حمام‌های سنتی استانبول که زمانی سلطان‌ها و وزرا در آن رفت و آمد داشتند، حالا مقصد توریست‌ها و همینطور مردم بومی است که می‌خواهند علاوه بر حمام کردن در یک محیط نوستالوژیک، مشت و مال یا ماساژ را تجربه کنند. در سفر بعدی خود با تور استانبول چه بخواهید از یک حمام تاریخی بازدید کنید یا بخواهید یک ماساژ درمانی لوکس را که به دست دلاک‌ها (به زبان ترکی تلاک) انجام می‌شود امتحان کنید، بهتر است یکی از بهترین حمام‌های سنتی استانبول را که در ادامه معرفی می‌کنیم، انتخاب کنید.

اکثر این حمام‌های تاریخی شاهکار معماری دوران قدیم هستند و به دست معماران صاحب نام مثل معمار سنان ساخته شده‌اند. همین کافی است که بدانید قدمت تعدادی از حمام‌ها به بیش از ۵۰۰ سال می‌رسد.

۱. حمام مهرماه سلطان (Mihrimah Sultan Hamamı)

حمام مهرماه سلطان در کنار مسجدی با همین نام در بین سال‌های ۱۵۶۲ تا ۱۵۶۵ توسط معمار سنان ساخته شد. این حمام که از قدیم هم برای زنان و هم برای مردان استفاده می‌شد، با همان معماری کلاسیک دوران عثمانی طراحی و ساخته شده است. در حال حاضر هم این حمام ۵۰۰ ساله فعال است و خدماتی مثل ماساژ خشک، مشت و مال و ماساژ با صابون ارائه می‌کند. بعد از یک حمام و ماساژ مفصل می‌توانید در اتاق‌های خصوصی طبقه‌ی بالا استراحت کنید.

حمام مهرماه سلطان (Mihrimah Sultan Hamamı)

آدرس: Fevzipaşa Cad. No: 333, Edirnekapı İstanbul

ساعت کار: مردان از ساعت ۶:۳۰ تا ۲۳ و زنان از ساعت ۹ تا ۲۰

۲. حمام چینیلی یا همان حمام کاشی‌کاری شده (Çinili Hamam)

این حمام به دستور کوسم سلطان در سال ۱۶۴۰ ساخته شد و نام آن هم از کاشی‌های رنگی کار شده در حمام که متاسفانه از بین رفته‌اند گرفته شده است. حمام چینیلی هم با همان سبک عثمانی طراحی شده اما بعدها تغییراتی هم در آن ایجاد شد. مراجعه کننده‌ها می‌توانند از خدمات ماساژ صابون، مشت و مال و ماساژ روغنی بهره ببرند.

حمام چینیلی یا همان حمام کاشی‌کاری شده (Çinili Hamam)

آدرس: Çavuşdere Cad. Muratreis Mah. No: 204, Üsküdar İstanbul

ساعت کار: مردان از ساعت ۷ تا ۲۲ و زنان از ۸ تا ۱۹:۳۰

۳. حمام آقا (Ağa Hamamı)

حمام آقا در سال ۱۴۵۴ به دستور سلطان محمد فاتح ساخته شد و در آن دوران حمامی خصوصی ویژه سلطان و مردان خانواده سلطنتی بود. در سال ۱۹۲۳ بود که حمام برای استفاده عموم بازگشایی شد و در سال ۱۹۸۶ کارهای بازسازی حمام به اتمام رسید. خدمات متنوعی مثل ماساژ صابون، ماساژ روغن، ماسک صورت و … در این حمام ارائه می‌شود که مشتریان می‌توانند انتخاب کنند یا به راحتی پکیجی از کل خدمات را انتخاب و در انتها چای به سبک عثمانی نوش جان کنند.

حمام آقا (Ağa Hamamı)

آدرس: Kuloğlu Mah. Turnacıbaşı Cad. No: 48, Taksim İstanbul

ساعت کار: از ساعت ۱۰ تا ۲۲

۴. حمام چغال‌اوقلو (Cağaloğlu Hamamı)

حمام حمام چغال‌ اوقلو، آخرین حمام بزرگی است که در دوران عثمانی ساخته شد. این حمام در دوره سلطان محمود اول در سال ۱۷۴۱ توسط عبدالله آقا ساخته شد. به لطف طرح معماری، معمار معروف دربار سلیمان آقا، می‌توان در این حمام نشانه‌هایی از سبک باروک و دیگر سبک‌های نوظهور را مشاهده کرد که در دیگر حمام‌های دوران عثمانی وجود ندارد. در زیر گنبد بزرگ آن هم یک رستوران، فروشگاه، آرایشگاه و محلی برای واکس زدن کفش‌ها وجود دارد.

حمام جغال‌اوغلی (Cağaloğlu Hamamı)

آدرس: Prof. Kazım İsmail Gürkan Cad. No: 24, Cağaloğlu İstanbul

ساعت کار: از ساعت ۹ تا ۲۱

۵. حمام گدیک‌پاشا (Gedikpaşa )

حمام تاریخی گدیک‌پاشا توسط معمار خیرالدین طراحی شد و توسط گدیک‌پاشا احمد در سال ۱۴۷۵ بنا شد. این حمام هم دو بخش زنانه و مردانه جدا دارد. وجه تمایز این حمام با دیگر حمام‌های تاریخی در آبنمایی است که در مرکز آن دیده می‌شود.

حمام گدیک‌پاشا (Gedikpaşa )

آدرس: Hamam Cad. No: 61 Gedikpaşa, Fatih İstanbul

ساعت کار: از ۹ صبح تا ۲۲:۳۰

۶. حمام چمبرلی تاش (Çemberlitaş)

یکی از قدیمی‌ترین آثار معمار سنان همین حمام چمبرلی تاش است که در سال ۱۵۸۴ به درخواست نوربانو سلطان ساخته شد. ظرافت و سادگی به کار رفته در حمام کم نظیر است و یکی از آثار شاخص این معمار دوران عثمانی محسوب می‌شود. این حمام برای دوستداران تاریخ، جذاب است. این جذابیت حمام فقط در معماری آن نیست، بلکه خدمات حمام هم به همان سبک و سیاق سنتی ارائه می‌شود.

حمام چمبرلی تاش (Çemberlitaş)

آدرس: Vezirhan Caddesi No. 8, Çemberlitaş İstanbul

ساعت کار: ۷:۳۰ دقیقه تا ۲۴ (بعد از ساعت ۲۲:۳۰ امکان پذیرش وجود ندارد.)

۷. حمام گالاتاسرای (Galatasaray)

حمام گالاتاسرای در مجموعه‌ی بزرگی با همین نام واقع شده است که در دوره‌ی بایزید دوم در سال ۱۴۸۱ ساخته شد. در سال ۱۹۶۵ این حمام دوباره بازسازی شد و یک آبنمای مرمری هم به مرکز حمام اضافه شد. دیوارها هم با کاشی‌های رنگی لعاب‌کاری شده پوشانده شد. جالب است بدانید که در آن زمان، مشتریان این حمام افرادی مثل ژنرال‌ها، قضات، وزرا و سلطان‌ها بودند. امروزه اینجا یک حمام عمومی است که بیشتر توریست‌ها مشتری آن هستند.

حمام گالاتاسرای (Galatasaray)

آدرس: Turnacıbaşı Sok. No: 24, Galatasaray/Beyoğlu İstanbul

ساعت کار: مردان از ساعت ۷ تا ۲۲ و زنان از ساعت ۸ تا ۲۱

۸. حمام سلیمانیه (Suleymaniye)

حمام سلیمانیه در بین سال‌های ۱۵۵۰ تا ۱۵۵۷ با دستور سلطان سلیمان ساخته شد. این حمام هم بخشی از مجموعه خدمات اجتماعی سلیمانیه است که شامل مرکز آموزشی، کالج پزشکی و یک آشپزخانه اطعام عمومی است. پیش از این، حمام سه بخش داشت اما حالا این سه بخش جدا، یکی شده‌اند و فقط پذیرای خانواده‌ها یا زوج‌ها هستند. یکی از بخش‌های این حمام بخش خصوصی سلطان سلیمان است که در دوران حکومتش ویژه‌ی خود سلطان بود اما حالا یک بخش عمومی و قابل استفاده برای عموم است.

حمام سلیمانیه (Suleymaniye)

آدرس: Mimar Sinan Caddesi No: 20, Süleymaniye İstanbul

ساعت کار: از ۱۰ صبح تا ۲۰

۹. حمام کیلیچ علی پاشا (Kılıc Ali Paşa)

کیلیچ علی پاشا یکی از دریاسالاران عثمانی بود. این حمام در بین سال‌های ۱۵۷۸ تا ۱۵۸۳ ساخته شد اما به دلیل آسیب‌های زیادی که به آن وارد شده بود تا سال ۲۰۱۲ از آن استفاده نمی‌شد. بعد از یک بازسازی گسترده، این حمام هم عمومی شد. برخی مراسم‌های مناسبتی هم در این حمام برگزار می‌شود. حمام کیلیچ علی پاشا، صبح‌ها مخصوص بانوان و عصرها مخصوص مردان است.

حمام کیلیچ علی پاشا (Kılıc Ali Paşa)

آدرس: Kemankeş Mah. Hamam Sok. No: 1 Tophane, Karaköy İstanbul

ساعت کار: خانم‌ها از ساعت ۸ تا ۱۶ و آقایان از ساعت ۱۶:۳۰ تا ۲۳:۳۰

۱۰. حمام خرم سلطان (Hurrem Sultan)

خرم سلطان یکی از قدرتمندترین زنان در تاریخ عثمانی بود و این حمام هم به دستور او ساخته شد. حمام خرم سلطان از زمان ساخت در سال ۱۵۵۷ تا ۱۹۱۰ فعال بود و بعد از بازسازی، در دوران اخیر بازگشایی شد. حمام خرم سلطان از لوکس‌ترین و زیباترین حمام‌های سنتی استانبول است و پکیج‌های خدماتی مختلفی را به مشتریان ارائه می‌کند.

حمام خرم سلطان (Hurrem Sultan)

آدرس: Cankurtaran Mahallesi Ayasofya Meydani No: 2, Fatih İstanbul

ساعت کار: از ۸ صبح تا ۲۲

در ایران هم حمام‌های سنتی زیادی داریم که از قدمت تاریخی بالایی هم برخوردارند، اما در آن‌ها خدمتی به گردشگران عرضه نمی‌شود. آیا موافقید که در این حمام‌ها که به نوعی آثار باستانی محسوب می‌شوند، بشود حمام کرد یا از خدماتش بهره برد؟ آیا به نظرتان این کار، باعث تخریب این آثار شده یا برعکس، موجب رونق گرفتن آن‌ها و تامین منابع مالی جهت بازسازی و مرمتشان خواهد شد؟

منابع: timeout.com