جمعه 10 فروردین 1403
خانهخبراقتصادیواردات ۵۰۰۰ تن گوسفند/ آغاز واردات لاستیک هندی

واردات ۵۰۰۰ تن گوسفند/ آغاز واردات لاستیک هندی


دبیر ستاد تنظیم بازار با اشاره به توزیع اقلام اساسی مردم، آمادگی این ستاد برای واگذاری توزیع گوشت وارداتی توسط اتاق تعاون را اعلام کرد و گفت: با این کار دست واسطه‌ها از بازار کوتاه خواهد شد.

به ‌گزارش رتبه آنلاین از ایسنا عباس قبادی در نشست مدیران عامل تعاونی‌های تولید و مصرف اظهار کرد: با تدابیر اتخاذ شده انواع گوشت و ماهی و روغن در سطح تامین و توزیع کالاهای اساسی را در اختیار مردم قرار خواهیم داد که کار توزیع ۵۳ میلیون تن کالا توسط تعاونی‌ها انجام خواهد گرفت و برای این طرح بیش از ۸.۵ میلیون یورو هزینه شد که عملیات اجرایی آن را به اتاق تعاون ایران محول خواهیم کرد.

وی ادامه داد: با هشت میلیارد دلار بودجه کل کشور مشکلی در تامین مردم نداشتیم، اما در حال حاضر با مشکل مواجه شده‌ایم و آمریکا جنگ تمام عیاری را با ما شروع کرده اما کسی آن را باور ندارد. معتقدیم در این شرایط راه نجات کشور تولید و بعد از آن صادرات است که در کنار آن تنظیم بازار و اشتغالزایی هم صورت خواهد گرفت.

معاون بازرگانی داخلی وزارت صمت در ادامه از واردات ۵۰۰۰ تن دام زنده کوچک در هفته آینده خبر داد و گفت: این دام از طریق فرودگاه پیام وارد کشور می‌شود و ۲۴ ساعت بعد، کشتار و توزیع خواهد شد.

وی درباره تنطیم بازار آجیل نیز گفت: برای تنظیم بازار آجیل چاره اندیشی کرده ایم، ولی نیازمند واردات هستیم چون امسال شرایط تولید پسته مناسب نبود. سیب درختی هم ۵۰۰ هزار تن کاهش یافت. در حالی که شش برابر سال قبل صادرات داشتیم و وزارت جهاد کشاورزی ادعا دارد ۸۰۰ هزار تن سیب در انبار دارد و ما چاره‌ای جز اعتماد نداریم.

قبادی آمادگی ستاد تنطیم بازار را برای واگذاری توزیع گوشت وارداتی توسط اتاق تعاون اعلام کرد و گفت با این کار دست واسطه ها از بازار کوتاه خواهد شد.

دبیر ستاد تنظیم بازار درباره خروج گندم از بورس کالا اظهار کرد: گندم مصارف آزادپز و کارخانجات آرد تا پایان سال از بورس کالا خارج خواهد شد که این امر به نفع تولید و شرایط کشور است. در تنظیم بازار ما موضع مشخصی داریم. در بحث شیر خام ۲۰۰۰ تومان را تصویب کردیم اما اتفاق بد این بود که بخشی از شیر خشک قاچاق می‌شد که با جلوگیری از آن، بازار تنظیم شده است.

وی گفت که واردات شیر خشک را به صلاح نمی‌داند و طبق اعلام وزارت جهاد کشاورزی به اندازه نیاز کشور شیر وجود دارد.

قبادی در پایان صادرات محصولات خام را جفایی بزرگ دانست و گفت در بحث سیب زمینی و کشت آن کشاورزان دچار مشکل شده‌اند، به همین دلیل صادرات را آزاد کردیم ولی دلالان محصول را با قیمت پایین می‌خرند و به کشاورزان ضرر می رسانند.

وی همچنین از واردات لاستیک هندی خبر داد و گفت: طی مذاکراتی که با مسئولان هندی در سفر اخیر وزیر امور خارجه به این کشور داشتند، قرار است هند ما را در این خصوص تامین کند و از امروز واردات لاستیک از هند آغاز می‌شود.

در ادامه این نشست بهمن عبدالهی – رییس اتاق تعاون ایران – از اجرای آزمایشی سامانه مدیریت هوشمند تامین کالاهای اساسی (مهتا) در فروشگاه‌های بخش تعاون خبرداد.

وی گفت: این سامانه از روز گذشته در بیش از ۴۰ فروشگاه تعاون اجرایی شده و امیدواریم از این طریق تامین و توزیع کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم با سهولت
بیشتری انجام شود.

رییس اتاق تعاون ایران از قول مساعد معاون اول رییس جمهوری در اجرای فاز اول این طرح خبر داد و ابراز امیدواری کرد با همکاری و هماهنگی مسئولان امر از ابتدایی سال ۹۸ مهتا عملیاتی شود

به اعتقاد عبدالهی، با توجه به مشکلاتی که در تامین و عرضه کالاهای اساسی طی ماه‌های آینده خواهیم داشت برای آن که مردم با کمبود کالا مواجه در جریان عرضه کالاهای اساسی هستیم.

رییس اتاق تعاون ایران درعین حال به جزئیات بیشتری از سامانه مهتا پرداخت و گفت برای تعیین میزان سهمیه دریافتی افراد، مشخصات سرپرستان خانوار، کدملی و تلفن همراه آنها در سامانه وارد می شود سپس پیامکی برایشان ارسال و فروشگاه محل سکونت آنها معرفی می شود تا کار تامین اقلام و مایحتاج ضروری خانوار در کمترین زمان ممکن صورت گیرد.

به گفته وی، با در اختیار قرار دادن مشخصات و کد صادره سرپرست به فروشگاههای تعاونی سهمیه دریافتی اعضای خانوار با راحتی تحویل داده می‌شود.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید