جمعه 10 فروردین 1403
خانهاخبار روزبازاریابی، دست نامرئی چای تولیدی کشور

بازاریابی، دست نامرئی چای تولیدی کشور

بازاریابی یکی از ضرورت‌های نظام تولید چای است و از آن عنوان دست نامرئی تولید نام برده می‌شود.

به گزارش رتبه آنلاین از ایسنا، محمد اخگر،کارشناس سازمان چای کشور گفت: صنعت چای ایران علیرغم داشتن استعدادهای بالقوه در زمینه تولید، فرآوری و تجارت چای نتوانسته است طی سالیان گذشته جایگاه خود را در صنعت جهانی تثبیت کند و حتی در چند سال اخیر دچار بحران شده است.

وی افزود: وابستگی مستقیم بیش از 60هزار خانواده به کشت و تولید چای و همچنین جایگاه خاص چای در سبد مصرفی خانواده‌های ایرانی، ضرورت تدوین استراتژی و ساختار مناسب برای صنعت چای ایران را دو چندان کرده است.

اخگر ادامه داد: بسیاری از کارشناسان بخش کشاورزی معتقدند که بازاریابی یکی از ضرورت‌های نظام تولید روستایی و کشاورزی است. اهمیت این موضوع تا حدی است که در کشورهای پیشرفته و حتی در کشورهای در حال توسعه بازاریابی مقوله‌ای مهمتر از تولید است و از بازاریابی به عنوان دست نامرئی تولید نام برده می‌شود.

وی تصریح کرد: مسائل و مشکلات بسیاری در زمینه بازاریابی محصولات کشاورزی در کشورمان وجود دارد که از آن جمله می توان به نامناسب بودن ساختار تسهیلات بازاریابی، ناپایداری قیمت، فصلی بودن تولیدات کشاورزی، نامناسب بودن سیستم اطلاع رسانی بازار، هزینه بالای تولید و ضایعات فراوان درطول مراحل مختلف تولید، حضور دلالان و واسطه ی فراوان و همچنین نامناسب بودن حمایت‌های دولت در زمینه توسعه بازار و سیاستهای بازاریابی تولیدات روستایی اشاره کرد.

اخگر خاطرنشان کرد: همه این عوامل دست به دست هم داده و مانع دستیابی کشاورزان به درآمدهای بالا و افزایش ارزش افزوده محصولات تولیدی و همچنین مبارزه با فقر و محرومیت کشاورزان می‌شود.

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید