شنبه 1 اردیبهشت 1403
خانهکسب‌وکارهای دانش‌بنیاناستارتاپ‌هادارا خسروشاهی اوبر را نجات داد؟

دارا خسروشاهی اوبر را نجات داد؟

 درآمد اوبر در سه ماه آخر سال 2018 رکورد 3 میلیارد دلار را زد که نسبت به سه ماه قبل از آن رشد 2 درصد و نسبت به مدت مشابه سال گذشته، رشد 25 درصد را نشان می دهد. به گزارش رتبه آنلاین از فصل اقتصاد، بازارها که بهم ریخت، استارت آپ ها هم دچار مشکل شدند. یکی از این استارت ها که الان جز ارزشمندترین شرکت های دنیا محسوب می شود، اوبر است. اوبر که گفته می شود سال 2018، 1.8 میلیارد دلار از ارزش خود را از دست داده است. سی ان ان گزارشی در این باره منتشر کرده است.

طبق این گزارش، اوبر، با ارزش ترین استارت آپ امریکا، سال گذشته بیش از یک میلیارد دلار از ارزش خود را از دست داد. با توجه به نتایج مالی سال 2018 شرکت که روز گذشته منتشر شد، اوبر در سال 2018، 1.8 میلیارد دلار کاهش ارزش داشت. این اولین سال کامل تحت مدیریت دارا خسروشاهی بوده است.

این رقم نشان دهنده یک بهبود مستمر نسبت به سال قبل، یعنی سال 2017 است که تلفات شرکت 2.2 میلیارد دلار تخمین زده شده بود. همچنین در حالی که زیان اوبر کاهش یافته، رشد فروش آن با افزایش همراه بوده است.

درآمد اوبر در سه ماه آخر سال 2018 رکورد 3 میلیارد دلار را زد که نسبت به سه ماه قبل از آن رشد 2 درصد و نسبت به مدت مشابه سال گذشته، رشد 25 درصد را نشان می دهد. در مقایسه، درآمد اوبر در سه ماه منتهی به سپتامبر رشد 38 درصد نسبت به سال قبل داشته است. همچنین درآمد سه ماهه منتهی به ژوئن هم رشد 63 درصدی نسبت به سال گذشته داشته است.
سال 2018، این شرکت، کسب و کارش را در جنوب شرقی آسیا به Grab فروخت و کسب و کارش در روسیه را با Yandex ادغام کرد.

کاهش رشد فروش اوبر می‌تواند زنگ هشداری برای سرمایه گذاران وال استریت باشد. خسروشاهی بارها اعلام کرده است که اوبر در سال 2019 به دنبال دستیابی به اهداف عمومی است.
خسروشاهی در دوره ای مدیرعاملی اوبر را برعهده گرفت که این شرکت آشفتگی های باورنکردنی ازجمله آزار و اذیت جنسی و تبعیض جنسیتی، درگیری با Waymo داشت و رانندگان در آستانه شورش بودند.

در واقع خسروشاهی برای کمک به پاکسازی شرکت آمد. او سرمایه گذاری هایی را در خارج از بحث خودرو در بخش هایی مانند اشتراک دوچرخه و اسکوتر و حتی تحویل موادغذایی راه اندازی کرد. به گفته اوبر، این زمینه های جدید کسب و کار، نقاط روشن در آینده شرکت خواهند بود.

اوبر در بیانیه ای گفت: در سال 2018، کسب و کار ما حوزه های مختلفی از جمله حمل بار، اشتراک دوچرخه و اسکوتر را در جاده های بیش از 12 شهر پوشش داد. ما معتقدیم که Uber Eats، بزرگترین کسب و کار تحویل غذا در خارج از چین خواهد بود.

اوبر در سه ماه گذشته در تحویل غذای Eats رشد شدیدی داشته است. رزرو برای این سرویس به 2 میلیارد دلار رسید که رشد 150 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته است.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید