این حوزه گفته است: بررسی های صورت گرفته نشان می دهد که بخش هایی از اقتصاد در بیمه پررنگ نیست و بخش هایی از بیمه هم در اقتصاد دیده نمی شود، با توجه به اینکه این صنعت در نیروی متخصص انسانی ضعفی ندارد می توان با تزریق فکر و ایده نو، بخش های متقابل صنعت بیمه و اقتصاد را تقویت کرد.

او با تاکید بر این مطلب که نظارت ها در بیمه مرکزی باید بیشتر برنامه ای باشد تا آیین نامه ای، تصریح کرد: با برنامه ریزی مناسب می توان نگاه کارشناسان را به سمت و سوی بیمه ای هدایت کرد چرا که افراد قوی و توانمند می توانند برای توسعه و پیشبرد سازمان طرح و ایده بدهند.

وی ادامه داد: ارتقاء بیمه نیازمند تزریق خون تازه در شریانهای سازمانی است و با این ایده هاست که می توان به تدوین راهکارهایی برای برون رفت از مشکلاتی مانند تحریم دست یافت.

 

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید