شنبه 1 اردیبهشت 1403
خانهخبررویدادها«فرهنگ بلوچی-فارسی» برنده کتاب سال شد

«فرهنگ بلوچی-فارسی» برنده کتاب سال شد


‌مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان گفت: کتاب «فرهنگ بلوچی-فارسی» تألیف نویسنده بومی استان به عنوان کتاب سال ایران انتخاب شد.

‌به گزارش رتبه آنلاین از ایسنا، حسین مسگرانی اظهار کرد: سال گذشته در چهارمین دوره کتاب سال سیستان و بلوچستان، از دکتر عبدالغفور جهاندیده به خاطر کتاب «فرهنگ بلوچی-فارسی» تقدیر ویژه به عمل آمد و این کتاب در نوزدهمین نمایشگاه کتاب استانی رونمایی شد.

او افزود: این کتاب در دو جلد توسط عبدالغفور جهاندیده از نویسندگان برجسته و بومی سیستان و بلوچستان تألیف شده و سال گذشته نیز در چهارمین دوره کتاب سال سیستان و بلوچستان رونمایی و از آن تقدیر ویژه‌ای شد.

وی ادامه داد: در این کتاب دوجلدی قطور ۶۰ هزار واژه و اصطلاح بلوچی به همراه ترجمه معادل فارسی آن‌ها آمده است که بسیار مورد استقبال قرار گرفته که پس از انجام داوری در تهران نیز به عنوان کتاب برتر سال ایران انتخاب شد و قرار است طی هفته جاری از نویسنده آن در تهران با حضور مدیران ارشد کشوری و وزارتی تقدیر شود.

‌مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان گفت: این کتاب دارای ۲۷۳۶ صفحه و حاصل زحمات ۲۰ ساله نویسنده آن است که برای جمع‌آوری و تألیفش تلاش‌های بسیاری انجام داده و بحق این انتخاب شایسته و بجا بود.

او تاکید کرد: اساس کار این فرهنگ بر مبنای گویش مکرانی است که در میان گویش‌های بلوچی نوعی معیار به شمار می‌آید چون بیشترین کتاب‌ها و نشریه‌ها با این گویش چاپ و منتشر می‌شود.

مسگرانی تصریح کرد: در این فرهنگ دوزبانه، کلیۀ واژه‌ها و عبارت‌های بلوچی علاوه بر خط بلوچی، به خط لاتین نیز نگاشته شده است و واژه‌هایی که معادل فارسی داشته‌اند، معادل‌شان ذکر شده است. این فرهنگ علاوه بر گنجینه‌ای از واژگان بلوچی، گنجینه‌ای از ضرب‌المثل‌های بلوچی را نیز در دل خود جای داده است.

عبدالغفور جهاندیده عضو هیأت علمی دانشگاه علوم دریایی چابهار و دانش‌آموخته دکترای زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه علامه طباطبایی است که آثاری همچون حماسه‌سرایی در بلوچستان، سیری در منظومه‌های عاشقانه بلوچی، تصحیح و توضیح دیوان اشعار فارسی و بلوچی عبدالله روانبد و شرح منظومه مکران جزء آثار اوست.

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید